filoZophie

Alla inlägg den 10 december 2010

Av Zophie - 10 december 2010 09:47

Hejsan hoppsan fallerallera...


Hur har nidet därute i juletiderna?

Är allting bra och känner ni julefrid, värme och gemenskap eller blir ni bara stressade av bak, stök, shopping, städande, besök hos släkt och vänner och allt annat som hör julen till?


Själv hör jag till den kategorin som faktiskt VILL stöka, pynta, fixa och dona. Jag tycker det är mysigt att handla julklappar, göra kola, pepparkakor och pyssla. Visst känner jag av julstressen med alla MÅSTEN och BORDEN men jag försöker faktiskt chilla lite. Allt eftersom åren går blir jag bättre och bättre på att hantera stressen inför julen och jag ser också till att börja i god tid. Jag har nästan handlat alla julklappar, det är storstädat och färdigpyntat, julgran handlar vi i år denna helgen för att slippa stressen att leta gran sista veckan som vi brukar.

Nu har det ju blivit lite stressigt ändå eftersom jag helt plötsligt börjat jobba heltid ett par veckor men ändå känner jag ingen direkt stress. Jag vickar ju för min syster i ett par - tre veckor medan hon är på bröllopsresa men trots detta känner jag att stressen är hanterbar.

Ibland går jag i taket men för det mesta flyter det bara på. Att fixa saker dagen innan har blivit en rutin och att barnen får hjälpa till mer och ta större ansvar för sina egna saker har också blivit en självklarhet.

När det gällde att vicka heltid  så här innan jul var inget jag riktigt så fram emot först men nu när man sitter här kan jag bara konstatera att det var en bra erfarenhet för mig. Jag har fått mer energi (även om jag är trött på kvällarna;)), självförtroendet bättras på, att få komma ut och vara lite social gör ju även det sitt till för självförtroendet och självkänslan   .

Att få ihop vardag, jobb, jul, mat och allt annat som jag fasat för ju längre jag varit hemma, har visat sig inte alls vara så farligt som jag först trodde. Till helgen har vi en massa saker som ska fixas. Det ska handlas, städas, lagas mat, hinnas med att gå på fest, handla de sista julklapparna med mera men det ska också hinnas med att söka lite jobb. Nu ser jag faktiskt fram mot en vår där vardagen inkluderar ett jobb... Kanske inte heltid, då jag ändå tycker att barnen är lite små, men allt från 50-80 % är ok.


Så min jul kommer inte innehålla någon stress eller gråt eller tandagnisslan eller ångest... min jul kommer bara innehålla lugn och ro och en massa kärlek med de personer jag älskar mest nämligen min familj och självklart önskar jag detsamma till er.

Puss på er   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards