filoZophie

Alla inlägg den 19 augusti 2011

Av Zophie - 19 augusti 2011 15:00

Idag blir det ett ganska kort inlägg och orsaken till detta är en liten men ack så viktig dam boendes på en ganska stor ö.

Jag ska nämligen på barndop på Gotland i helgen.

Det är min syster som fick barn i april och för att ingen ska bli konfunderad eller förbryllad kommer här ett par konstateranden.


Jag anser att man kan älska vissa av sina vänner lika mycket som sina biologiska syskon.

Jag älskar min bästa vän som ett riktigt syskon men för att undvika spekulationer, förbryllanden, fundringar och eventuellt skitsnack så kan vi från och med nu benämna min vänsyster som min hjärtesyster för det är vad hon är, min självvalda syster i hjärtat. Bra där!


Min hjärtesyster fick således en liten tös i april och nu ska lillan döpas och vi är självklart bjudna och ska åka till den stora ön i öst...

Jag kommer således att ha fullt upp hela helgen och jag kommer njuta av bebis, vänskap, kärlek och otroligt vacker natur.

Av denna anledning blir det kanske inte så mycket bloggande i helgen och jag hoppas ni har överseende med detta... Om ni inte har det kan jag meddela att jag kommer förbereda ett par inlägg. Huruvida det kommer fungera att lägga upp inläggen i förväg eller inte vet jag inte (tekniskt handikappad som jag är) men jag tar en rövare och gör ett försök. Det värsta som kan hända är att ni blir utan inlägg i helgen, alternativt att ni helt plötsligt får 3 inlägg på raken och sedan inget mer under två dagar men den som lever får se.


Puss   

Av Zophie - 19 augusti 2011 08:53

Nu tar det snart hus i he-vete i lingonskogen. The Bith är i farten igen och denna gången är det fjortisbloggerskor som skall få sin dos av kängan i baken. Jag har hittat inte mindre än två (hittills) tjejer som efterlyser tips på hur man snabbt går ner i vikt. "Pulver funkar det?" och "Jag behöver gå ner 10 kilo snabbt. Behöver tips."

ÄR NI HELT JL-A FRÅN VETTET??!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Behöver jag ens fråga det?


Jag blir så sugen på att gå in och svara på deras förfrågan. "Jo visst fungerar pulver. Bantningspuler är dyrt dock så varför inte istället testa bakpulver, skurpulver eller, min personliga favorit, tvättpulver." "Jag har världens bästa tips om du vill gå ner 10 kilo snabbt, ett skott i pannan".


Jag blir så grymt arg och förtvivlad över unga tjejer som helt plötsligt ska gå ner i vikt "Snabbt". När det gäller hälsosam viktnedgång finns inte ordet snabbt ens i listan. BEGRIPER NI?!


Att dessa tjejer också fiskar efter tipsen i Rampljuset inbjuder ju även till alla dessa otroligt korkade, ja det är min personliga åsikt, pro-anas som kommer ge dem de värsta viktnedgångstipsen som med största sannolikhet kommer resultera i att 1. Dessa unga och intet ont anade tjejer kommer utveckla anorexia, 2. De kommer gå ner i vikt bara för att gå upp allt lite senare och vips har man utvecklat en skadlig jojobantning eller 3. Inse att tipsen inte funkar i längden och lägga skulden på sig själva och börja hetsäta och bli megafeta.


Nej, jag vet att scenariot inte riktigt kommer se ut på det viset men det finns alltid en risk för att något av det faktiskt kommer att hända eller att det till och med kan bli värre.


Här kommer mina egna högst personliga tips på viktnergång. Jag utger mig inte för att vara vare sig dietist eller expert i frågan men jag har ändå levt åtskilliga år och har vad man brukar kalla för erfarenhet. Att jag dessutom har en beteéndevetenskaplig examen från högskolan bidrar kanske också...


1. Matematik. Lär dig ekvationen kalorier in kontra kalorier ut. OM du lägger in kalorier måste du också lägga ut kalorier för att behålla din vikt. Vill du således gå ner i vikt måste du alltså äta mindre kalorier än du gör av med.


2. Förbrukning. För att förbruka de kalorier du sätter i dig bör du röra på dig. Du bör ta minst en långpromenad varje dag i rask takt. Träna gärna på gym med hjälp av kunnig instruktör eller gå på olika pass på nämnda gym. Afrodans, Zumba, Yoga eller annat pass är roliga aktiviteter som gör att du rör mer på dig. Gör gärna detta 2 gånger i veckan i kombination med promenaderna.


3. Mängd. Grundregel för mat. Magsäcken hos en vuxen människa rymmer ca. 2 dl och skall inte pressas till att rymma mer. Detta innebär att du, på din mattallrik, bör hälla upp mat motsvarande dina kupade händer.


4. Njutning. VAD du äter är lika viktigt som HUR du äter. Att hasta iväg med en burgare på stan är inte att rekommendera om du vill gå ner i vikt. Nej då gäller det att vid varje måltid sätta sig ner, ta sin tid och njuta av maten. Tugga väl, stressa inte. På det sättet jobbar magen bättre.


5. Ingridienser. Du kommer aldrig gå ner i vikt om du låter din kost bestå av chips, kakor och godis. Hälften grönsaker på talliken, resten proteiner (fisk, fågel, kött) och något upptill till exempel pasta, ris eller potatis.


Ett litet specialtips är att faktiskt under en kort period, för att hjälpa magen komma igång, avstå ris, pasta, potatis och bröd. Mat är utmärkt gott med bara en köttbit och en ordentlig sallad med lite dressing eller vinägrette. Dessutom ska du ALDRIG utesluta någon kategor i din diet. Kroppen behöver både proteiner, kolhydrater och fett för att fungera optimalt. PUNKT!

Jag lovar och garanterar att OM du följer denna enkla femklöver kommer du gå ner i vikt. Det kommer inte gå snabbt men det kommer hålla i sig istället och du kommer inte gå upp de kilon du tappar. När du väl är nöjd så kan du lägga till lite mer mat bara så att balansen mellan kalorier in och kalorier ut fungerar.


VARSÅGOD sluta nu leta efter quickfixar, det fungerar i regel ALDRIG i längden utan leder endast till ett skadebetende i ditt förhållande till mat.


Puss   


Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards