filoZophie

Alla inlägg under juli 2011

Av Zophie - 13 juli 2011 09:52

Hur kommer det sig att man ibland bara är så där trött, trött, trött...

Jag har en sådan där period just nu när min favoritsyssla alla kategorier stavas SOVA.

Jag kan inte riktigt begripa varför bara.

Det är hyfsat väder ute, det är varmt och gott och min man har semester (jag har ju alltid semester, tills det dyker upp ett jobb i alla fall).

Vi och barnen är lediga tillsammans och har alla möjligheter att njuta av tillvaron och bara ta det lugnt... och det gör vi också till stor del... så varför känner jag mig då så trött hela tiden?


Kan det bero på att jag varit utan jobb det senaste året?

Nu har jag ju i och för sig både hunnit vikariera lite samt gått en Starta-eget-kurs på fyra månader men ändå, det har ju inte direkt främjat rutiner att vara utan jobb och kanske är det brist på rutiner som gör att jag alltid är så trött. Jag har visserligen vid ett par tillfällen tidigare lidit brist på B-vitamin och då har jag också varit trött men det känns inte som samma sak denna gången.


Tja, det enda jag kan göra är att lägga mig i tid på kvällarna, äta bra och motionera... Det kanske är lite brist på det där sista som gör att jag är trött, det har ju inte blivit mycket av den varan de sista veckorna, i alla fall inget regelbundet.

*Suck*

Det är nog bara att inse fakta, mina 15 kilos övervikt och bristen på motion är nog det som är den främsta orsaken till min trötthet. Idag ska vi bege oss på en liten roadtripp till andra sidan kusten och vi ska stanna över natten. Vi kommer nog inte vara hemma förrän i morgon kväll men efter det får jag nog ta tag i regelbundenheten när det kommer till motionen. Efter helgen blir det nog också att ta till drastiska åtgärder för att bli av med sötsuget också. Lika bra att ta tag i allt på en gång nu.


Nej, en liten promenix innan vi sticker skulle nog sitta fint.


Puss   

Av Zophie - 12 juli 2011 17:49

Vad är egentligen meningen med livet?

Hur många har inte funderat på detta och visst katten hade man vunnit Nobelpriset om man hade kommit fram med svaret, tror ni inte det?

Själv tror jag att en av meningarna med livet är musik.

Jo, visst är familj, barnen, fred på jorden och allt annat sådant den riktiga meningen med livet men personligen skulle jag inte klara mig utan just musiken.


När det gäller musik är jag allätare och jag lyssnar lika gärna på klassiskt som pop eller rock, det beror lite på vilket humör jag är på. Just nu ligger Madonnas Cheerish på cd´n och jag sjunger och nynnar med för fulla muggar... behöver jag nämna att jag är ensam hemma   .

Jag är på Madonna-humör just nu och hennes musik fyller rummen på, ibland kanske, lite för hög volym... men jag gillar det.

Att träna till Madonnas Celebration är underbart och varför inte köra ett stenhårt danspass till Shakiras Waka Waka. Att gråta till Propagandas A wound in my heart eller headbanga till Bon Jovis Living on a payer är också så otroligt förlösande för själen. Jag sitter gärna med en bok och njuter av underbar musik från förr med Louis Armstrong, Frank Sinatra och Billie Holiday. När jag städar föredrar jag poppigaste pop med Michael Jackson eller varför inte hans syster Janet, lite Paula Abdul eller återigen Madonna. I bilen går just nu all form av country på cd´n varvat med lite Rasmus Seebach och en gnutta Pussy cat dolls...

Tänk så konstigt att något så enkelt som lite noter, i rätt sammansättning, kan bilda ett sådant otroligt välljud och ibland vara den direkta orsaken till en persons sinnesstämning.

Just nu hamnade Beyoncé med sin underbara Halo i högtalarna och jag njuter men lägger också märke till att mitt humör stillades en aning. Inte så att jag blir ledsen och deppig men hela jag sänkte liksom tempot ett snäpp... Märkligt...


Vad gillar ni där ute för musik? Vad lyssnar ni på när det är party eller när ni är ensamma och kan välja helt själv? Hur påverkar musiken er och er sinnesstämning? Är ni helt oberörda eller kan ni till och med gråta när vissa låtar spelas?


Själv finns det en sång som alltid får mig att gråta och det är From this moment on med Shania Twain. När jag hör eller själv spelar den så trillar mina lyckotårar ner för kinderna. Det är min och min makes låt och den spelade vi i kyrkan när vi gifte oss... Den ger mig alltid välrysningar och tårar, då den dagen vid just det tillfället var den lyckligaste i mitt liv.


Men nu ska jag sätta på lite Simon and Garfunkel tror jag och sedan kommer min syster på en liten fika så tills vi hörs nästa gång önskar jag er bra musik och en


PUSS    såklart.

Av Zophie - 11 juli 2011 17:22

Jo, det var ju det här med att jag varit lite busig och här kommer uppdateringen.


I fredags lyssnade jag på lokalradion och fick höra att man kunde skicka ett sångogram till någon som hade något att fira. Sagt och gjort, jag skickade iväg ett litet mail.

Det är ju nämligen som så, att är det några som har anledning att fira i år så är det mina älskade föräldrar. De fyller båda 65 år med ett halvårs mellanrum och de har dessutom nyligen gått i pension. Bara det är ju värt och fira men se det kommer mera. Förutom det som redan har och ska firas så firar mina föräldrar hela 40 år som gifta detta året.

Den 17 juli är den stora dagen och allt detta sammanräknat gör att vi på lördagen den 16 juli ska ha en stor 170 års-fest med släkt, vänner, grannar och lite annat löst folk  .


Jag tillhör ju dessutom den lite busiga kategorin människor så självklart ville jag uppvakta mina föräldrar lite extra med ett sångogram, speciellt med tanke på att jag visste att min LaMor gillar sångerskan som den lokala radiokanalen använder sig av för just detta ändamål nämligen Laila Adele. I realiteten trodde jag kanske inte att vi skulle ha turen att bli utvalda men se ibland får lyckans gudinna för sig saker och i morse ringde de från radion och meddelade att visst hade de valt ut oss.


Hur det lät och hur det blev kan ni lyssna på här:

Tyvärr ligger ekot och en låt med Plura före själva programpunkten men det är ändå värt att lyssna på tycker jag.


Mina föräldrar blev överraskade kan jag ju lugnt säga men det var en bra överraskning och de kände sig nog lite uppvaktade och glada tror jag nog.


Detta är inte heller första gången jag beter mig busigt när det gäller överraskningar till min mor. För 5 år sedan när hon fyllde 60 visste jag att det egentligen bara fanns en enda sak som min mamma önskade sig. Sagt och gjort talade jag om för min syster och min pappis att det var bara att plocka fram den STORA plånboken. Tur och retur USA - Sverige beställdes och i present på sin födelsedag dök hennes allra bästa vän upp från det stora landet i väst. Att placera mamma i soffan och sedan smyga sig in tillsammans med hennes bästa vän och sjunga Happy birthday är nog en av de saker jag är allra mest stolt över i mitt liv. Att se mammas förvånade min och totala lycka samt se de största krokodiltårarna trilla ner för hennes kinder... Ja jag kan bara säga att det var ett av mina mest stolta ögonblick och jag fäller en tår själv än idag när jag tänker på det. 


Det var nog det hela för idag men tro mig, följer ni mig hittar ni säkert mer bus... förr eller senare, när man minst av allt anar det.

Nu ska busiga jag gå ut till min mamms och hjälpa henne i köket. Grille står på menyn idag och det lär slinka ner änev ett eller två glas rosé.

Tills vi hörs igen...


Puss   




Av Zophie - 11 juli 2011 12:22

Idag har jag gjort något busigt.

Jag har gjort något som jag kanske inte skulle ha gjort... men jag gjorde det ändå.


Vill ni veta vad det var?!


Svaret kommer senare under dagen när jag själv vet hur buset gick   .


Puss   

Av Zophie - 10 juli 2011 20:09

Hejsan mina vänner, hur har ni det idag?


Jag hoppas att ni haft en lika trevlig helg som jag har haft. Min helg har tillbringats med mina föräldrar samt make och barn och vi har bara slappat, tagit det lugnt, badat i poolen, solat och ätit god grillad mat och druckit rosé. Det är precis en sådan drömhelg man ska ha tycker jag.


Att inte ha några måsten och krav och att känna att man kan koppla av och bara vara tycker jag är oerhört skönt ibland. Visst är det bra med rutiner, fasta tider och känslan av att göra nytta men att få ta en timeout och bara njuta av den underbara känslan av att göra ingenting, ja det är helt ovärdeligt. Själv tänker jag fortsätta på slapparbanan ikväll och bara njuta av lite tv och något gott att dricka för i morgon är det ord och inga visor igen, då ska hela lägenheten städas och vi ska börja sortera och sälja lite av allt vårt skräp som kanske är någon annans skatter.


Tills vi hörs igen säger jag bara over and out!

Puss   

Av Zophie - 9 juli 2011 11:48

Hejsan hoppsan alla glada.


Idag känner jag mig utmanad av Missvivis och kommer med min lilla sommarlista. Jag fortsätter självklart utmaningen till alla som känner sig manade. Kommentera gärna här dock så att jag sedan kan gå in och kolla era inlägg...

 


Det bästa med sommaren:

Klassiska sol och bad känns lite Svensson men det ändå mitt svar. Värmen som solen ger och det underbara vattnet som ger sådan frihet är bara så mycket jag.


Favoritglass:

Den italienska glassen har varit en favorit hos mig sedan 1987 då jag besökte Italien för första gången. Fick jag äta endast en glassort i resten av mitt liv skulle det bli italiensk vanilj... smaskens...


Favorit på sommartallriken:

Grillkvällar.

Jag är en riktig sucker när det gäller grillat så på sommaren går grillen varm hos oss (inte denna sommaren då vi tillfälligt bor i lägenhet men alltid annars). En god köttbit på grillen, lite sallad med nypotatis och ett glas rosé till det. Det är nog meningen med livet   .


Favoritdrink:

Tja, denna sommaren kommer det nog bli en Grezze som är en ny och mycket god bekantskap. Annars är ju alltid min egen specialare med Hallandsfläder och Ginger Ale en absolut sommarfavorit.


Sommarlåt som går varm:

Förlåt mig alla vänner, tyck inte mindre om mig nu men låten som kommer rulla mycket hos oss i sommar är - Om sanningen ska fram..


Hav eller sjö:

Utan tvekan det riktigt stora blå!


Mygg eller getingar:

Pest eller kolera, jag kan inte bestämma mig och kör därför en fuling och kopierar Missvivis rakt av: En geting med is i   


Favorit sommarplagg:

Måste nog säga att jag tror att min nybeställda klänning kommer bli en stor favorit... Det känns så även om den inte dykt upp hos mig ännu. Kolla bara här


Vad kostar dina solglasögon:

Ja, nu när jag inte längre behöver slipade solglas, tack vare min ögonoperation, så blir det inte många kronor. Jag köpte solglas senast för ett par år sedan och då kostade de ungefär 250 kronor. Jag har dem ännu och är supernöjd.


Kör du cab på sommaren:

Big no no. Mitt hår och cabbe är en ekvation som absolut INTE går ihop.


Favoritstrand (i Sverige).

Måste ändå bli sandstranden i Mellbystrand. Den är lång, den är mjuk och den är... liksom sandig...


Favorit utflyktsmål:

Tja, här är jag nog lite tråkig men jag får nog ändå säga Mellbystrand. Att åka på visit till mamms och papps är bland det mysigaste jag vet.


Favoritskor till sommarklädseln:

Snygga högklackade är och har alltid varit en favorit hos mig. Jag kan inte alltid ha det men det är ändå en favorit.


Partynatt eller grillkväll med vänner:

Det blir en klockren grillkväll med vänner. Jag tycker att det finns inget bättre sätt att tillbringa sin tid på än med just en mysig grillkväll i glada vänners lag. I detta fallet räknar jag även mina föräldrar som vänner för ikväll bär det av till dem för en riktigt härlig grillkväll med allt vad det innebär.


Så, mina vänner. Utmaningen är avslutad för min del, nu är det er tur. Känn er utmanade allihop och låt mig, som sagt, gärna veta så jag får läsa alla era härliga sommarsvar.


Puss   



Av Zophie - 8 juli 2011 13:26

Ja, idag tänkte jag faktiskt prata lite om trafikvett.

Snart drar industrisemestern igång och vi är många nationaliteter som skall samsas på de svenska vägarna. Det kan bli trångt, det kan bli varmt och det kan ibland bli lite hetsigt. Innan ni sätter er i bilen och far på "tur" vill jag att ni läser Denna länken .


Jag läste denna texten och den fick mig både att fundera över mig själv och hur jag kör bil men även hur andra faktiskt kör ibland.

Jag läste och blev, arg, frustrerad och irriterad, kan man bli annat?!


När det är mycket folk ute på vägarna kan det självklart bildas köer, barn som skriker och tjatar i bilen, eventuella husdjur som hoppar, jamar eller skäller samt (förhoppningsvis) ett soligt och härligt sommarväder kan faktiskt vara ganska påfrestande för humöret när man är ute och kör. Att man då blir lite hetsig och kanske inte alltid tänker sig för är väl självklart. Men om man bara stannar till lite och funderar över konsekvenserna av sitt handlande kanske man, istället för att blåsa om kön i 190 km/h, svänger in på en parkeringsficka, sträcker lite på benen, tar lite vatten och andas.


Det är så otroligt lätt att det händer en olycka när man inte håller hastigheten eller avstånden för den delen. Jag läste någonstans att de flesta olyckor som sker i semestertrafiken inte beror på farten utan på att folk faktiskt inte håller avstånden. Tror jag ligger mycket i det faktiskt.


Själv vet jag att jag kanske kör lite för fort ibland och jag vet att jag kan bli väldigt irriterad på en del andra förare. Jag kör ibland som en biltjuv (bara om jag är ensam i bilen  och på vägen   ) och jag har oerhört kort stubin om någon ligger och nosar mig i baken. Däremot har jag alltid min bilskolelärares ord i bakhuvudet när jag kör och jag lever efter det också:

"Du kör bäst i världen, det finns ingen som kör som du, du är en körbegåvning utan dess like... Men alla andra kör som idioter och det är efter det du måste anpassa din egen körning". Han var riktigt vettig Tommy, min bilskolelärare. Jag har snart haft körkort i 20 år och jag har alltid kört med hans ord i bakhuvudet och det kanske är därför jag aldrig varit med om en bilolycka, i alla fall inte som förare.


När ni nu ger er av på semestern, i era husvagnar, bilar, husbilar, bussar och allt vad man kan tänkas åka på semester i, så snälla tänk på det min bilskolelärare sa till mig. Du kör bäst, du är fantastisk i trafiken men alla andra kör som krattor och du måste anpassa din körning efter det. Gör du det så kommer du få en riktigt härlig körning på väg mot ditt semestermål och en lika trevlig och säker körning hem igen.


Jag önskar er alla en riktigt trevlig, härlig och trafiksäker sommar.


Puss   

Av Zophie - 7 juli 2011 13:22

Om gårdagens känsla var besvikelse är dagens känsla, en känsla av hopp.


Anledningen till min besvikelse var att jobbet jag sökt som kundtjänstmedarbetare (ja, jag vet att jag är för överkvalificerad;)) INTE skulle gå att kombinera med ett jobb som rektryterare (där jag faktiskt har relevant utbildning). Tjänsterna är för övrigt inom samma företag. Det verkade som om det inte alls skulle gå att kombinera dessa tjänster trots att jag fått hintar om motsatsen.

Idag ringde således personalchefen och meddelade att han hade en dålig och en god nyhet. Den dåliga nyheten var att jag inte fick jobbet på kundtjänst, den goda var att han UPPMANADE mig att söka tjänsten som rekryteringsansvarig och lovade att jag skulle kallas till intervju då.


Under intervjun igår verkade han inte alls tycka att den tjänsten passade mig då jag har små barn och jobbet innebär resor men idag hade han tydligen ändrat sig och verkade faktiskt se vilka möjligheter man kunde ha av en person med min erfarenhet i kombination med utbildning.


Det innebär resor och endel övernattningar men samtidigt är mina troll nu fem och tio år och dessutom är nu båda mina föräldrar pensionärer och kan förhoppningsvis hjälpa till med barnen de dagar mina uppdrag eventuellt skulle krocka med min makes...

Nu låter det som om jag redan fått tjänsten och den inställningen tänker jag ha under sommaren så att jag hinner bygga upp självförtroende och ego tills det blir dags för intervju i augusti/september   .


Det är ett ganska ungt företag men de verkar ha koll på läget och jag tror att jag skulle trivas i deras regi. Jag upplever det som att man skulle kunna få mycket för sina tankar och ideér och möjlighet att utveckla dessa också. Det är ett glatt gäng, i alla fall de jag har träffat, och de har hjärtat på rätta stället och en god portion humor vilket faller mig helt i smaken.

Vi får väl se vad som händer men jag börjar tro att min framtid kanske ändå börjar se lite ljus ut   .


Dagens uppdrag har för övrigt gått ut på att baka paj, paj och åter paj. Ost- och lökpaj har stått på programmet och det ligger nu en mycket härlig doft och simmar runt i lägenheten. Hoppas bara att de smkar lika bra som de doftar.

Nu hägrar duschen för om en liten stund ska jag träffa maken och vi ska åka till kakel-Nisse och kolla lite plattor till vårt blivande kök.


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards