filoZophie

Alla inlägg den 25 augusti 2011

Av Zophie - 25 augusti 2011 16:28

Jag fick en fråga...

Det var en fråga som för mig var självklar men när jag läste personen i frågas blogg så kom jag att tänka på att saker och ting som ter sig självklart för mig kanske inte alltid är självklart för alla andra...


Frågan jag fick var hur jag skulle reagera om jag såg/gick förbi en hemlös... Personligen skulle jag (och har faktiskt gjort) gå in på närmsta hamburgerhak, köpa en fet megameny och gå ut och lämna över den till den hemlöse. Ge pengar tror jag inte på då många hemlösa, inte alla men många, har någon form av missbruk. Av denna anledningen skulle jag då hellre köpa ett ordentligt mål mat. Sedan skulle jag, vid behov hos den hemlöse och om tid fanns hos mig, gärna stanna ett tag och lyssna. Det är ofta två enkla saker de hemlösa skulle önska om man frågar dem. Det ena är att bli sedd. Allt för många blir illa till mods i deras närhet och sänker huvudet och går rätt förbi.   Fyyyyyyy.


Det andra som de ofta önskar är någon som tar sig tid att lyssna, om så bara för en liten stund. Att få bli sedd, lyssnad till och bekräftad som människa är oftast det de hemlösa efterfrågar, enligt min erfarenhet.

Jag gör gärna detta och det är en självklarhet för mig. Jag köper alltid Situation Stockholm när jag är däruppe och jag tycker mest om samtalet med försäljaren. I de flesta fall, som jag erfar, har de hemlösa väldigt intressanta levandshistorier och dessutom är de ofta människor med stor integritet. För mig är det en självklarhet att agera medmänniska och jag vet hur otroligt lätt det är att hela livet skiter sig, ibland utan egen förskyllan. Att dela med sig av sin egen tid till en medmänniska ser jag som en självklarhet...

Hur skulle du göra?

Om du rannsakar dig själv, hur agerar du i mötet med en hemlös?

Kanske dags för personlig reflektion?


Puss   


Av Zophie - 25 augusti 2011 14:42

Oooohhhhhh, här blir en verklig utmaning. Att hitta fem saker jag hade velat säga i allmänhet hade nog inte varit så svårt men att hitta fem saker att säga till fem personer... Det blir nog tufft och här måste jag verkligen tänka efter... hmmmm


*PAUSMUSIK*


Okej, jag har funderat. Jag tror nog inte att det är meningen att man ska välja fem personer och sedan välja fem saker man vill säga till dem... det skulle bli allt för långt inlägg då. Jag tror helt enkelt att man ska välja fem saker att säga och fem personer man vill säga något till... Så tror jag att det är och det kör jag på.


1. Jag skulle först vilja säga "Jag älskar er mest i hela världen" till mina barn. Jag skulle vilja tala om för dem hur mycket de berikar mitt liv, hur mycket jag uppskattar dem och hur mycket jag lär mig av dem varje dag. Jag skulle vilja tala om för dem att de är de mest fantastiska jag gjort i hela mitt liv och att det är de som fyller mitt liv med glädje bara genom att vara de underbara små personer de är. Detta kan ju även appliceras på resten av min familj :)


2. Jag skulle också vilja tala om för min hjärtesyster att jag älskar henne och finns här för henne. Jag skulle vilja berätta hur mycket hon betyder för mig och även för andra. Jag skulle vilja be henne att inse att hon är en fantastisk människa som med sin generositet, ärlighet och intelligens är en av de mest underbara människor jag fått förmånen att lära känna och att hon besitter en inre styrka som jag tror att hon inte ens vet att hon har.

Ti amo cuore sorella   


3. Jag skulle vilja säga till min make att jag uppskattar honom otroligt mycket både som make och far. Vi tycker inte alltid likadant och vi kan ibland komma ihop oss så att porslinet ryker... inte riktigt men nästan   . Trots detta blir vi ändå alltid sams och vi vet att vi älskar varandra väldigt mycket även om vi tyvärr kommit så långt i vårt äktenskap att vi kanske tar varandra lite för givet och inte alltid berättar hur mycket vi uppskattar varandra. (Här upptäcker jag att även detta kan appliceras på hela min familj :))


4. Jag vill att mina vänner i allmänhet ska veta hur högt jag värderar deras vänskap och deras tålamod. Vi kanske inte hörs eller syns varje dag men när det väl behövs så finns de där för mig och jag finns där för dem. De, liksom jag, uppskattar rak kommunikation, ärlighet och uppriktighet och vi vet också hur vi ska prioritera och detta respekteras även om det ibland kan innebära att till och med vänskapen kommer i kläm.


5. Jag vill slutligen avrunda med vad jag skulle vilja säga till mina fiender (om jag har några   ). Jag är en väldigt förlåtande människa och jag har inga problem med att det snackas skit om mig till och från. Jag kan till och med överleva en del taskiga kommentarer och ibland visst hot. MEN om ni ger er på min familj eller mina vänner eller gud förbjude, att ni går på mina barn så finns det bara en sak som gäller...

I won´t get mad, I WILL get even   .

Att ge sig på dem som betyder mest för mig är detsamma som att skriva under sin egen undergång. Så till alla mina vänner där ute...


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards