filoZophie

Alla inlägg den 13 juni 2011

Av Zophie - 13 juni 2011 20:48

Ja jo, jag måste väl erkänna att två veckor i Turkiet inte alls gjorde de underverk med mig som jag hade velat. Jo visst blev det mycket sol och bad och visst blev det en hel del nyttig mat... Tyvärr visade det sig att det även blev lite mycket chip samt att glassen var makalöst god och vinet likaså.
Det som skulle blivit ett par hälsosamma kilon ner blev istället 2.5 kilo upp  .

Det var inte riktigt så jag hade tänkt mig semestern... men jag får se det som så att jag hade två underbara veckor och då får man ta konsekvenserna punkt och slut!


Nu har jag dock ett problem och det är att jag verkligen MÅSTE ner i vikt. Min kiropraktor är på mig om träningen och min familj gnäller lite vid vissa valda tillfällen att jag borde passa mig lite. Och jag VET ju att jag måste... men det ÄR så tråkigt... Hela tanken på att äta rätt och nyttigt, att inte snaska i sig godis och andra sötsaker och att träna och späka sig tills man bara kräks... Nej det är inte min melodi direkt. Jag är bekväm och en njutarmänniska. Jag gillar en fet god sås, jag gillar sötsaker och jag älskar glass. Jag tycker om att sova länge och jag tycker inte om sport och är således inte så förtjust i motion heller.

Men nu vet jag att jag måste.

Om två år ska jag och några goda vänner pilgrimsvandra och tills dess måste jag kommit i form. Min kropp skriker och jag får hela tiden återkommande låsningar i nacke, ländrygg och bröstrygg. Knäna smärtar vid allt för hög ansträngning och jag får väl offentligt erkänna att jag till mina 172 centimeter över havet väger 85 kilo, kanske dags att vakna "and smell the coffey"   .


Jag har i alla fall idag haft ett oerhört bra samtal med min kiropraktor och hon är så gullig och tar sig tid att inte bara behandla mig utan även prata med mig. Vi har kommit överrens om att jag ska börja träna ordentligt och sakta men säkert bygga upp min kropp och min muskulatur. Jag MÅSTE annars kommer jag aldrig fixa 80 mil om två år.

Mitt personliga mål är 70 kilo men även om jag stannar på 75 är jag nöjd om jag bara har byggt muskler, styrka och uthållighet.

Hur lång tid det ska ta? Tja, jag hoppas vara i hyfsad form till jul och i kanonform till maj nästa år då vi förhoppningsvis åker till Turkiet igen. Nästa sommar blir också en testvandring, vi ska prova en lokal pilgrims led på 19 mil och då måste jag verkligen vara klar med jobbet med mig själv.


Så nu gör jag som jag gjort så många gånger förr jag lovar mig själv 15 kilo ner. Huruvidare jag kommer fixa det eller inte vet jag inte, men denna gången måste jag göra ett allvarligt försök. Jag vill ju verkligen pilgrimsvandra El Camino och ska jag orka har jag inget val.

En liten glass ibland slinker nog ner under sommaren i vilket fall som helst men tränar jag bara ordentligt så löser det sig nog.


Wish me luck.


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards