filoZophie

Alla inlägg den 8 juli 2011

Av Zophie - 8 juli 2011 13:26

Ja, idag tänkte jag faktiskt prata lite om trafikvett.

Snart drar industrisemestern igång och vi är många nationaliteter som skall samsas på de svenska vägarna. Det kan bli trångt, det kan bli varmt och det kan ibland bli lite hetsigt. Innan ni sätter er i bilen och far på "tur" vill jag att ni läser Denna länken .


Jag läste denna texten och den fick mig både att fundera över mig själv och hur jag kör bil men även hur andra faktiskt kör ibland.

Jag läste och blev, arg, frustrerad och irriterad, kan man bli annat?!


När det är mycket folk ute på vägarna kan det självklart bildas köer, barn som skriker och tjatar i bilen, eventuella husdjur som hoppar, jamar eller skäller samt (förhoppningsvis) ett soligt och härligt sommarväder kan faktiskt vara ganska påfrestande för humöret när man är ute och kör. Att man då blir lite hetsig och kanske inte alltid tänker sig för är väl självklart. Men om man bara stannar till lite och funderar över konsekvenserna av sitt handlande kanske man, istället för att blåsa om kön i 190 km/h, svänger in på en parkeringsficka, sträcker lite på benen, tar lite vatten och andas.


Det är så otroligt lätt att det händer en olycka när man inte håller hastigheten eller avstånden för den delen. Jag läste någonstans att de flesta olyckor som sker i semestertrafiken inte beror på farten utan på att folk faktiskt inte håller avstånden. Tror jag ligger mycket i det faktiskt.


Själv vet jag att jag kanske kör lite för fort ibland och jag vet att jag kan bli väldigt irriterad på en del andra förare. Jag kör ibland som en biltjuv (bara om jag är ensam i bilen  och på vägen   ) och jag har oerhört kort stubin om någon ligger och nosar mig i baken. Däremot har jag alltid min bilskolelärares ord i bakhuvudet när jag kör och jag lever efter det också:

"Du kör bäst i världen, det finns ingen som kör som du, du är en körbegåvning utan dess like... Men alla andra kör som idioter och det är efter det du måste anpassa din egen körning". Han var riktigt vettig Tommy, min bilskolelärare. Jag har snart haft körkort i 20 år och jag har alltid kört med hans ord i bakhuvudet och det kanske är därför jag aldrig varit med om en bilolycka, i alla fall inte som förare.


När ni nu ger er av på semestern, i era husvagnar, bilar, husbilar, bussar och allt vad man kan tänkas åka på semester i, så snälla tänk på det min bilskolelärare sa till mig. Du kör bäst, du är fantastisk i trafiken men alla andra kör som krattor och du måste anpassa din körning efter det. Gör du det så kommer du få en riktigt härlig körning på väg mot ditt semestermål och en lika trevlig och säker körning hem igen.


Jag önskar er alla en riktigt trevlig, härlig och trafiksäker sommar.


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards