filoZophie

Alla inlägg den 15 augusti 2011

Av Zophie - 15 augusti 2011 13:11

Som många av er vet hoppar jag med jämna mellanrum in på rampljuset av olika anledningar. Ibland hittar man ett riktigt guldkorn men i de flesta fall är det bara skit som ligger där.


Nyligen ligger där ett inlägg som ser intressant ut, jag klickar mig in och läser lite. Hamnar på ett inlägg som handlar om vänner och familj och som menar att familjen aldrig någonsin kan ersättas av vänner...

F´låt men VA??????????????????

Det finns ingen förklaring till varför personen i fråga anser detta, personen bara konstaterar att i hennes värld är det så...

Då blev jag arg och svarade... och jag är fortfarande arg och skriver därför ett kontrainlägg MED förklaring till varför jag anser att vänner visst kan vara värda lika mycket eller mer än familjen... och det kommer här...


Jag har, som en del av er förstått, ett väldigt nära förhållande till min familj. Utan min familj hade jag kanske inte ens varit vid liv idag så långt vill jag faktiskt gå. Jag förstår dem som anser att familjen är allt och jag kan till viss del hålla med... Men vad jag tror att man måste göra är då att definiera ordet FAMILJ och utröna dess betydelse och jag lovar att det finns lika många definitioner av ordet familj som det finns människor på jorden.

Om du är uppvuxen med en mamma och en styvpappa är inte styvpappan din familj då? Om du har en pappa med ny fru och nya barn är inte de barnen dina syskon? Om du är adopterad har du ingen familj då? Nej, jag begriper inte vad eller hur den här personen som skrev inlägget tänker. Om du som barn blivit sexuellt utnyttjad av din pappa, misshandlad av din mamma och bortglömd av samhället och du ändå har en livlina i form av vänner, ser du inte dessa vänner som din familj då?!

Nej, jag begriper VERKLIGEN inte vad människan menar.


Mina två allra bästa vänner betyder lika mycket för mig som min egen biologiska syster. Jag älskar dem av hela mitt hjärta och värderar deras vänskap otroligt högt. Det finns vissa saker som de förstår bättre än min egen biologiska syster gör, kanske främst för att vi delar vissa gemensamma erfarenheter men ändå. Jag har ytterligare en god vän som hela sitt vuxna liv levt utan sin familj då hennes familj aldrig visat ömhet, kärlek eller respekt för den fantastiska person hon är och hon har i stället under alla år haft sina närmsta vänner som sin familj i både glädje och sorg. De (och nu även jag) respekterar, älskar och ställer upp för henne på de sätt vi kan och hon behöver för att vi har valt det.


Jag har familj, jag har vänner, jag har vänner som jag räknar till min familj och jag har familj som jag inte ens är släkt med. Jag anser att familj, via biologi, inte är något självklart utan något du måste jobba på och underhålla för att den ska fungera sedan spelar bologiska band mindre roll.


En klok individ sa en gång att "Vänner är familjen vi själva får förmånen att välja" detta anser jag är sannare än något annat.


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards