filoZophie

Alla inlägg den 7 oktober 2011

Av Zophie - 7 oktober 2011 07:36

Jo, idag och just nu är bitchen tillbaka och jag bara mååååååste få gnälla lite.


Jag blir så trött på alla dessa bloggar som promotar sig med "asså ingen fjortisblogg", "Läs min så läser jag din, är ingen fjortis" och så vidare. Jag roar ju mig med att då och då titta in på dessa bloggar för att kolla läget. Ibland, läs här otroligt sällan kanske en gång om året, hittar man ett litet korn av guld men för det mesta så är det bara skit och det ÄR ju för f-n fjortisbloggar.

HUR kan man promota en blogg med att den inte är en fjortisblogg när den i själva verket ÄR det. Den skrivs av en tjej i fjortonårsåldern som ventilerar bubbelgumssmaker, dagens outfit, vad händer i skolan, "jag är kär i"... samt lite "jag och min kompis"... Det är bloggar som stavar tjej - chey, alltså - asså, som pratar om läxor, använder typ och liksom i varje mening och inte har något vettigt att tillföra världen.

Ja, inte den verkliga världen alltså, där jag lever. Den vuxna världen.


Jag har full förståelse att deras kompisar följer dem med stort intresse för att de vill veta vad deras kompis gör om dagarna men det är liksom det som utmärker en fjortisblogg, i alla fall för mig. En fjortisblogg är, för mig, en blogg som endast handlar om yta innefattande mode, skönhet, smink, vikt med mera och inte på något sätt tar tag i politiska debatter, diskuterar feminismen, har åsikter gällande nobelpristagaren i litteratur eller lägger sig i diskussionen  gällande konflikten mellan Israel/Palestina.

Jag säger inte att en blogg inte får innehålla yta, självklart får den det men mellan varven MÅSTE du lägga in något intressant som visar att du har en funktionell hjärna. I alla fall om du ska fånga mitt intresse och många andra med mig, läs här gärna vuxna...


Jag ska sträcka mig så långt att säga att jag gillar fjortisbloggarna för att de är just fjortis. De lever i en verklighet som inte på långa vägar representerar det verkliga livet FÖR VUXNA. Det är bra att fjortisbloggarna finns för alla fjortisar där ute som behöver läsa och ventilera sina och andras dagliga liv. MEN och här kommer vi till mitt stora MEN och det jag faktiskt protesterar mot: PROMOTA inte din fjortisblogg med att den INTE är just det.

Det leder bara till tråkigheter för oss andra och till ärliga svar du kanske inte vill ha. Nyligen var jag inne på just en sådan blogg som inte var en fjortisblogg och som ju självklart var just det och tjejen i fråga hade en undersökning huruvidare man skulle läsa hennes blogg igen. Jag vart förbannad och klickade i svaret Aldrig i livet. Taskigt men sant. Gör hon mig besviken med falsk marknadsföring så är jag brutalt ärlig tillbaks. Tough shit!


Så till alla fjortisar där ute som är arga på mig just nu - Var inte det. Jag gillar era bloggar för att de vänder sig till en specifik målgrupp, en målgrupp som inte jag tillhör. MEN promota inte bloggen med att lova något du inte kan hålla.

Till alla andra därute som är arga på mig just nu - Var inte det ni heller. Ni är vuxna människor som inser att vi i Sverige har yttrandefrihet och den uttrycker jag här på MIN blogg med MINA åsikter och att bli irriterad på mig tar bara av er energi som ni behöver bättre till annat.


Till alla barn och ungdomar därute, som tycker att jag är lite svår?!

Här kommer lexikon:

Bitch - är i mina ögon en kvinna som vet vad hon vill, vad hon kan och vad hon står för och hon är inte rädd för att yttra dessa meningar eller hävda sin rätt.

Promota - är engelska och betyder marknadsföra

Marknadsföra - betyder göra reklam

Funktionell - betyder att något fungerar som det är avsett att fungera


Vill ni fördjupa er i olika debatter som pågår kan ni läsa mer hos HANNA

Om ni intresserar er i feministiska frågor kan ni göra det hos MissVivis

Vill ni veta vem som vann nobelpriset i litteratur kan jag meddela att det gjorde en svensk poet vid namn Tomas Tranströmmer och när det gäller konflikten Israel/Palestina kan ni öppna vilken dagstidning som helst.

Själv tänker jag gå och ta en kopp thé och sätta mig ner och läsa lite av just Tomas Tranströmmer - en mer än värdig nobelvinnare och jag utbrister som Herr Fylking brukade göra i ett ÄNTLIGEN!


Ciao   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards