filoZophie

Alla inlägg den 29 juni 2011

Av Zophie - 29 juni 2011 17:03

Men hallååååååååå.....


Nu kommer lilla Bitchen fram igen eller ska vi kalla henne fru Bloggpolis.

Jag har de senaste dagarna varit runt bland bloggarna som syns i rampljuset och gjort en mycket intressant upptäckt nämligen att de flesta som skriver där och promotar sin blogg, inte alla men de flesta, har en otroligt dålig svenska.

Nu vägrar jag tro att man inte längre lär sig detta ämne i skolan och då undrar ju lilla Bitchen VARFÖRIH-LV-TE folk inte kan stava.

Ja jag vet att jag upprepar samma sak hela tiden och att jag alltid blir arg och irriterad över samma ämnen men jag ser ärligt talat framför mig hur vårt land kommer att se ut om 15-20 år. Det är då dessa felstavande puckon ska ut i yrkeslivet och ta plats som socialarbetare, mellanchefer, personalansvariga och gud förbjude LÄRARE!!!!


Hur kommer vår värld att verkligen se ut och fungera om 15-20 år om människor inte kan föra ett korrekt språk vare sig i tal eller skrift? Hur kommer den journalistiska utvecklingen se ut och herre min skapare hur kommer framtidens politiker eller jurister att sköta sitt jobb med en totalt undermålig svenska?


"Asså herr dommarre, han e liksom inte sjyldig till allt det där som man säjer at han ha jort liksom, de vante hanses knarrk liksom asså det ba dök upp från nån som han inte vet asså vem". Skyldig eller inte, jisses?!

"Fru talman, ja mena liksom att det ba bli bättre om man liksom tar bort den där gubben från sitt parti liksom fö han e ju inte klok asså. Vi kan inte lägga en massa deg på att fixa vägar liksom fö vi måsste ju ha pengar till skolan... eller va de tvärt om asså?" Morgondagens politiker, tjenare?!  


Jag kan inte begripa hur man på allvar kan tycka att man har ett bra språk och något vettigt att förmedla resten av omgivningen om man inte kan skriva korrekt svenska. Jo ett stavfel här och var eller en mening som halkat lite på sne men inte varenda j-la mening... hela tiden... överallt... utan slut...

Och kom inte med snacket om att det finns de som har dyslexi och olika bokstavskombinationer så de har svårigheter med att lära sig stava... MEN KÖP ETT PROGRAM DÅ!!!!!! Det finns så många olika stavningsprogram som kan underlätta vid inlärningssvårigheter, jag vet, jag har ju en mamma som jobbat som speciallärare för jösse namn! Det finns jättemycket som kan underlätta inlärningssvårigheter.

Gör om och gör rätt.


Det enda som glädjer mig, i min språkliga polisiära värld är att när man kollar de bloggarna som verkligen är värst så har de bloggarna väldigt låg besöksstatistik. Även om de lägger upp sig i rampljuset så ligger de väldigt lågt när det gäller besökare och gud ske lov för det, tycker jag.

Det tyder förhoppningsvis på att de flesta människorna inte anser att det är roligt att läsa en blogg där var och varannan mening har fel uppbyggnad eller stavfel som regel snarare än undantag.


Ja, det blev lite gnälligt idag men jag hoppas att de flesta av er tycker om mig lite ändå. Jag får skylla på en värkande rygg och ett ännu mer värkande huvud, då blir man inte direkt på piggt och klämkäckt humör.


Nu ska jag inte oja mig mer över detta utan kan bara konstatera att de flesta bloggar jag följer har mycket bra besöksstatistik... och jag anser att jag vet vad det beror på.


Puss ändå   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards