filoZophie

Alla inlägg den 14 juni 2011

Av Zophie - 14 juni 2011 09:46

Nu bara måste jag kommentera dokumentären jag såg i förrgår kväll.

Den handlade om en kvinna som var fångad i en mans kropp och den var otroligt stark, och jag kände direkt vilket helvete den här kvinnan gått igenom.

Att känna sig som och vara kvinna inuti men utåt är du en mans.

Fruktansvärt.

Det blev ännu mer fruktansvärt att höra att pressen fått nys om detta redan innan hon hunnit berätta för andra och att pressen sket i det och bara manglade upp historien utan att ta hänsyn till något annat än lösnummerupplaga. Hon blev avskedad från fallskärmsjägarna och hennes familj och vänner tog avstånd från henne, gud så hemskt.

Här står en människa som hela sitt liv genomlidit alla helvetes kval och när hon äntligen erkänner vem hon är så blir hon bortstött av allt och alla som någonsin betytt något för henne. Vilken styrka en sådan kvinna måste besitta som orkar gå vidare med sitt liv och fortsätta sin väg mot att verkligen bli kvinna. Hon utförde ansiktskirurgi och slutligen könskirurgi och blev verkligen kvinna och sa i slutet av dokumentären att hon äntligen var lycklig.


Jag kan förstå att fallskärmsjägarna är en sådan inskränkt institution att man inte kan hantera det men att familj och vänner tar avstånd, se det förstår jag inte. Om en person går igenom något sådant här måste man väl ändå, som familj och vän, verkligen stötta och hjälpa allt vad man kan?! Det är i alla fall min åsikt.

OM någon av mina söner skulle komma och berätta att han var kvinna i en mans kropp så gör väl inte det honom mindre son till mig än  vad han var innan? Jag kan väl inte älska mitt barn mindre eller inte alls bara för att han vill ha kjol istället för byxor, det är väl inte den yttre personen jag älskar som mitt barn?


Nej, jag blev fly förbannad på föräldrarna som under dessa två åren som dokumentären spelades in, inte tog kontakt en enda gång. Jag hoppas av hela mitt hjärta att Jan, som hon nu heter, mår bra och lever ett bra liv och att hon hittat nya vänner och en ny familj som kan acceptera och älska henne för den hon är.

Finns bara en sak att säga egentligen:

You go girl! More power to yá!


Puss   

Av Zophie - 14 juni 2011 09:22

Idag skulle varit dagen D, dagen då jag verkligen kom igång med mitt nya liv som innefattar träning, hälsosam mat, inga sötsaker och ingen alkohol... med andra ord, idag skulle varit dagen då mitt "goda" liv tog slut   .

Som ni säkert kan gissa blev det inte så och det finns två anledningar till detta. Den första är faktiskt att jag var hos kiropraktorn igår och hon misshandlade mig ganska så ordentligt (välbehövligt) vilket resulterade i att jag idag har otroligt ont. Det är en nyttig smärta men jag har, detta till trots, otroligt ont i de muskler och leder som inte är vana vid att ligga rätt.

Den andra anledningen är att jag igår fastnade framför en dokumentär som slutade seeeeeent. Den handlade om en fallskärmsjägare i England som var född man i en kvinnas kropp och som bestämde sig för att byta kön med allt vad det innebar.


Först och främst tänker jag ta det lugnt med träning idag på grund av att jag har ont MEN jag tänker hålla mig sund när det gäller maten, inget godis och en liten lätt promenad i eftermiddag ska jag nog orka. Jag ska träna ordentligt imorgon för då borde den värsta smärtan lagt sig, det brukar den göra. Sedan ska jag fira lite till helgen då jag fyller år på torsdag och ska fira med familjen på lördag. Det kommer bli nyttig mat men lite vin kommer det bli vilket innebär att jag ska försöka träna ordentligt tills dess.


Vad man kan konstatera av detta är att det inte alltid blir som man tänkt sig men man behöver inte ge upp för det.

Så imorgon tar vi nya friska tag.


Puss  

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards