filoZophie

Direktlänk till inlägg 24 november 2010

Ny dag, nya filozophier.

Av Zophie - 24 november 2010 09:41

Läste i en tidning, ja Kamratposten faktiskt;), om öknamn och skällsord på skolor. Det var en mycket intressant artikel som tog upp just detta med barn och deras sätt att uttrycka sig gentemot varandra. Att killar kallas bög och tjejer kallas hora hör tydligen till vardagen idag. Detta gör mig lite förbryllad.


Jag minns en berättelse om pojken som ropade varg, någon som känner igen den? Pojken är satt att vakta får, eller något i den stilen, och han skriker varg för att luras. Hela byn kommer rusande bara för att upptäcka att det inte finns någon varg. Pojken håller på så ett tag och tillslut när vargen verkligen kommer är det ingen i byn som tror honom. Vargen äter upp både honom och alla får... nej jag skojar bara, jag minns inte hur den slutade   ...

Sensmoralen i historien är i alla fall att man inte ska ropa på hjälp om man inte verkligen behöver annars kan man i slutänden stå ensam när man verkligen behöver hjälpen.


Jag drar lite paralleller här. Om du hela tiden kallar vänner, polare, klasskamrater med flera, för bög eller hora... då försvinner ju lite av den hemska effekten. Och den hemska effekten uteblir ju helt beroende på vad skällsordet betyder för den som blir kallad det...


Vad jag menar är att ordet bög förlorar ju lite sin mening och effekt om personen du skriker det till faktist är just det, bög!  Likadant med ordet hora, som jag så fint dissekerade i tidigare inlägg, om man verkligen går på stritan och tar betalt för sexuella tjänster, tja då spelar ju just det skällsordet ingen roll.


Ett skällsord som var väldigt populärt när jag var yngre var Bitch! Killar gillade att använda det i både tid och otid och de flesta tjejer blev grovt förolämpade av att kallas det. Problemet var när killar slängde det efter mig. Jag sträckte på mig och log, stolt som en tupp... eller höna... eller hur man nu ska se på genusetiken här...

För mig var bitch verkligen Babe in total control of herself.  Min bitch var/är en stark kvinna med skinn på näsan som vet vad hon vill och vad hon kan. Hon spelar sina kort väl samtidigt som hon är trevlig, social och står sig själv och sina nära och kära närmast. En bitch vet vem hon är och vad hon är kapael till och av den anledningen sänker hon sig sällan till antagonisternas dagisnivå... Exempel på denna dagisnivå finns också i samma tidigare inlägg från herr Okänd   .

Nej ordet bitch fick aldrig den effekten på mig som avsikten kanske var och jag uppmanar verkligen alla tjejer, brudar, kvinnor, damer, tanter, kärringar att ta tillbaka sin storhet. Claima era egna ord och er egen identitet. Vägra vara offer för outbildade, tafatta, ointelligenta och tröga kommentarer som hora, bitch fitta med mera. Orden blir vad ni själva gör dem till.

På Wikipedia kan man till exempel läsa följande: "I somliga dialekter betecknar ordet "fitta" en våt träskmark.[2] Ordet finns också med i den lista med ord som alla världens språkfamiljer har gemensamt, som har tagits fram av språkforskaren Merritt Ruhlen[3], och skulle i så fall vara synnerligen ålderstiget och härstamma från vårt gemensamma urspråk, proto-värld."

Hora betyder, som jag redan klargjort för en gång, en kvinna som säljer sin kropp, att användas för sexuella tjänster, för pengar. Vet du med dig att du inte gör detta så bry dig inte om ordet.

Stå upp även alla killar. Kallas ni bögjävel, idiotjävel eller annat så ta er en funderare. Är du bög, känner du sexuell attraktion till en annan man, nehe inte det... men bry dig inte om ordet då. Har du ett IQ på runt 100, ja då är du ingen idiot heller utan helt normalbegåvad. Blir du kallad kukjävel, tja kuk stämmer ju så sträck på dig då, det är inte varje dag en annan man/kille framhäver ditt könsorgan, vad kan det bero på??!! Avundsjuka   !!!


Nej slut ta åt er av dumma, outbildade, tråkiga och rent av felaktiga kommentarer och skällsord. Ni vet ju att ni är bättre än så eller hur... ja, förutom vissa Okända personer då *asg*


Be proud, Be strong, Be a Bitch!!!   

 
 
sus

sus

24 november 2010 13:19

Tankvärt inlägg. När barn blir kallade dessa "skällsord" så är det aldrig någonsin okej, där måste det vara -Nolltolerans som råder. Hoppas du har en bra dag. :)

http://dusisus.bloggplatsen.se

Zophie

24 november 2010 15:25

Tack Sus. Jag håller helt med dig egentligen, när det gäller barn borde det vara nolltolerans. Tyvärr kommer vi nog aldrig komma ifrån uttryck som dessa varför jag stenhårt tror på att förstöra den "taskiga" effekten. Jag har testat min teori på några barn i högstadiet och efter att ha satt mig ner med dem och verkligen förklarat innebörden i deras skällsord var det faktiskt många som slutade med dem. De hittar säkert på nya men man får korsa en bro i taget:) Kramen

 
Alexandra

Alexandra

24 november 2010 15:09

Det mest intressanta, tycker jag, med att killar kallas för bög och tjejer för hora är att det inte alls har med vartannat att göra! haha.. En vidare fundering är varför man inte kallar tjejer för jävla "Lebb" istället för hora.. Varför blev det just hora? Är det kanske så att det är mer okej för en tjej att vara lebb än att vara en hora... :)

http://www.lafemmes.bloggplatsen.se

Zophie

24 november 2010 15:20

Tror snarare att valet av ordbruk handlar om mäns önskan. Hellre hora än lesbisk om man säger så, för i det ena fallet kan ju till och med den mest idiotiske få till det *asg*
Kramen

 
Ewa

Ewa

24 november 2010 16:00

Ordet "bitch" (hynda på svenska) kommer aldrig att ha någon positiv klang för mig. En "bitch" är elak, snål, beräknande och allmänt djävlig.

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

Zophie

24 november 2010 16:50

Tänk så olika man kan tolka ett litet ord, för mig är det precis tvärt om:)
Kramen

 
Julia ♥

Julia ♥

24 november 2010 16:23

Går i skolan. Har fått mycket sådana ord... Inte på sistone, efter som jag är en "good girl". *suck*
Hur som helst, alla mina kompisar bli kallade hora, men dom kallar alltid killen bög. Våran stackars lärare gav upp och hon såg helt slut ut. :(
Hur som helst... det är hemskt och man kommer ju inte precis hem på topp. Men sen lyssnar jag på glad musik och trycker mina känslor djupt inom mig.. då blir det bra.
fin blogg föresten

http://juliamjfan.bloggplatsen.se

Zophie

24 november 2010 16:31

Tack för komplimangen Julia.
Jag tycker absolut inte att du ska trycka ner dina ledsna känslor inom dig. Tvärt om tycker jag att du ska skrika för full hals. Du verkar vara en vettig tjej som vet hur man uttrycker sig och jag tycker absolut att du och dina tjejkompisar ska ta tillbaka ert språk och era uttryck och lämna de stackars killarna med långa näsor. Stå på dig. Kramen

 
Ingen bild

Jill andersson

24 november 2010 20:06

hej!
Jag är lite av en filosof själv och undrar mycket över ordet normal. Vem har uppfunnit ordet normal.
Ibland, förut när jag gick på grunskolan(nu går jag gymnasiet första året) så vatr jag kallad för onormal och det där sitter kvar än idag. Jag kan inte fatta att folk kan kalla en människa för onormal.
Mina nuvarande klasskompisar bara skakar på huvudet när jag säger att mina förra klass kallade mig för onormal. Dem säger att jag är normal.
Jag tycker själv att jag är fullkomligt normal. Men det är väll en själv som sätter normerna eller?

Zophie

24 november 2010 21:34

Mycket bra filosofier, jag spinner vidare på dem i senare inlägg. Fortsätt filosofera. Kramen

 
Katarina

Katarina

24 november 2010 21:39

Hej du!
Nu har du en välförtjänad award att hämta hos mig :-)
Kram!

http://endastgossar.bloggplatsen.se

Zophie

24 november 2010 22:52

Men gud så spännande. Jag tackar och bockar och hämtar den snarast möjligt. Men bör tillfället bjuder jag god natt:) Kramen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zophie - 21 april 2020 17:12

Here´s Zophie…. Hej bloggen, det var ett tag sedan. Var har jag varit, vad har jag gjort och varför övergav jag dig?! Relevanta frågor och ska jag vara ärlig måste jag säga att jag inte har något riktigt bra svar. Jag kan delvis förklara...

Av Zophie - 1 maj 2014 22:03

Jaha och hejsan kära bloggen. Sist jag skrev var det september 2013 och det som var tänkt som en nystart av både mig, jobb, bloggen och livet i sig blev ett totalt magplask. Tanken var att jag och en kollega skulle starta eget men det sket sig to...

Av Zophie - 9 september 2013 20:49

Jaha, idag var det dags igen. Något som legat i träda under en längre tid var det dags att inviga idag. På darrande ben stapplade jag in och tog plats. Nej, det var inte min första skoldag, det var första träningsdagen på evigheter. Nytt pass...

Av Zophie - 1 september 2013 18:00

Japp, så var det dags för ett litet boktips igen. Idag har vi haft bokbytardag igen och det var lika trevligt som vanligt. Denna gången var vi hos kära LaMor och bytte böcker. Jag hade med mig 5 böcker varav alla nästan var lika bra. En del a...

Av Zophie - 29 augusti 2013 10:19

Jaha, då har det inte blivit bloggat på ett tag igen. Denna gången ställer jag mig helt utanför dock och skyller på Telia, eller Felia som de skulle döpa om sig till. I två veckor nu har vårt nät strulat, jag inte bara nätet utan allt. Ingen tv, ...

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards