filoZophie

Alla inlägg den 27 september 2011

Av Zophie - 27 september 2011 16:02

Men hallå så glad jag blir.

Här låter man sitt alterego The Bitch komma till tals igen utan att ens promota det i rampljuset (se här) och jisses vilken reaktion.

Tydligen hade vi en åsikt som räknades i detta fallet och det känns kul att så många engagerat sig och tyckt till med sina egna åsikter... även om ni nu delar mina/våra åsikter... i alla fall de flesta av er.


Jag spinner samtidigt vidare lite på samma tema idag och undrar hur långt ni tycker att det är ok att gå i denna språkliga fråga?


Vad tycker ni är ok att säga respektive inte ok att säga?

Vilka ord ska vi plocka bort ur den svenska vokabulären och vad skall vi då ersätta dem med?

Vad tycker ni om vårt språk egetligen, är Svenskan ful eller fin?


Det hade varit roligt att få till stånd en debatt där man diskuterar vårt språk och hur vi använder det, men det krävs kanske lite fler läsare för det... eller?


Tycker ni att vi skall införa någon form av cencur på vissa ord?

Får man säga neger?

Är det ett skällsord?

Är det ok för våra invandrare att benämna oss som svennar?

Och hur var det med de Finska pinnarna och Pippis pappa negerkungen?


Vad tycker ni och vad har ni för ståndpunkt i detta, jag vill verkligen veta och tar gärna emot era tankar och funderingar. Själv anser jag, som jag nämnde i tidigare inlägg, att det lite är upp till var och en. Jag anser att så länge man inte använder vissa ord för att såra, förtrycka eller förnedra människor så är faktiskt ALLA ord tillåtna.


När det gäller ordet neger finns ju en hektisk debatt om detta tydligen. Men så länge jag använder ordet utan harm för andra så spelar det väl ingen roll?

Eller gör det?

Vad tycker ni?

Är ordet man använder beroende av vem som använder det snarare, än av den som hör det?


Som sagt, nu vill jag verkligen höra era åsikter i frågan.

Shoot!!!


Snart hörs vi igen och tills dess säger jag...


Puss   


Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards