filoZophie

Alla inlägg den 22 februari 2010

Av Zophie - 22 februari 2010 12:07

Jag hade ju tänkt att min lilla blogg i första hand skulle vara ett litet personlig forum för mina filozophier och andra tokigheter så här kommer lite dagens:


Dagens snask: Solrosfrön!

Fulla med nyttigheter och väldigt gott. Vill man dessutom ha en riktig utmaning kan man ju köpa dem med skal 


Dagens spåkula: Du har tur i kärlek... ja men det visste jag väl, jag har ju världens bästa make


Dagens synd om: Min yngste son som hostar och hostar och hostar och hostar....


Dagens snöstatus: Oväder. Klass 2 varning utfärdat och vissa dagis och fritids håller stängt på grund av rasrisk på taken 


Dagens tanke: När all snön smälter, vart kommer vattnet ta vägen?! Bäddat för översvämning kanske


Kramen alla  

Av Zophie - 22 februari 2010 08:50

Ja, vad ska jag säga. Då var det dags igen.

Mitt minsta lilltroll, 3 år, är sjuk igen! Han har feber och hostar så han kräks. Han är ändå vid ganska gott mod men jag tycker så synd om honom. Maken är iväg på viktiga affärer så han kan inte ta det utan det blir jag som vanligt.


Min chef har för vana att gnälla när det ska vabbas men samtidigt tycker jag att hon får visa lite förståelse med tanke på att min man tjänar 3 gånger så mycket som jag. Det blir följdaktligen mycket dyrare för honom att stanna hemma med sjuka barn.


Här kommer vi in på ett känsligt ämne, nämligen jämställdhet, som får bli dagens snackis. Många tycker att jag och min make lever i ett oerhört ojämställt förhållande. Han tjänar massor och lägger tid på sin karriär medan jag jobbar 80 % och tar hand om hem och familj. Detta innebär för många, däribland min chef, att vi lever ett mycket ojämställt förhållande... Själv är jag skitnöjd!!!


Jag tillhör den kategorin kvinnor som njuter av tiden jag spenderar med mina barn. Jag har inte varit gravid i 9 månader och sedan genomlidit en långdragen (nåja 8 timmar i alla fall) förlossning, bara för att lämna över ansvaret för mina barn på någon annan, varken staten eller min make faktiskt. Jag hade gärna varit hemma tills båda mina killar börjar skolan om jag hade  haft möjlighet men i detta samhället tillåts inte en kvinna vara hemma för att fostra barn, det ska staten göra åt dig. Det anses som en absolut kvinnofälla att vara hemma och fixa och dona med barn, familj och hem... Kvinnofälla? Vem bestämmer det? Jag kan till viss del hålla med om fallet är så att kvinnan inte har något val men om kvinnan själv väljer att sin situation vad är det då för kvinnofälligt med det?!!!


Jag kan ärligt säga, att även om min make jobbar mer än mig och tjänar mer än mig, så känner jag ingen som har ett mer jämställt förhållande än vi. Min kära make, hur jobbig han än kan vara ibland   och hur irriterad jag än kan vara på honom  , respekterar mig mer än vad jag sett många andra män respektera sina fruar. Han kommer alltid och frågar om det är något speciellt, han ber alltid om råd när det gäller olika saker, han tar mig inte för givet och visar alltid att han älskar mig och våra barn mest i hela världen. Många lever inte ens hälften så jämställda liv som vi tror jag. Jag vet många fall där maken kommer hem och ställer sin fru inför fullbordat faktum att han ska ut med grabbarna på jobbet för att ta en öl eller två. Jag vet många fall där maken "glömt" upplysa frun om att det är en tvådagars "konferansresa" med jobbet till helgen. Jag vet många fall där maken, i en diskussion med sin hustru, faktiskt klappar henne på huvudet och anser att hon inte skall bry sitt lilla huvud med sådant hon inte förstår då hon är av en annan åsikt än hans.


Så vad är jämställdhet igentligen???

Jag tror att jämställdhet är individuellt och skall diskuteras med försiktighet för det som är jämställdhet för dig kanske är förtryck enligt någon annan...


Fridens mina vänner  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards