filoZophie

Alla inlägg den 15 november 2010

Av Zophie - 15 november 2010 19:00

Hur har mina bloggisar det idag? Bara bra hoppas jag.

Idag funderar jag kring detta med service faktiskt.

För tre månader sedan köpte jag en ny ryggsäck till min äldsta son. Han behövde en bra och stabil ryggsäck till sina skolböcker, gympakläder och läxor med mera. Vi hittade en på Stadium, den var visserligen billig men såg och kändes helt okej. Sonen var nöjd och vi betalade och gick.

Förra veckan kom han hem och sa att ryggsäcken var trasig. Jag kollade och blev fly förbannad, på ren svenska. Det var ett stort hål i botten på väskan, ena sömmen i dragkedjan hade släppt, den hade ett par mindre hål i olika sömmar... Kort sagt, det var en riktig skitväska som skulle åter till avsändaren om man så säger.


Sagt och gjort vi tog tillbaka ryggsäcken till affären och jag var minst sagt arg när jag gick fram till kassan men log snällt och sa "ursäkta mig men nu är jag faktiskt lite irriterad".. längre hann jag inte förrän tjejen i kassan gav mig det varmaste leende och sa "men vad tråkigt, får se vad jag kan hjälpa dig med då"...


Jag förklarade mitt ärende och även att jag inte hade kvittot kvar men hon bad så oerhört mycket om ursäkt, självklart förstod hon att jag var irriterad, självklart vad det skamligt att ryggsäcken bara hållt i tre månader, självklart skulle hon fixa detta, kvitto behövdes inte... kunde min son titta bland de andra ryggsäckarna och se om det fanns någon annan han ville ha?


Hon var så trevlig, serviceminded och tjänstvillig att min irritation bara rann av mig som vatten på en gås.


Min son hittade en annan ryggsäck, den var billigare än den första och den trevliga tjejen gav mig glatt pengar tillbaka med sitt varma leende och gav kassen med ryggsäcken till min son och blinkade. Hon hälsade oss välkomna tillbaka och när jag gick därifrån kunde jag inte annat än förundras över vilket strålande humör jag plötsligt var på.


Tänk att en sådan trevlig och gullig tjej kunde påverka hela mitt humör och min inställning. Tänk vad vi människor påverkar varandra både medvetet och omedvetet. Tänk att en så liten sak som att bemöta ett problem med ett leende kan ge sådana härliga konsekvenser och påverka omgivningen så att hela dagen blir bättre för fler personer.


All heder till den gulliga tjejen på Stadium som fick min dag att bli lite bättre. Glöm nu inte, le mot världen så ler världen mot dig... det skadar i alla fall inte att försöka.


Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards