filoZophie

Alla inlägg den 24 mars 2010

Av Zophie - 24 mars 2010 10:09

Dagens tema får bli orättvisor.


Jag har vuxit upp med milimeterrättvisa. Ett av mina tidigaste minnen av detta var när jag och mina två yngre kusiner var med vår mormor på en barnoperett med Hans och Greta. I slutet, för att minska skräcken av häxan som bränns i ugnen, kom alla medverkande ut och kastade godis till publiken. Jag slängde mig på golvet och kravlade runt för att få tag på godiset medan mina kusiner tog en eller två som låg i närheten. Jag blev trampad på tårna, kuffad och sparkad på men kämpade ändå ihop en hel del godis. Döm sedan om min förvåning när min mormor tvingar mig att dela godiset lika med mina kusiner... Mitt byte! Mitt godis! Min belöning för hårt kämpande!  Det var en av de första gångerna jag verkligen blivit riktigt arg och kände mig orättvist behandlad.


Självklart är det så att alla ska behandlas lika, alla har samma värde men alla kan dock inte förvänta sig att få samma utdelning om man inte lägger ner samma arbetsinsats. Detta är i alla fall min personliga åsikt.


Idag när jag är vuxen och har jobb och familj blir detta ibland extra tydligt.

När det gäller mina barn försöker jag hålla samma attityd som jag alltid gjort med skillnaden att man också får vända på det. Jag förväntar mig inte lika stor arbetsinsats av min yngste son som jag gör av hans 5 år äldre bror. Min yngste son får ingen veckopeng men förväntas inte heller hjälpa till med olika sysslor som den äldre faktiskt gör för att förtjäna sin veckopeng. Men jag älskar dem lika mycket och respekterar dem och värderar dem lika mycket.


När det gäller mitt jobb är också detta en av anledningarna till att jag bestämt mig för att sluta. Jag har svårt att acceptera att vissa anställda får förmåner och privilegier bara för att de är personlig vän med chefen. Självklart får man ha vilka vänner man vill men på en arbetsplats måste man ändå förhålla sig neutral och behandla alla lika annars resulterar det i slitningar mellan personalen. Detta ter sig mycket tydligt där jag jobbar idag och jag har oerhört svårt för att förstå och acceptera detta som det faktum det är.


Jag kommer återkomma idett aämne men lämnar det därhän för tillfället med konstaterandet att orättvisor finns och kommer i alla former. Vi drabbas alla av den vid olika tider i livet och kan inte göra så mycket åt det. Det enda vi kan påverka är hur vi hanterar orättvisan när den stirrar oss i ansiktet. Jag valde att säga upp mig... men det blir ett helt annat inlägg.


Kramen   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards