filoZophie

Alla inlägg den 23 juni 2010

Av Zophie - 23 juni 2010 15:20

Hejsan hoppsan alla och ett riktigt stort förlåt för att jag varit borta ett tag. Nej, jag har inte glömt bort er och jag ska inte sluta blogga, det har bara inte blivit av helt enkelt.


Men nu är jag här igen och det är dags för... UPPDATERING


Först och främst måste jag berätta om min lilla vistelse i mina gamla kvarter, Kalmar.


Det var så roligt att återse min gamla stad. Självklart tog jag med mina killar på en liten sightseeing. Vi började med Kalmar slott - helt fantastisk vackert, kyrkogården och parken är ju också helt underbara och vi hamnade dessutom mitt i en skolavslutning med en massa vitklädda och spralliga barn. Jätteroligt.

Efter detta åkte vi in till stan en sväng och jisses vad den har vuxit. Jag var rädd för att alla mina smultronställen skulle te sig små och futtiga eftersom det ändå var så länge sedan jag var där men det mesta var precis som jag mindes det. Köpcentrat, Baronen, låg kvar men istället för de vanliga tio butikerna hade det utökats med ytterligare tjugo butiker. Mitt första riktiga jobb hade jag på Hamncafét och det stod kvar och hade inte förändrats det minsta. Krögers - världens mysigaste pub - stod kvar, dock med tillägget av en enorm uteservering och maten var god och vinet smakade som det skulle. Självklart passade vi också på att ta en liten korv vid strykjärnet, jag skippade dock korven och njöt i stället av kroppkakor... mmmmmmmm....

En enkel men kulinarisk måltid perfekt balanserad med potatissmeten, fläsket innuti och med en lagom touch av kryddpeppar. Till detta serveras lingon, smält smör och en skvätt grädde... Jag njöt av varje tugga och varje bit jag stoppade i munnen framkallade minnen jag inte visste att jag hade... Marvellous...


Fredag eftermiddag tillbringades med gamla vänner. Via FB har jag och en gammal vän, C., fått kontakt igen och självklart stod ett besök hos henne och hennes familj på agendan. Det var tänkt att bli en liten fika men istället stannade vi halva kvällen. Ungarna kom överrens och vi tjattrade på som vanligt. När min make avslutat sina affärer kom han också och han undrade hur länge sedan det var jag och C. hade träffats och vi konstaterade att det var 13 år sedan. "Som ni snackar märks inte det" var hans enda kommentar. Och vi kan konstatera att vi snart kommer ses igen. Gammal kärlek rostar aldrig och det kan vi bara konstatera att gammal vänskap inte heller gör. Stort tack C. med familj för en riktigt trevlig helg  .


Resten av helgen bestod av sightseeing och shopping och det var en trött familj som styrde kosan hem på söndagen. Ett litet stopp på vägen hem blev det också, för att träffa bästa M. med familj för lite uppdatering, snack och planering av sommaren.


Med andra ord har jag haft den bästa helgen sedan vi kom hem från Turkiet och det känns helt fantastiskt att jag har sådana underbara vänner. Stort tack till er båda för att ni finns och för att ni är de otroliga människor ni är.


Idag har jag genomlevt mitt första pass på gymmet   vilket innebär att jag imorgon kommer få besök av både Herr Träningsvärk   och Fröken Blåmärke   men det känns skönt och nyttigt och huvudsaken är ju att jag i förlängningen kommer förbättra min hälsa (och kanske gå ner i vikt på köpet).


Må väl alla, tills vi hörs igen.

Kram  

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards