filoZophie

Alla inlägg den 14 juni 2010

Av Zophie - 14 juni 2010 20:59

Jag vet inte hur det är/har varit i övriga Sverige men här i Halland har det debbaterats flitigt över skolavslutningens vara eller inte vara i kyrkan. Jag har följt debatten lite halvt om halvt, har inte orkat engagera mig fullt ut. Självfallet har jag mina egna åsikter i frågan och står för dem, kanske har det varit därför jag inte orkat engagera mig, för jag har kännt att mina åsikter inte betyder så mycket i en ganska het debatt.


Men nu kan jag inte hålla mun längre, nu vill jag säga mitt.

I Sverige har vi religionsfrihet, detta innebär att du har rätt att utöva och bekänna tro till i princip vad du vill så länge det inte skadar eller verkar stötande för någon annan. Jag respekterar detta och tycker att alla får tro på det som de finner nöje och trygghet i. Däremot har vi Sverige, sedan flera årtionden, århundranden för att inte säga årtusenden... ja nästan i alla fall... haft olika traditioner och ritualer som egentligen inte har så mycket med religion att göra utan snarare just tradition... att fira midsommar är en sådan urgammal "hednisk" tradition, att ha skolavslutning i kyrkan är också en sådan tradition...

Nu säger vissa "att jo men visst är det en gammal tradition, men vi har religionsfrihet och ska inte pracka på barnen olika religiösa inslag med bön och välsignelse och annat trams"...

Då säger jag BULLSHIT!!!!!


Min son slutade skolan i onsdags och hade den stora förmånen att få ha sin avslutning i kyrkan. Jag var en engagerad mamma den dagen och observerade noga vad som sades och vad man gjorde. Det som vissa personer skulle kalla för bön hörde jag mer som ett litet personligt tal från prästen till barnen, det som är välsignelsen, vilket även prästen var mycket tydlig med och där jag helt överrensstämmer, är en lyckönskan om framtida välgång för de församlade. Det hade lika gärna kunnat vara en Imam, en Rabbih eller en Buddist som önskade de församlade välgång i framtiden och livet. Välsignelsen handlar inte om att pådyvla dig de kristna värderingarna utan om att önska dig lycka och välgång... vem kan ha något emot det? Nu sticker jag ut nacken här, men kanske de som inte önskar sina medmänniskor detsamma, eller?! 


Jag är helt för att barnen skall få ha sina avslutningar i kyrkan, liksom jag tycker att man ska få sjunga nationalsången på nationaldagen och har någon problem med det bör man kanske fråga sig vilka värderingar man själv har och hur man uttrycker dessa...

Nej, jag är inte rasist, jag har många vänner med olika utländska och religösa bakgrunder. Men jag är svensk och stolt över mitt land och mina traditioner och de utländska vänner jag har känner faktiskt samma sak.


Jag välsignar er alla i mitt eget namn... för säkerhets skull..


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards