filoZophie

Alla inlägg den 1 maj 2010

Av Zophie - 1 maj 2010 00:21

En av mina bloggvänner mår inte så bra just nu. Hon kämpar i motvind mot stora drakar och håller långsamt på att tappa orken och lusten. I ett av sina inlägg frågar hon sig: Citat "Hur kommer det sig att hjärtat fortsätter att slå när jag inget hellre vill än att det stannade, så att jag fick absolut ro??" slut citat.


Jag svarade självfallet på detta inlägg då frågan inte är mig obekant. Jag har flera vänner som, bland annat, lider av deppressioner, ångest, manodeppressivitet m.m och väldigt ofta får man höra just denna mening. Varför fortsätter hjärtat att slå när man inte vill annat än att få slippa allt???

Frågan har ställts så många gånger att jag utvecklat en egen liten teori, mycket i tröstande syfte, men även som en filosofisk tanke att fundera och vrida och vända på tills bitarna faller på plats.


Jag tänker så här: Ditt hjärta består av en hel massa olika bitar som har sammanfogats av olika människor och händelser i ditt liv. Din första kärlek har en bit, favorithästen i stallet fick en bit, dina barn har stora bitar och du själv har en bit och så fortsätter det. Under livet som du lever ger du frivilligt bort vissa bitar i olika storlekar medans du ofrivilligt förlorar vissa bitar till olika personer och händelser som du inte själv kan styra över. Jag tror alltså att ditt hjärta är ett enda stort hoplappat sammelsurium av olika bitar tillagt och bortplockat i olika stadier i livet.

Detta innebär att du inte själv äger ditt hjärta fullt ut och det är här den vackra kråksången kommer in. Detta innebär att även om du själv tappar sugen, inte orkar, vill lägga av och bara sluta så kan du inte göra det, för även om din del av ditt hjärta lägger av, så slår fortfarande alla andra delar av ditt hjärta som du inte rår över. Och alla dessa delar kommer fortsätta slå hur mycket du än vill att det ska sluta. Detta gäller speciellt de delar av hjärtat som tillhör dina barn. Dessa delar kommer alltid att slå, vare sig du vill eller inte.


Min tanke är att det är först när du känner att du är färdigälskad som du själv har möjlighet att stänga ner. Det är först när den tanken kommer, att du inte kunnat älska mer och inte kunnat bli älskad mer, som alla lager av ditt hjärta kan skalas av bit för bit tills den enda biten som återstår är den som är din egen och som du själv rår över.


Jag tror att detta kan ha varit fallet med min morfar som gick bort natten till valborgsmässoafton. Jag tror att han kände att han nu var färdigälskad. Det fanns inte mer han kunde göra för att bli älskad och han kände att han själv blivit tillräkligt älskad för att tillslut kunna släppa taget. Jag hoppas att det är så, jag vill tro att det är så. Jag vet inte, men som bekant är hoppet det sista som överger människan.


Jag vet i alla fall att min morfar inte kunde älskat mig mer och jag kunde inte älskat honom mer. Det räcker för mig.

Sov nu så gott min älskade morfar, du är färdigälskad och har förtjänat din frid.

Håll ut också goaste E.  Styrkan kommer inifrån och har oanade resurser. Jag tror och hoppas att du hittar den när du som mest behöver den, det gäller bara att inte ge upp.

Alla mina tankar till er alla som behöver det.


Kramen/FiloZophie   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards