filoZophie

Alla inlägg den 14 augusti 2011

Av Zophie - 14 augusti 2011 11:16

Ja, så kommer jag då med mina tankar och filozophier igen.

Denna gången funderar jag lite på detta med hjälpsamhet kontra självkritik precis som rubriken antyder.


Jag har två fina "bloggvänner" (helt olika och skilda personer som inte har med varandra att göra... tror jag ;)) som båda sitter i situationer de vill komma ur och som de inte riktigt hade räknat med att hamna i. Förutsättningarna har liksom ändrats av andra på vägen.


Vill dock förtydliga att mina tankar rörande deras olika situationer är helt generaliserande och inte just unika för dem, det hade kunnat vara vem som helst i liknande situation/situationer, så jag hoppas att de inte blir sura på mig nu...

 

De sitter i sina olika situationer för att de som personer, enligt mig, är generösa, ärliga, hjälpsamma, omtänksamma och vill alla väl... nja, de flesta i alla fall   . I bådas fall slutade deras goda intentioner med att de mår dåligt, sitter i en situation de båda har svårt att ta sig ur, har svårt att lita på folk samt, med stor säkerhet (återigen enligt mig), är lite besvikna på sig själva.


"Hur kunde jag vara så dum?!"


Denna tanke är otroligt vanlig och en mycket vanlig reaktion hos människan när någon annan faktiskt blåst dig. Jag undrar varför det är så...

Här har vi två intelligenta och smarta tjejer med huvudet på skaft och ändå kan det bli så fel... Då kommer vi återigen till tanken som majoriteten av befolkningen hade tänkt "Hur kunde jag vara så dum?!"


Svaret är enkelt: Det är du inte. Det var du inte.


Du tog en chans, du ville väl men NÅGON ANNAN ändrade förutsättningarna på vägen således är det inte du som är dum och ska stå men någon form av hundhuvud utan det är den personen som inte köpte förutsättningarna utan ändrade dem längst vägen efter eget huvud och tycke som ska göra det.

Jag vet att mina goaste bloggvänner VET detta men det är alltid skönt med bekräftelse och den kommer här, från mig, Beteédevetaren No 1   .


Det är så lätt att i olika situationer skuldbelägga sig själv och fundera över hur man kunde gjort annorlunda. Man skulle gjort det, man skulle sett si, man skulle tänkt så, man skulle... Jo, man skulle gjort mycket, men man försökte och det ska man ha cred för och inte ifrågasätta sina egna beslut. Inte utplåna sina egna tankar, känslor och goda intentioner. Man försökte ur sitt hjärtas godhet och det sket sig för att någon annan alltid vill ha mer, alltid vill ha annorlunda, alltid vill ha rätt och ABSOLUT INTE kan se sin egen delaktighet, sitt eget ansvar och sina egna fel och brister. Sådana personer finns det tyvärr gott om och på något konstigt sätt är det ALDRIG deras fel när något skiter sig... trots att det ALLTID skiter sin i deras närvaro... Konstigt... NOT!


Jag hoppas att mina "bloggvänner" klurar sig ur sina olika situationer, jag är ganska övertygad om att de kommer göra detta även om det i vissa fall kanske kan ta lite tid. Jag hoppas framför allt att de inte slutar tro människor om gott, att de inte slutar bry sig om andra, att de inte känner att de blivit brända för sista gången och aldrig mer... för skulle så vara fallet kommer världen bli två underbara människor fattigare och snikenheten, egoismen och känslokylan bli två personer rikare.


Detta är mina tankar i ämnet och jag tror att vi får behålla tjejerna på vår sida... jo, för jag räknar faktiskt även mig själv till en av The Good Guys precis som jag gör med mina två "bloggvänner". Med risk för att verka stöddig anser jag att världen behöver fler som oss. Personer som har den där inre styrkan som gör att man faktiskt reser sig upp efter att ha blivit brutalt nerslagen. Som alltid reser sig upp igen och igen, som en sådan där liten docka med rundad botten, eftersom vi vet att vi är bättre än dem som hela tiden försöker slå ner oss.


Stå på er tjejer. Via era bloggar tycker jag mig ha fått en bra bild av vilka ni är och jag tycker så mycket om er. Hoppas också att ni innerst inne vet att ni inte står ensamma i denna kalla och egoistiska värld, vi är många som tycker och tänker som er och jag lovar att vi slutänden vinner.

The good guys always win in the end.


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards