filoZophie

Alla inlägg under april 2010

Av Zophie - 24 april 2010 23:53

Hejsan alla vänner.


Jag satt på FB och kollade runt som vanligt och upptäckte plötsligt att jag tappat en massa "Vänner". När jag tog en närmare titt upptäkte jag att det bara var vänner från mitt tidigare jobb. Det är inte alla som försvunnit, men de flesta av dem har deletat mig som vän...

Jag bara funderar lite kring detta och meningen är inte att någon skall känna sig stött, jag bara undrar vad som hänt liksom.


Okej, jag skall villigt erkänna att jag först blev lite ledsen i kanten... nej inte ledsen direkt men konfunderad. Jag förstår att en del av dem kanske läst min blogg och blivit lite stött när de förstått att jag inte varit den lilla gråa mus de alltid trott att jag varit men "so what". Sedan kan det varit så att en del kanske blivit förolämpade när jag i ett tidigare inlägg kallat jobbet för, mer eller mindre, ett skitjobb "som en blind höna klarat av" men gud jobbet är ju det... Att kränga annonser till folk som inte vill ha dem och som i vissa fall inte heller ger dem något tycker jag ÄR ett skitjobb. Okej, jag kanske gick lite långt när jag sedan sa att vissa på jobbet också är blinda hönor men ärligt talat... jag har fått höra en del av vad de sagt om mig bakom min rygg och det är värre än att bli kallad en blind höna vill jag lova.


Vad jag menade, och kanske inte utvecklade tillräckligt i mitt tidigare inlägg när jag kallade VISSA för blinda hönor, är att jag anser att de personerna är ja-sägare. Det är ingen hemlighet att det på mitt jobb förs så kallad svågerpolitik. Är man bundis med chefen får man förmåner, så är det och det vet alla och det konstiga är att alla pratar om det men inte högt... och inte med alla... och inte alltid... men alla gör det, till och med de som faktiskt får förmånerna! Tänk om alla visste vad alla faktiskt säger om alla... jag hade verkligen velat vara en fluga på den väggen när det hade hänt... snacka om kackel i hönsgården... om ni ursäktar   .


Det absolut enklaste exemplet jag kan ta är familjen. När det gäller de på jobbet som är "viktiga" så vet alla hur många barn de har, vad barnen heter, hur gamla de är m.m Man känner till deras make/sambo/partner och har full koll på vad han jobbar med och hur deras boendesituation ser ut. När det gäller de mindre viktiga (jag till exempel) är dessa fakta om personen inte viktiga eftersom personen inte är viktig. (Vill man verkligen jobba kvar när man är så oviktig vaje dag?) Jag lovar och svär att det på mitt tidigare jobb (där jag jobbat i drygt två år) finns MAX 5 stycken som vet dessa, ovan nämnda, saker om mig. De andra har aldrig brytt sig. Skulle det mot all förmodan finnas fler på mitt tidigare jobb som vet dessa saker om mig så har de nyss läst dem på FB, kollat bloggen eller annat bara för att bevisa mig motsatsen.


Vad jag vill säga med detta inlägg är egentligen 2 saker. Det är dels en ursäkt till alla som tog illa vid sig av mitt tidigare inlägg men det är också, och detta är ännu viktigare, fruktansvärt att gå till jobbet varje dag och känna sig oviktig både som person och i det man gör. Jag kände under en lång tid att det endast var min prestation som räknades, och visst är prestationen viktig i ett jobb som säljare, men man måste också få känna sig viktig som person och det gjorde jag aldrig. Av den anledningen sa jag upp mig, jag tröttnade på att vara oviktig.


Nu, idag, två veckor efter att jag slutat blir jag starkare och starkare, gladare och gladare, piggare och piggare och när jag vaknar på morgonen vaknar jag utan ångest, ont i magen och kallsvettig efter en ångestfylld natt. Idag älskar jag livet igen. Jag orkar leka med mina barn, jag vill busa, kittlas, skoja och få en massa pruttpussar av mina små troll. Jag känner att jag lever och är faktiskt glad att jag känner lust igen... lust till allt som gör livet fantastiskt... för det är ju det livet är... ett fantastiskt äventyr till för att levas...


Puss alla vänner och ovänner   

Av Zophie - 24 april 2010 19:00

Klicka på bilden för att se hela:)


Rose Is Rose - April 24, 2010


Visst är denna strip underbar:) Lite så kände jag mig idag när vi skulle göra vår trip för att kolla valp och bil. Sitter i ett härligt fågelbad, myser och har det gott, snackar lite med polaren.... sedan får men en spit rätt i nyllet! Vi pratade med valpuppfödaren idag på förmiddagen och allt var ok. Ville hon att vi skulle komma före eller efter vi varit i J-köping för att kolla bil? Jo, före hade nog passat, kunde vi ringa när vi hade en kvart kvar. Sagt och gjort, vi satte oss i bilen och styrde kosan norr ut. En kvart innan vi skulle nå uppfödaren ringer jag  och säger att vi är på intåg men nej, tyvärr... Valpen är såld   ... jag blir skrikarg och skogstokig på samma gång...


Det var bara att fortsätta norrut och åka direkt till bilhandlaren. Jag: -Jo, herr bilhandlare, vi kollade in era 3 Aurisar på nätet igår och skulle vilja titta på och provköra en eller fler av dem... Handlare: Nja, vi har en inne men den kan ni inte prova för den är såld. Jag: Jaha men de andra bilarna då, ni hade ju tre, då är det två kvar... Handlare: Nej det går inte. Det har varit bilskolebilar och de står nu på vår verkstad för att rekas och plockas väck dubbelkommandon på...    man kan bli trött för mindre...


Så det blev ingen valp och det blev ingen bil. Men vi provkörde ändå ett par bilar och vi hade en riktigt trevlig eftermiddag med ett lilltroll som skötte sig exemplariskt. Eftermiddagen avslutades hos vänner där vi hämtade vår äldsta son som faktiskt gått i skolan idag och lekt med sin kompis efteråt. Det blev en snabbfika (2 timmar, alltid så trevligt att tiden bara springer iväg) och nu har kvällen avslutats med god mat. Resterande kväll kommer avnjutas med ett gott vin och en hel massa mys med mina troll... alla tre...    


Puss alla och ha en skön kväll   

Av Zophie - 23 april 2010 16:09

Klicka på bilden för att se hela;)


Rose Is Rose - April 23, 2010



Efter en hektisk dag på stan beslöt jag mig för att kolla i lite Rose is Rose och hittade denna underbara strip.

Då jag släpat med ungarna för att lämna igen filmer, hämta stora killens nya pass, handla samt hämta ut mat på apoteket (till storkillen) tyckte jag att mina små troll förtjänade något gott...

Så med denna strip i åtanke blev det lite muffinsbak och nu sprider sig den underbara doften av nybakat i hela huset   ... ja jag vet att det är en bild på en tårta men jag hittade ingen bild på muffins;)


Det är ju ändå fredag, äntligen fredag, så lite fredagsmys står ju ändå på programmet och vad passar bättre till fredagsmys än hembakad pizza till middag och nybakade muffins till dessert... dessutom hittade jag en burk med hasselnötsmassa i skafferiet så jag fyllde självklart muffinsarna med detta och så får vi se hur det blir    .


Om jag inte hamnar här mer ikväll, möjligheten finns efter ett glas rött, så önskar jag er alla en riktigt härlig fredagskväll. Imorgon hägrar J-köping för att kolla bil. Jag lovar avlägga rapport när vi kommer hem.


Puss   

Av Zophie - 23 april 2010 08:23

Godmorgon vänner.


Vad kan vara bättre än att börja med lite humor så här en fredagsförmiddag, självklart hämtat från en av mina favoritsidor www.tjuvlyssnat.se

Vårvindar friska

Utanför ett hyreshus, Munkedal

Två grannar (en kvinna och en man, båda ∼50-60) står nedanför ett hyreshus och pratar om trädgårdsmöbler. Plötsligt byter kvinnan ämne.
Kvinnan: Usch. USCH! Vad är det som luktar? Fy farao vad det luktar!
Mannen: Ja det var då inte jag.
Kvinnan: Nämen fy vilken stank det var! Vad kan det vara för nåt?
Mannen: Okej… det var jag. Men jag gjorde det utomhus i alla fall!


Så klassiskt eller hur. Typiskt en man att neka till sitt "brott" när vi kvinnor vet att det oftast är männen som är skyldiga... om det inte finns små bebisar i närheten förståss .


Det brukar väl antingen vara så att våra kära män skyller från sig eller alternativ 2, stolt deklarerar vad de gjort, typ : - Den satt fint den, eller

- Wohooo, ursäkta min dåliga franska, efter att ha släppt en riktig brakare. Fler än jag som käner igen detta *fnissar*.


Jag våra älskade män är ett släkte för sig eller hur, men vi älskar dem ändå... lite grann av -Can´t live with them can´t live without them, typ...

Men jag är ändå tacksam för den man jag ar, en av de bästa som stöttar och hjälper speciellt när det krisar. Jag har också en man, som precis som jag, inte ger upp i första taget. Vi rider hellre ut stormarna tillsammans...

Ja, dagens tacksamhetstanke får helt enkelt gå till männen där ute som vi älskar och beundrar, eller vad tycker ni...


Puss puss   

Av Zophie - 22 april 2010 14:35

Klicka på bilden för att se hela:)


Rose Is Rose - April 22, 2010


Visst är det underbart, det där första vårplasket i den nyuppståndna vattenpölen:) När solen tittar fram och det är sådär lagom varmt och den fina lilla pölen bara finns framför dina fötter. Så underbart att få plaska till med foten så att det svätter åt alla håll och kanter.

Men nog om det.


Jag är så glad och lycklig för min finaste A. har varit här på torsdagslunch och tycker ni att jag är piggelin och fylld av energi i normala fall skulle ni se mig när jag haft A. på lunch. Hon ger mig så extremt  mycket energi och fyller verkligen på min energibägare och det är jag henne sååååååå tacksam för. Jag hoppas verkligen att hon känner samma sak när hon åker härifrån och tillbaka till "The hell hole"   .

Ett bevis för hur mycket jag får av henne är min älskade LaMor´s kommentar när hon var här straxt efter att A. hade åkt... - Älskade unge, jag har inte sett dig så här glad på flera år... (Närmare 1 1/2 år om vi ska vara noga;))


Men nu är det min tur och jag är lycklig lycklig lycklig...

Jag tror att Uno Svenningsson och Freda´sa det bäst:


Här finns ingen rädsla, ingen bitterhet

Doften av frihet ger mig strykan tillbaks

Och min ande är fri

Jag skall låta mina fötter trampa en ny stig

En helt ny stig


Idag är den första dagen på resten av ditt liv... Hur vill du tillbringa den???


Fridens vänner   

Av Zophie - 22 april 2010 10:09

Hjärtat är fullt utav dig, jag har allt man kan önska sig... *sjunger*


Idag har jag en riktig Freda´   , bokstavligen.

Dagen började med att min fantastiska kiropraktor Amelie fixade till min lite kärvande rygg och nacke. Bara efter den behandlingen lättade ju livet lite och sedan kör man hem i strålande sol för att äta en frukost bestående av te och en stoooooor bit vattenmelon. Kan en dag börja bättre:)


Dessutom är jag glad att det är så många som hittat till min blogg och igår slog jag faktiskt besöksrekord på bloggen - Heja mig!!! Och Heja er också så klart   , stort tack för det alla.


Dagen kommer fortsätta med lite allmänt röj här hemma och sedan kommer underbara A. för torsdagslunch för att avlösas av min bästa LaMor som vill fika lite med sin dotter och sina barnbarn. Efter det hämtas svärmor som får passa lilltrollet medan vi föräldrar tar vårt stora troll på utvecklingssamtal...  vi måste ju hålla koll så att han vecklar ut sig ordentligt och kvällen avslutas med god middag och planering av de kommande veckorna för nu händer det saker lite hit och dit tycker jag.


Tänk vad livet kan vara underbart om man bara tar sig tid att njuta av det. Tyvärr fastnar man nog ofta i vardagens spår och tragglar på dag ut och dag in men jag måste slå ett slag förr att slå sig fri och ta sig tid att njuta, vad har du annars livet för?!

Och ärligt talat, vad är det värsta som kan hända om du gör slut med den där destruktiva människan, säger upp dig från det där urtråkiga jobbet eller ber din nedlåtande faster dra åt pipsvängen??? Jag lovar och svär att jorden inte kommer gå under, du kommer inte drabbas av hagel och drivis och du kommer definitivt inte behöva dras med en massa extra negativ energi... du kommer helt enkelt få det lite lättare att andas och en möjlighet att njuta lite extra av livet istället.

Så gå  inte och fundera, gå inte och älta, gå inte och dra saker och ting i långbänk utan gör som jag, lev efter Nikes motto : Just do it!!!!


Lev väl och puss   





Av Zophie - 21 april 2010 19:05

Ville bara tacka er alla som varit inne och kollat mitt lilla krypin här på bloggplatsen. Från att ha haft bloggen för mig själv ett bra tag har jag helt plötsligt en massa besökare.


Det gör mig glad och det är ju själva tanken med min blogg.. att den ska göra mig och kanske andra glada och fulla med positiv energi.


Jag har nu skapat en liten Gastbok   för alla små gastar och spöken som besöker mig och gärna lämnar en liten kommentar. Jag är tacksam för er feedback och era kommentarer.


STORT tack till er alla vänner för att förgyller min tillvaro.


Kramen   

Av Zophie - 21 april 2010 14:45

Hej igen vänner.


Kände mig utmanad av MissVivis och kör därför utmaningen vidare. Kan ju vara lite roligt för dem som inte känner mig och vem vet, kanske även för dem som trodde att de kände mig  


En liten utmaning att skriva 10 saker om mig själv...

 

1) Jag är stadsbrutta i själ och hjärta. Visst har landet sin charm men också sina flugor och doft. No thanks!

 

2) Jag har haft ett husdjur som hette stene och det var precis vad han var, en sten i bur faktiskt!

 

3) Jag är humanist och positivist och stolt över det!

 

4) Jag älskar rostade mackor med björnbärsmarmelad och ost!

    

5) Jag har gått en 10 veckors bartenderutbildning. Gillade verkligen att få dricka på arbetstid  

  

6) Min värsta egenskap delar jag med min syster tydligen, jag är oerhört "bekväm".

 

7) Min bästa egenskap är att jag har ett oerhört stort hjärta... tyvärr kan det vara på både gott och ont men jag föredrar det goda.

 

8) Mitt favoritgodis är smörkola, den äkta varianten.

 

9) Jag har tillbringat en hel sommar på en båt. Aurum, en stor kemikalietanker där min pappa jobbade. En av mina bästa somrar, förutom Portoroz då.

 

10) Jag vill ha en tatuering till. Det står högt på min önskelista just nu och kanske till hösten...

 

Jag utmanar alla som känner sig utmanade .


Kramen   

 

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards