filoZophie

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2011

Reflektion...

Av Zophie - 25 augusti 2011 16:28

Jag fick en fråga...

Det var en fråga som för mig var självklar men när jag läste personen i frågas blogg så kom jag att tänka på att saker och ting som ter sig självklart för mig kanske inte alltid är självklart för alla andra...


Frågan jag fick var hur jag skulle reagera om jag såg/gick förbi en hemlös... Personligen skulle jag (och har faktiskt gjort) gå in på närmsta hamburgerhak, köpa en fet megameny och gå ut och lämna över den till den hemlöse. Ge pengar tror jag inte på då många hemlösa, inte alla men många, har någon form av missbruk. Av denna anledningen skulle jag då hellre köpa ett ordentligt mål mat. Sedan skulle jag, vid behov hos den hemlöse och om tid fanns hos mig, gärna stanna ett tag och lyssna. Det är ofta två enkla saker de hemlösa skulle önska om man frågar dem. Det ena är att bli sedd. Allt för många blir illa till mods i deras närhet och sänker huvudet och går rätt förbi.   Fyyyyyyy.


Det andra som de ofta önskar är någon som tar sig tid att lyssna, om så bara för en liten stund. Att få bli sedd, lyssnad till och bekräftad som människa är oftast det de hemlösa efterfrågar, enligt min erfarenhet.

Jag gör gärna detta och det är en självklarhet för mig. Jag köper alltid Situation Stockholm när jag är däruppe och jag tycker mest om samtalet med försäljaren. I de flesta fall, som jag erfar, har de hemlösa väldigt intressanta levandshistorier och dessutom är de ofta människor med stor integritet. För mig är det en självklarhet att agera medmänniska och jag vet hur otroligt lätt det är att hela livet skiter sig, ibland utan egen förskyllan. Att dela med sig av sin egen tid till en medmänniska ser jag som en självklarhet...

Hur skulle du göra?

Om du rannsakar dig själv, hur agerar du i mötet med en hemlös?

Kanske dags för personlig reflektion?


Puss   


 
 
Hanna

Hanna

26 augusti 2011 00:59

Jag resonerar lite som dig. Brukar inte ge pengar till tiggare och om jag har mat på mig eller tid och möjlighet så ger jag däremot gärna en hemlös lite mat. Satt och pratade med en hemlös när jag väntade på bussen för typ två veckor sedan. Efter ett tag började han försöka att sälja massa saker till mig, så jag gav honom en tjuga bara för att han hade varit trevlig mot mig innan när vi bara pratade. Pengarna gick säkert direkt till knark eller något, tyvärr, men han blev så glad så det kanske var värt det. I Göteborg har vi ju Faktum och jag brukar försöka att köpa det så fort jag har pengar på mig. Tycker att de som säljer Faktum (eller Situation Stockholm) visar att de vill förändra sitt liv och anstränga sig för att få en bättre tillvaro och vill gärna hjälpa de människorna. Det är inte det att jag inte vill hjälpa dem som tigger - det är bara att det är svårt att hjälpa någon som inte vill hjälpa sig själv, du vet vad jag menar :)
Hm. hade uppenbarligen en del reflektioner om det här.
Ha det bra, och bra inlägg!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Zophie

26 augusti 2011 07:38

Det blir nog mer reaktioner än man tror, det väcker nog en tanke inombords... och det var ju det som var maningen. Kram

 
Annie Ekström

Annie Ekström

26 augusti 2011 23:00

Mycket Intressant Frågeställning
Jag rannsakar mej själv... verkligen!! Och det var inga roliga sanningar jag kom fram till.
Jag skulle aldrig ta mej tid till att stanna och prata med en hemlös (om vi nu pratar om "tiggare"). Än mindre gå in och köpa en måltid åt honom/henne.
Jag köper ofta Situation Stockholm och jag ger alltid dricks. Ibland har det hänt att jag köpt fler än ett nummer. Jag tycker att det är självklart att stödja dessa personer som försöker ta sej tillbaka till livet, och jag vet också att de drogtestas innan de får hämta ut sina tidningar.
Däremot har jag aldrig tagit mej tid till att stanna och prata med någon av dem. (Jag ska genast ändra mej på den punkten),
Ja, du ser. Bättre människa än såhär är jag alltså inte. Sorgligt!

http://www.peek-a-boos.bloggplatsen.se

Zophie

26 augusti 2011 23:51

Man är aldrig sämre än att man kan ändra sig vännen :) Och tänk, det är just människans förmåga att tänka om och tänka annorlunda som jag gillar :D
p.s Har du skyddat din blogg, för jag kommerinte in på den längre??!!
Kramen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zophie - 21 april 2020 17:12

Here´s Zophie…. Hej bloggen, det var ett tag sedan. Var har jag varit, vad har jag gjort och varför övergav jag dig?! Relevanta frågor och ska jag vara ärlig måste jag säga att jag inte har något riktigt bra svar. Jag kan delvis förklara...

Av Zophie - 1 maj 2014 22:03

Jaha och hejsan kära bloggen. Sist jag skrev var det september 2013 och det som var tänkt som en nystart av både mig, jobb, bloggen och livet i sig blev ett totalt magplask. Tanken var att jag och en kollega skulle starta eget men det sket sig to...

Av Zophie - 9 september 2013 20:49

Jaha, idag var det dags igen. Något som legat i träda under en längre tid var det dags att inviga idag. På darrande ben stapplade jag in och tog plats. Nej, det var inte min första skoldag, det var första träningsdagen på evigheter. Nytt pass...

Av Zophie - 1 september 2013 18:00

Japp, så var det dags för ett litet boktips igen. Idag har vi haft bokbytardag igen och det var lika trevligt som vanligt. Denna gången var vi hos kära LaMor och bytte böcker. Jag hade med mig 5 böcker varav alla nästan var lika bra. En del a...

Av Zophie - 29 augusti 2013 10:19

Jaha, då har det inte blivit bloggat på ett tag igen. Denna gången ställer jag mig helt utanför dock och skyller på Telia, eller Felia som de skulle döpa om sig till. I två veckor nu har vårt nät strulat, jag inte bara nätet utan allt. Ingen tv, ...

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards