filoZophie

Alla inlägg den 20 oktober 2010

Av Zophie - 20 oktober 2010 15:56

Idag stressade min stackars make iväg till jobbet redan 6.15 Han skulle ta flyget till huvudstaden för ett möte uppe på huvudkontoret. Jag har inga som helst problem med detta även om det kör ihop sig lite för mig när detta händer. Dels får jag först köra stora killen till skolan som börjar 8.15, något min make brukar göra och sedan får jag köra en vända till med den lille fisen då han ska vara på dagis vid 9.00 vilket är mitt vanliga ansvar.


Idag när jag körde första vändan blev jag stoppad av polisen. De brukar stå vid mina söners skola/dagis till och från och idag var det rutinkontroll av körkort och alkotest som stod på programmet. Polismannen var trevlig och riktigt klämkäck, han pratade på och skämtade och självklart var jag inte sen att munhuggas lite tillbaka. Det hela var över på 5 minuter och min son hann till skolan då jag redan från början sett till att vara ute i god tid... som jag brukar.

Polismannen tackade för att jag varit trevlig och hjälpsam och jag svarade att det var JAG som var tacksam. Jag förklarade att jag blir lika glad varje gång jag ser dem stå vid skolan och kontrollera nykterheten, vi pratar ju om mina barns säkerhet här. Samtidigt som vi avhandlar lite varför och närför, ja jag vet att det inte heter så men nu uppfinner jag det ordet okej?!, så hör vi båda hur en man som står parkerad efter mig muttrar, tjurar, skäller och går på. Ord som: för jävligt, slöseri med skattepengar och överförmynderi sprids genom luften och in i även min lilla föfarhytt...


Jag blir så förbannad, rent ut sagt, på sådana människor. Här har vi en av världens bästa poliskårer och så kan man inte annat än att gnälla på dem för att de gör sitt jobb. Ja jisses vad hemskt att du kommer två minuter för sent till jobbet, din gubbe  ,  vad förfärligt att du måste visa ditt körkort och blåsa i en liten mackapär för att sedan ge dig iväg igen (förutsatt att allt visar ok). Hade han inte suttit i sin bil och tjurat som en liten unge som blivit bestulen på godisklubban, sölat som en liten morgontrött liten skitunge så hade allt varit över på två minuter.


Visst finns det rötägg även bland våra poliser i Sverige men det finns det bland alla kategorier människor. Vi kommer ändå otroligt lindrigt undan när det gäller både polisbrutalitet, maffiainblandning, korruption och regelbrott. Vi har en poliskår som är till för att beskydda och försvara oss och som faktiskt gör sitt jobb i 99,99% av fallen. Vi borde och SKA vara tacksamma för att de finns för att hjälpa och assistera oss när någon begått brott gentemot oss. Vi borde visa dem den respekt och tacksamhet de förtjänar då de hela tiden försöker göra sitt yttersta för att skydda befolkningen, demokratin och hela vårt rättsväsende. Vi borde jubla och blåsa fanfarer när de kommer och skyddar oss och våra rättigheter som vi så ofta tar för givna.


Nej du, gubbe lille, sluta tjura över dessa rutinkontroller av nykterhet, hastighet och körkort och var istället tacksam över att du lever i ett land där det finns en kår som är villig att dö för att skydda dig och de dina.


Länge leve Sveriges poliskår, hipp hipp Hurra Hurra Hurra Hurra...  



Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards