filoZophie

Alla inlägg den 11 oktober 2010

Av Zophie - 11 oktober 2010 12:14

Hejsan alla, nu är jag här igen.... för en stund... sedan försvinner jag... men jag brukar ju alltid komma tillbaka förr eller senare   

Jag hoppas ni tycker om mig ändå... 


Appropå rubriken kan jag ärligt säga att jag inte är miljöpartist MEN... jag har full förståelse och respekt för dem sedan jag igår sett Uppdrag Granskning om det fasansfulla otyget med vatten på flaska.

De tre största producenterna av vatten, Nestlé, Coca Cola och Pepsi skyr tydligen inga medel när det gäller att tjäna pengar.

Okej, jag ska ärligt säga att reportaget främst skildrade USA men tror ni ärligt att det är annorlunda här???


Visste ni till exempel att 40% av det fina vatten vi har på flaska är rent kranvatten? Vi betalar alltså dyra pengar för något som vi i princip redan får "gratis" i vår egen kran.

I en liten stad i Texas tillverkas de flesta petflaskor som används för flaskvatten och forskare har påvisat både arsenik och ett syskonämne till benzen i vattnet. Benzen är extremt cancerframkallande. Petflaskor tillverkas främst av en genomskinlig massa som utvinns vid raffinerandet av råolja, mmmmmm mumsigt med lite olja i vattnet, eller hur?!


I USA gäller regeln att den med störst pump tar mest vatten och gissa vilka som ser till att fixa RIKTIGT stora pumpar.... just det, producenterna av flaskvatten. Och tyvärr är det inte så att producenterna sprider ut sig över hela USA utan det är främst ett fem-tiotal stater man använder sig av. För några år sedan drabbades USA av torka, även dessa "vattenstater" och regeringen rådde invånarna att vara mycket sparsamma med vatten när det gällde, dricka, matlagning, vattning och bad... tror ni att de stora vattenproducenterna brydde sig om detta? Icke! De fortsatte producera sitt vatten och pumpade upp mer än 114 miljoner liter om dagen!!!!!!! När de blev ifrågasatta skyllde de bland annat på bävrar som hade byggt dammar och därmed fått vattnet att sina.

Pinsamt!  


Jag har lovat mig själv att jag ALDRIG mer ska köpa VATTEN på flaska, inte heller kommer jag köpa läsk på petflaska utan kommer köpa läsk på glasflaska (i back) eller burk.


Vår jord består av 75 % vatten, visst låter det ändå betryggande? Tyvärr är realiteten att det endast är 1 % av detta som är drickbart. Nej stop för att gynna producenter som producerar och dyrt säljer vad jag redan har i min egen kran. I vårt land kan vi dessutom vara stolta över att vi har otroligt rent och fint vatten i våra kranar.


Så idag uppmanar jag: Slå ett slag för vårt vatten och vår miljö. Avstå vatten på petflaska och visa de där j-la ekonomiska grisarna till producenter att vi är smartare än de tror och att vi inte tänker betala för något vi redan har.

VÅGA VÄGRA VATTEN på PETflaska!!! Jag gör det definitivt från och med nu!


Tack för det Uppdrag Granskning!


Kram världen   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards