filoZophie

Alla inlägg den 8 oktober 2011

Av Zophie - 8 oktober 2011 08:18

Tack alla vänner och ovänner för ert fantastiska stöd i går. De flesta av er håller med mig i mitt tidigare inlägg och det känns skönt att veta att det finns hopp om framtiden... Men samtidigt hade det varit liiiiite kul att få lite mothugg från någon fjortis... Faste det är klart... fjortisar läser kanske inte denna blogg   .


Många av kommentarerna jag fått gällande tidigare inlägg (och nej jag tänker inte länka det för det är bara att scrolla längre ner så hittar du det) gäller stavning och uttryck.

Varför stavar ni fjortisar ordet tjej med chey?

Varför stavar ni ordet alltså med asså?

Varför använder fjortisar orden typ och liksom flera gånger i varje mening?

Vi är många som undrar och anledningen till att jag frågar är att det blossat upp ytterligare en liten debatt i kölvattnet av mitt tidigare inlägg nämligen om en blogg är till för alla?!


Om ni fjortisar envisas med att fortsätta stava helt åt helvete får ni också räkna med att ni kommer tappa läsare. Varför?

För att det finns en dold fuktionsnedsättning som kallas dyslexi och som innebär att många människor, fler än man tror, har svårt med bokstäver och att få ihop dessa bokstäver till ett sammanhang.

För en dyslektiker är det svårt nog att läsa en text som den är, lägg då till att många fjortisar, inte alla men många, stavar som krattor och använder sig av konstanta förkortningar. Detta leder till ytterligare svårigheter för en dyslektiker. Är då din blogg till för alla om du redan från början gör det svårare för vissa personer att läsa den med det språkbruk du väljer att använda?!


Återigen vill jag påpeka att jag inte klankar ner på fjortisar i sak men jag vill väcka frågan kring varför de väljer att stava som de gör och uttrycka sig på det sätt de gör. Återigen vill jag poängtera att jag tycker att fjortisbloggar är något BRA om man är en fjortis, de behandlar och skriver om SIN verklighet och erfarenheter och det kan vara väl så läsvärt om man själv är i den åldern. Vad jag vänder mig emot är att de ofta utger sig för att vara något de INTE är nämligen vuxna. Det vi vuxna vill läsa om är INTE rosa bubbelgum, vad du har på dig för dagen, hur du ska få killen du gillar att gilla dig eller omröstningar kring vad läsaren tycker att du ska ha för bakgrundsbild på din mobil. Capiche!


Vi VUXNA som lever i den verkliga världen diskuterar sådana saker också vid ytterst få tillfällen men för det mesta behandlar vi våra vardagliga saker som jag tidigare nämnt exempelvis feminismen, Israel/Palestinakonflikten, elpriser, huspriser etcetera etcetera.

Vi VUXNA använder oss av ett korrekt språk, trevligt tilltal och med respekt för varandra.


Min fråga till er fjortisar blir alltså följande:

Om ni nu vill vara så stora och vuxna hur kan ni begära att vi som verkligen är vuxna ska ta er på allvar med tanke på det undermåliga språk och det språkbruk ni har???


Och NEJ, denna gången ger jag er verkligen inte ett lexikon, finns det ord ni inte fattar så ta fram en ordbok och slå upp det själv!!!


Bara för att väcka debatt liksom.


Ciao   



Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards