filoZophie

Alla inlägg den 17 mars 2010

Av Zophie - 17 mars 2010 10:13

I Aftonbladet kan man läsa följande artikel. Det handlar om stora vinster i stora bolag som kommer aktieägarna till del men  inte arbetarna som faktiskt gör skitjobbet. Detta gör mig vansinnig.




http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article6790833.ab

 

Jag har full förståelse att man som aktieägare vill ha utdelning på de pengar man satt in. Som privatperson vill du självklart ha en bra ränta på dina investeringar och där finns ingen skillnad på privatperson eller aktieägare. Men att man kan ha mage att roffa åt sig med endast sig själv i tankarna det tycker jag borgar för en social samhällskatastrof.


Jag är av den åsikten att en viss del av vinsten skall komma aktieägarna tillgodo - självklart, en del skall avsättas för investeringar och dylikt och en sista del skall avsättas till personalen. Det kan handla om löneökningar, fler heltidsanställningar, friskvård och annat. Tyvärr verkar vi idag leva i en värld där det bara gäller att roffa åt sig så mycket som möjligt. Den som  har mest pengar när de dör vinner!!!! NOT!


Livet handlar inte om pengar, konsumtion eller prylar. Det handlar om att leva sitt liv fullt ut och göra gott för sig själv och sina medmänniskor.

Ja, jag vet att det låter pretantiöst (stavas det så) men jag tror att om vi alla i alla fall strävar efter det så kommer vi leva i en bättre värld till slut. Varför tar man inte vara på sin tid, sina medmänniskor och sitt liv lite bättre.


Jag sitter i en situation där  jag känner att jag måste säga upp mig från mitt jobb för att jag känner att det drar ner mig. Mitt jobb gör mig idag depprimerad, ledsen, trött och utmattad... då finns bara en sak att göra - säga upp mig och det har jag gjort.

Vi kommer få dra ner på att äta hämtmat, att hyra film, gå på utflykter och annat som kostar lite för mycket pengar. Vi kommer få hålla stenkoll på vår ekonomi och hoppas att det inte händer något som innebär extra kostnader... men vinsten kommer bli att mina barn får en gladare mamma med lite större tålamod, min make kommer få en piggare fru som inte hela tiden gnäller och är trött och tjurig. Jag själv kommer förhoppningsvis bli en gladare, aktivare och trevligare människa med större självkänsla och hopp om framtiden.


För vå del snackar vi inga ekonomiska vinster eller tjafs för att vi får ge avkall på sådant vi varit vana vid. Här snackar vi om överlevnad som familj.


Jag tycker att alla pampar på höga poster som bara ser status och pengar som bevis för människans värde borde sätta sig "på en sten i en skog vid en sjö" och fundera över vad som är viktigt i livet egentligen.

Den som har mest pengar när han dör vinner faktiskt inte - han dör likförbannat och "inför vår Herres ögon är vi alla lika" heter det ju.


Tänk på det nästa gång du vill ha den där fina klockan eller vill byta upp dig till den där flashiga bilen... är det verkligen det du behöver för att bli riktigt lycklig???


Kram   


Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards