filoZophie

Alla inlägg den 11 juni 2010

Av Zophie - 11 juni 2010 12:44

Ok, jag vet att en del kommer irritera ihjäl sig på mig nu men jag måste faktiskt påminna om att detta är MIN blogg och MINA åsikter. Delar du inte dem är det ditt problem, capiche!


Jag har kanske för mycket fritid, jag kanske ska ses som en språkpolis, det finns säkert en massa andra och viktigare saker att störa sig på men just nu är jag irriterad.

Jag är vansinnigt irriterad på alla dessa kommentarer i rampljuset på bloggplatsen "kollar du in min blogg kollar jag in din", "asså ja lovar att du komme gilla min blogg, kommentera så gör jag det me", "en väldit spännande blogg om min vardag, mode och fest"...

Och så håller det ofta på. Taskiga utpressningsförsök för att dra till sig fler läsare. Tyvärr är dessa bloggar ofta ointressanta, oinspirerade, fulla av skit och med så mycket stavfel att man undrar om dyslexiföreningen har tipsat alla medlemmar att starta blogg här. Jag är fullständigt ointresserad av vad Fia 17 år gör i sin vardag, jag bryr mig inte det minsta om Lollo 22 och hennes senaste outfit, hur Prinsessan 12 sliter med sitt skolarbete. Jag har mina bloggar som jag följer och jag är nöjd med det.

Visst är det roligt att ibland gå in på olika bloggar och se vad som finns där men när stavfel oftast är en regel snarare än ett undantag blir jag så oerhört trött och då backar jag bara och går vidare. Till och från hittar jag en blogg som jag finner intressant, med ett bra språk och givande för mig, och då följer jag kanske den men jag orkar verkligen inte med (förlåt) alla fjortisbrudar som bara skriver för att de vill vara coola och uppdatera sina polare i de senaste könssjukdomarna och hur dum Conny var på senaste discot.


Det är inte det att de inte får skriva eller ha en blogg, självklart får de göra som de vill, men lägg för Guds skull inte upp denna i Rampljuset. Vi som har lite innanför pannbenet, vi som har en korrekt svenska, vi som kan stava och finner en glädje i det skrivna ordet, bryr oss inte ett skit om sådana bloggar... Har jag fel eller har jag så rätt?!


Jag förstår att yngre personer kan ha ett stort behov av att uttrycka sig och en blogg är ett mycket bra forum för tankar och funderingar men vill du verka lite seriös och om du verkligen vill att folk ska bry sig och finna intresse i det du skriver får du faktiskt respektera det svenska språk vi alla lärt oss i skolan och använda dig av korrekt svenska i dina inlägg. För jag förutsätter faktiskt att du fått lära dig korrekt svenska!


Det heter inte asså, det heter alltså.

Det heter inte me, det heter och stavas men alternativt med.

Chansen stavas just så och inte med sk (skansen).

Det heter och stavas även kommentera och inte kometera.

Man kanske säger "Me Guuu va han e puckad" men det heter och skrivs "Men Gud vad han är puckad" om det nu är det du menar.

Ja, jag vet att jag leker med elden här och är något av språkpolis men jag värnar om det skrivna ordet, som den akademiker jag är, och jag föredrar själv att läsa texter där jag begriper vad som står och vad som menas. Stavfel kan alltid smyga sig in här och var men när varannat ord är felstavat orkar jag bara inte längre.


Återigen vill jag påminna om att detta är min personliga blogg, detta är mina åsikter och jag har rätt till dem och också att ventilera dem här. Basta!

Nu tänker jag sätta mig ner och läsa en bok, för till skillnad från bloggar så är boken med stor sannolikhet korrekt stavad och skriven på utmärkt svenska vilket kommer ge mig en garanterad underbart korrekt läsupplevelse.


Fridens vänner   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards