filoZophie

Direktlänk till inlägg 26 september 2011

"Rasist javisst" - The Bitch is back

Av Zophie - 26 september 2011 20:04

Nu är jag återigen fly förbannad.

Föremålen för min ilska denna gången stavas "språkvetare", "linguistiker" och "integrationssamordnare" och allt vad fint de vill kallas. I går satt jag och kollade på tv och där satt en farbror, för att rakt av kalla honom gubbdjävel, och ojade sig över att vi fortfarande läste Tintin reser till Kongo och Pippi Långstrump för våra barn. Nej det är ju så rasistiskt, ojojoj.

Okej, Tintin reser till Kongo kanske är lite out of date men Pippi??? Vår svenska nationalskatt, Astrid Lindgrens, sköna jänta som fixar pankakor till sig själv och vänder knut på sig för sina vänner, Tommy och Annikas, skull. Som bor ensam hemma, klarar sig själv och har ett träd där det växer sockerdricka.

Nej, hu jeda mig så besviken gubbfan skulle bli om man läste sådant för hans barnbarn, Pippis far är ju negerkung... och helt vit... Och neger får man inte säga och kina puffar får man inte säga och det finns inget som heter träslöjd och syslöjd utan det ska vara hårdslöjd och mjukslöjd.... VA FAAAAAAN!


Sådant här tjafs gör mig riktigt förbannad och bäddar, enligt mig, bara till tråkigheter i vår syn på invandrare. Jag har ALLTID och kommer ALLTID att säga negerboll, för det heter det. Jag har ALLTID och kommer ALLTID säga sy- eller träslöjd, för det är det och jag har ALLTID och kommer ALLTID säga gubbdjävel, din gubbdjävel.


Om det inte får heta syslöjd utan ska heta mjukslöjd kommer inte alla män med impotensproblem att bli stötta då? Och hur ska de stackars killarna i högstadiet, som ibland drabbas av ofrivilligt stånd när hormonerna gör uppror, acceptera att ha hårdslöjd, nej jisses så förnedrande. Och jag kan personligen klaga då jag är en väldigt blek person att jag känner mig oerhört kränkt av ordet vitlök. Och hur gör vi med röd och gul paprika, stackars, stackars de med asiatiskt eller indianskt ursprung. Och Fazers paradchoklad Geisha, huanemig så pinsamt och deras klassiker den blå chokladen kan ju verkligen ställa till det för alla dem som gillar smurfar... eller blir misshandlade av sina män... eller....

För att inte ens tala om hur det kommer bli när marsmänniskorna dyker upp om ett par år och undrar varför i herrans namn vi äter GRÖNsaker.

Nej SKÄRP OSS...


Varför ska det vara sådant tjafs med vad saker heter som har hetat det i evinneliga tider? Jag förstår att folk blir irriterade och rasistiska eftersom de med stor sannolikhet tror att det är våra invandrares fel att det blir mer och mer inskränkt vokabulär i detta landet, det skulle bara veta att det är högervänstervridnepensionärsspråkvetaren Allan som är i farten igen och har åsikter om än det ena och än det tredje. Att det är hans fisförnäma uppåtlinguistiskakommunikationssamordnare som lägger ribban för vad som lämpar sig och inte lämpar sig att talas eller läsas om i detta landet.


Nej låt vårt språk få vara det det alltid varit, ett schvungande hushkebööödi bashkebiiiidi, som den svenske kocken i Mupparna alltid säger. Låt vårt språk vara, låt oss läsa vilka böcker vi vill för våra barn och låt oss för hela fridens namn kalla våra negerbollar för negerbollar om vi vill det. OM någon har problem med det så är det just deras problem och ingen annans, vi menar inget illa med att säga negerbollar det är bara så att det alltid hetat det. OM något tycker att det är jobbigt att Pippis pappa är negerkung så låt dem tycka det då, han är en fiktiv figur i en fiktiv värld och vi VET att det är så. 


I MITT Sverige har vi både yttrandefrihet och åsiktsfrihet och BANNE MIG om någon stofilig proffesor i linguistik ska komma och ändra på vad jag säger och vad jag tycker. BASTA!


Finns det någon som nu ser mina åsikter som ett problem så finns det ett enkelt svar på den tanken:

Köss mig i.....


Till er andra normala människor:


Puss   

 
 
Hanna

Hanna

26 september 2011 22:38

Pippi är väl för fan en av de bästa böckerna som finns i utbildningssyfte? Den är för jämställdhet och tycker att svarta människor är bra! Det enda dåliga med Pippi är att hon inte går i skolan vilket skulle kunna bidra till att unga får lust att skolka... men att den skulle vara rasistisk? För att ordet neger förekommer? Det är nästan mer rasistiskt att inte våga säga neger och det enda boken har att säga om negrer är ju positivt!

Nä, nästa gång jag går på café så kommer jag att beställa en negerboll och kanske en Kaffe Blatte också om jag känner mig på humör!

Ha det bra!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Zophie

26 september 2011 23:07

Det handlar tydligen om att hennes pappa är vit och styr över negerna... eller nåt j-la tjafs han snackade om. En massa skit var han full av i alla fall och jag tycker definitivt att du ska handla en negerboll och en kaffeblatte. Kramen

 
Ingen bild

Syster

27 september 2011 08:14

Jag bruklar tycka du tar i ibland älskade syster, men här håller jag med i varje stavelse!
Men du vet ...det är ju säkert en jäkla mangris till akr som är livrädd för härliga feministiska Pippi och försöker komma på ngt sätt att få henne att verka sämre än vad hon är.

Vad gör du förresten på torsdag ? Badminton för grabbarna och te för oss ?
Puss !

Zophie

27 september 2011 09:20

TACK för det syster, det var väl på tiden att du höll med mig ;P
Puss

 
Katta

Katta

27 september 2011 09:30

Underbart skrivet! Håller fullständigt med dej! Varför i jösse namn ska alltid vi svenskar måsta anpassa oss?

http://vembryrsej.bloggplatsen.se

Zophie

27 september 2011 09:53

Nej, jag begriper faktiskt inte det heller? Det är till och med så att jag har en del invandrarvänner som inte heller begriper detta. De menar att "Vi kom ju hit, då får väl vi anpassa oss".
*Grrrrrrrr*
Tack för feedbacken förresten, det kommer skrivas mer om detta ;)
Kram

 
Li Lo

Li Lo

27 september 2011 09:58

Jag håller inte med dig. Det finns en bloggare som formulerat det här så bra, att jag inte finner nån orsak att försöka göra det bättre själv.

http://tonarsmorsa.se/2006/07/neger/

http://tonarsmorsa.se/2008/09/neger-debatten-igen/

Ha det gott, L

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

Zophie

27 september 2011 13:53

Alla har rätt till sin egen ståndpunkt vilket innebär att även jag har det och jag hävdar min rätt här. Vad skall vi benämna Pippis pappa som då? Afroamerikansk monark? Rimmar lite illa i barnvärlden tycker jag. Nej, negerkung får han vara bäst han kan och negerboll får jag säga bäst jag gör:)
Det är väl tur att vi alla tycker olika :)
Kram

 
Ingen bild

Syster

27 september 2011 10:58

Men hallå ...jag håller ofta med dig, jag tycker bara du tar i lite ibland ;P men när de hackar på Astrid då jäklar blir tom jag riktigt arg :)
Puss

Zophie

27 september 2011 13:48

Och arg ska man bli. Låt vår nationalhjältinna Pippi vara i fred.
BASTA!
Puss

 
Ingen bild

Lena

27 september 2011 11:29

Stackars, stackars Pippi.
Hon ska då figurera i de märkligaste diskussioner, anklagas för diverse ting..
Trots att hon skapades för att roa oss, gamla som unga. Jag älskar Pippi och hennes "familj", det tänker jag fortsätta med och resten av världen med mig.
Sedan kan alla skruttiga stofiler tycka vad de tycka vill, kalla Pippi vad de vill; för hon är min hjälte!
Givmild, glad , uppfinningsrik ,finurlig och ärlig.

Finska Pinnar
Cowboy stövlar
Negerboll

Låt nu våra ord vara i fred.
Vi vet alla vad det är, vad det betyder..
Och har inte något som helst med racism att göra, till och med att barn vet skillnaden..


Zophie

27 september 2011 13:48

Du har så rätt, till och med barnen vet skillnad... Så trist att akademiska stofiler med dåligt självförtroende och för stort ego skall komma och sätta käppar i hjulet då ;)
Kram

 
Anna

Anna

27 september 2011 17:21

Håller med dig i det mesta. Varför ska våra skaer behöva byta namn?? För mig obegripligt.
Såg dessutom den Helsingborgska journalisten förra veckan som dragit igång kampanjen mot Fazers Kinapuffar..
Han var adopterad och kom från någonstans i Asien och hade HAFT en SÅÅÅÅ svår barndom pga kinapuffarna. Då blir jag lite undrande om Kinapuffarna hoppat ur påsen och slagit på honom, om Kinapuffarna kallat honom olika otrevliga namn eller vad Kinapuffarna gjort honom för ont?

Kram.

http://annalandin.bloggplatsen.se

Zophie

27 september 2011 17:25

Precis min åsikt. Det är väl inte kinapuffarna i sig som gjort honom illa utan andra MÄNNISKORS felaktiga användning av orden?! Och det är väl ändå inte puffarnas fel?!
Glad att du håller med... i det mesta;)
Kramen

 
Sanna

Sanna

27 september 2011 19:31

Nu skulle jag vill ha en "gilla-knapp" hehe ;)
Såååå sant vad du skriver!!!
Negerboll och kinapuffar, nu och föralltid! ;)

http://sannatyglare.bloggplatsen.se

Zophie

27 september 2011 19:55

Yessssss, en gillaknapp hade jag med velat ha:) För visst HETER det negerboll och kinapuff :)
Kram

 
Ingen bild

moffegreven

8 november 2011 00:39

Kinapuff har och heter fortfarande detsamma, det är väl bara "nidbilden" av asiaten som har försvunnit ifrån förpackningen.
Sen håller jag med dig, tummen upp för Pippi, Tintin, negerbollen mm. Det ska inte hymlas om vilka undermänniskor niggers är.

Zophie

8 november 2011 08:29

Nja, jag delar inte din åsikt men att vi ska anpassa oss efter andra tycker jag inte heller är rätt.
MVH/filoZophie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zophie - 21 april 2020 17:12

Here´s Zophie…. Hej bloggen, det var ett tag sedan. Var har jag varit, vad har jag gjort och varför övergav jag dig?! Relevanta frågor och ska jag vara ärlig måste jag säga att jag inte har något riktigt bra svar. Jag kan delvis förklara...

Av Zophie - 1 maj 2014 22:03

Jaha och hejsan kära bloggen. Sist jag skrev var det september 2013 och det som var tänkt som en nystart av både mig, jobb, bloggen och livet i sig blev ett totalt magplask. Tanken var att jag och en kollega skulle starta eget men det sket sig to...

Av Zophie - 9 september 2013 20:49

Jaha, idag var det dags igen. Något som legat i träda under en längre tid var det dags att inviga idag. På darrande ben stapplade jag in och tog plats. Nej, det var inte min första skoldag, det var första träningsdagen på evigheter. Nytt pass...

Av Zophie - 1 september 2013 18:00

Japp, så var det dags för ett litet boktips igen. Idag har vi haft bokbytardag igen och det var lika trevligt som vanligt. Denna gången var vi hos kära LaMor och bytte böcker. Jag hade med mig 5 böcker varav alla nästan var lika bra. En del a...

Av Zophie - 29 augusti 2013 10:19

Jaha, då har det inte blivit bloggat på ett tag igen. Denna gången ställer jag mig helt utanför dock och skyller på Telia, eller Felia som de skulle döpa om sig till. I två veckor nu har vårt nät strulat, jag inte bara nätet utan allt. Ingen tv, ...

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards