filoZophie

Alla inlägg den 23 augusti 2011

Av Zophie - 23 augusti 2011 10:52

Tja, detta blir nog ganska lätt. Jag är, som tidigare nämnt, en obotlig optimist och därför gillar jag det mesta här i världen. Bara ett litet problem... optimist som jag är så gillar jag ju det mesta så vad, vilka eller vilket ska jag välja... Ja se det var en bra fråga... Återigen kanske det inte blir så lätt som jag trodde men det är väl bara att köra på och se vad som kommer upp när jag trycker på tangenterna...


1. Jag gillar årstider. Kanske låter konstigt men det är faktiskt sant. Jag gillar alla årstider och tycker att varje årstid har sin egen charm.

Våren är fantastisk när ljuset kommer, när knopparna börjar spira, gräset gror och växer sig grönt och frodigt. Fåglarna kommer tillbaka och här och var hörs små fågelpip från en liten fågelunge som vill ha mat.

Sommaren är underbar med sol och värme, bad och semester. Man kan åka på loppis, grilla och dela en flaska rosé mitt i veckan med goda vänner. Kroppen får dessutom i sig välbehövligt d-vitamin och är man flitig på stranden så får huden ett gyllene skimmer som gör vem som helst fräsch och vackert solbränd.

Hösten är mysig. Då byts färgpaletten i naturen ut och färgerna blir gyllene, bruna, gula, roströda och orangea. Ljus i alla former plockas fram och thékannan får sällan vila. Man kurar ihop sig inomhus med varm dryck, en bra bok eller trevligt sällskap bara. Ute blåser vindarna och regnet smattrar på taken.

Vintern är sist ut på året men absolut inte minst. Man får gosa in sig i varma täcken och låta ljus och lyktor lysa upp tillvaron. Ute viner vinden och snön yr och man dricker varm glögg och ser fram mot jul och nyår. Sällskapsspelen plockas fram och man hänger både gubbe och kastar gris. Klarrött, silver, guld och vitt pryder vintrarna i vårt hem och jag njuter av den varma sprakande elden i kaminen och känner doften av binnande ved. 


2. Vad gillar jag mer kan vi tro... Jo jag gillar musik. Jag lyssnar på nästan all sorts musik och kan ena sekunden spela Vivaldis årstider och nästa sekund dåna på med lite Madonna. Varför inte blanda upp det hela med lite Miley Cyrus eller hennes far och avsluta med Dr. Hook?!

Jag lyssnar på det mesta och kan ärligt säga att jag hellre skulle vara blind än döv. Att aldrig mer få lyssna till musik skulle vara hemskt och jag har ändå sett så mycket i mitt liv att jag nog skulle föredra att vara blind än döv om jag var tvungen att välja.


3. Jag gillar också thé. Jag har aldrig lärt mig att dricka kaffe... Jag har försökt, det har jag verkligen gjort men det går bara inte. Jag mår illa, blir skakig och vi ska bara inte tala om vad min mage tycker om kaffe... knip, gas och prutt kan vi milt uttrycka det. Inte ens med hälften mjölk och fem sockerbitar går det... det är stenkört på kaffefronten för min del.

Thé däremot, dricker jag som om det vore kaffe och jag kan lätt klippa en kanna eller två om dagen. Jag försöker ändå begränsa mig till fyra koppar (baljor) om dagen och jag alternerar gärna mellan svart, grönt och rött thé. Mums.


4. Jag gillar också att läsa. Böcker, böcker och böcker är ett stort intresse hos mig ett intresse som jag även delar med min syster och mor. Det blir ju tyvärr en dyr hobby i längden dock och därför tog jag initiativet till att bilda en bokbytarklubb och idag är klubben inne på sitt fjärde år. Vi är åtta kvinnor som träffas varannan, var tredje månad och fikar lite tillsammans och sedan byter vi pocketböcker med varandra. Lika många som man tar med sig går man därifrån med, vi alternerar att vara hos varandra och berättar även lite om en eller två av de böckerna vi läst. Ett mycket bra sätt att nästan helt gratis få läsa nya böcker.


5. Sist av alla de saker jag gillar måste jag nog ändå också tillstå att jag gillar listor. Ja, jag vet det kan tyckas lite B men så är ändå fallet. Jag gillar enkelheten i en lista och det faktum att du inte behöver tänka efter så mycket. Jag gillar verkligen när man ser ett riktigt smaskigt recept och så står det listat klart och tydligt vilka ingridienser som ingår samt exakt listat hur man gör för att tillaga den där smaskiga rätten. Jag gillar att göra egna listor eftersom jag tycker om att ha struktur i det jag ska göra samt att jag faktiskt känner mig väldigt duktig när jag kan bocka av något jag utfört på listan. Dessutom har jag fått lära mig att man alltid ska ha två listor. En lista där allt man skall göra står uppspaltat men även en lista på vad man gjort. Om du bara har en lista över vad som skall göras är det lätt att sedan glömma vad man faktiskt har åstadkommit och det är ju inte så kul.


Så, det var fem saker jag gillar. Vad gillar ni för något? Vad får er att gå igång? Det vore spännande att få veta.


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards