filoZophie

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2010

Jag visste det...

Av Zophie - 19 augusti 2010 22:31

Jaha, då är det valår i år och alla partier fläskar till det så att det står mig upp över öronen.

Jag har precis avslutat ett valtest och hör och häpna jag blev....... TADAAAAA: en blåval!

Jag har vetat det hela livet och det kom faktiskt inte som någon överraskning, speciellt inte som jag under sommaren börjat lägga på mig lite av den fantastiska vikt en blåval äger....


Nej, skämt åsido, någon blåval blev jag inte. Vad som förvånade mig lite dock är att jag enligt testet skulle vara Folkpartist?! Detta ser jag inte riktigt framför mig, jag som alltid sett mig som moderat eller kristdemokrat. Något som inte förvånade mig lika mycket var att jag faktiskt hade en släng av sverigedemokrat i mig.  Ja ja ja, innan ni säger något dumt, ser ner på mig eller kackar på min blogg måste jag till mitt försvar säga att jag faktiskt har en hel del vänner/bekanta med invandrarbakgrund. Jag trivs i deras sällskap, tar med glädje och nyfikenhet del av deras historia och traditioner. Vi diskuterar ofta religion, kultur, ekonomi och liknande frågor och vi har faktiskt en hel del åsikter och tankar som stämmer väl överrens.


Varför blir jag då, enligt testet, lite sverigedemokrat?

Kan det vara för att jag hyser en förhoppning om att avstanna invandringen lite så att vi får möjlighet att komma ikapp med alla de ärenden vi redan har på bordet?

Är det för att jag tycker att vi borde ha ett burkaförbud i offentlig miljö? Då  jag personligen anser att jag får ut mer av en person genom att läsa hennes minspel, gester och ansiktsuttryck?

Det kanske beror på att jag blir varnsinnigt irriterad på läkaren som inte kan göra sig förstådd på korrekt svenska utan bara lämnar min yngste son, OCH mig med för den delen, förvirrade och otillfredsställda med fler frågor än vi hade från början.

Nu är det ju så att jag samtidigt är ÖVERTYGAD om att alla människor är lika värda.

Jag är fullkomligt övertygad om att ALLA ska ha samma rättigheter och därmed också samma skyldigheter.

Det är min fasta ståndpunkt att vi BEHÖVER ett mångkulturellt samhälle.


Min undran blir således: Hur går detta ihop?!


Puss och kram/FiloZophie   

 
 
Vivi

Vivi

20 augusti 2010 08:19

Problemet med SD är att de inte bara har usla åsikter, de har en del bra.
De är dessutom en ulv i fårakläder... en del argument & åsikter de har låter bättre än vad de egentligen är ... det är det som är de obehagliga...

http://www.missvivis.se

 
Ewa

Ewa

20 augusti 2010 13:09

Gör om testet! Det kan vara någon fråga som du missuppfattade.

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Xecute

21 augusti 2010 10:53

jag blir ganska blå, trots att jag inte delar en enda av konservatismens grundlæggande værderingar. liberalism ær min grej och det syns i valkompassen, men eftrsom folkpartiet fullstændigt har muppat ur och de andra två inte heller ær några alternativ før mig, så vet jag varken ut eller in.jag ær helt enig med de socialdemokratiska værderingarna men inte alltid med deras politik.... gaaa..... kan dde inte skjuta upp valet tills jag har bestæmt mig?

Zophie

21 augusti 2010 23:39

Vad säger du Xecute: Vi bildar vårt eget parti och tar upp kampen med de gamla motsträviga stofilerna. Sveriges Sunda Förnuft har legat och grott länge i mina tankar, då inte heller jag riktigt vet på vliket ben jag ska stå. Jag tycker att de flesta partier säger samma sak men på olika sätt och valkampanjen är allt som oftast en ren pajkastning på varandra istället för att ta tag i problemen och svara på de verkligt viktiga frågorna! Kram

 
Ingen bild

La mor

21 augusti 2010 19:06

Det finns säkert mycket man/kvinna kan hålla med SD om, speciellt i dessa valtider när de taggar ner de mer extrema åsikterna. Ett stort problem jag har med dem är att många av namnen på deras listor är människor med kriminellt förflutet.
Jag håller som Du vet med Dig om att vår invandringspolitik är helskev. Vi ska inte skapa getton och utanförskap utan intregera (? stavas det så här) dem i vårt samhälle. Vi måste också ställa krav på språkkunskaper och annat. Detta är något som många av mina invandrarvänner genom åren tyckt är konstigt att Sverige inte gör. Vi går dessutom mot ett Sverige vars befolkning blir äldre och äldre. Jag tror av vi alla cirka fem år från nu kommer att vara jättetacksamma för våra härliga invandrare. Bu för Burka!!!!
Mamma Blåval

 
Vivi

Vivi

25 augusti 2010 09:57

Hmmm det mesta jag rensat ur vad rent skräp, gamla underkläder som MÅSTE kastas :)
Men jag ska ta en koll till och se om det finns ngt som är lie roligare :)
Massa kramar

http://www.missvivis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zophie - 21 april 2020 17:12

Here´s Zophie…. Hej bloggen, det var ett tag sedan. Var har jag varit, vad har jag gjort och varför övergav jag dig?! Relevanta frågor och ska jag vara ärlig måste jag säga att jag inte har något riktigt bra svar. Jag kan delvis förklara...

Av Zophie - 1 maj 2014 22:03

Jaha och hejsan kära bloggen. Sist jag skrev var det september 2013 och det som var tänkt som en nystart av både mig, jobb, bloggen och livet i sig blev ett totalt magplask. Tanken var att jag och en kollega skulle starta eget men det sket sig to...

Av Zophie - 9 september 2013 20:49

Jaha, idag var det dags igen. Något som legat i träda under en längre tid var det dags att inviga idag. På darrande ben stapplade jag in och tog plats. Nej, det var inte min första skoldag, det var första träningsdagen på evigheter. Nytt pass...

Av Zophie - 1 september 2013 18:00

Japp, så var det dags för ett litet boktips igen. Idag har vi haft bokbytardag igen och det var lika trevligt som vanligt. Denna gången var vi hos kära LaMor och bytte böcker. Jag hade med mig 5 böcker varav alla nästan var lika bra. En del a...

Av Zophie - 29 augusti 2013 10:19

Jaha, då har det inte blivit bloggat på ett tag igen. Denna gången ställer jag mig helt utanför dock och skyller på Telia, eller Felia som de skulle döpa om sig till. I två veckor nu har vårt nät strulat, jag inte bara nätet utan allt. Ingen tv, ...

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards