filoZophie

Alla inlägg den 22 oktober 2011

Av Zophie - 22 oktober 2011 12:21

So long suckers...


Idag styr jag och familjen kosan mot mina föräldrars hem. Det vankas höstmiddag med mina föräldrar, min syster och svåger samt ett par goda vänner i kväll. Det blir trerätters och I´m in charge of förätten.

Till förätt kan jag således meddela att det blir min berömda kräftsoppa vilken jag har stått och tillagat halva förmiddagen. Först ska dryga ett kilo kräftskal, lök, citron, tomatpure och hönsbuljong fräsas ihop för att sedan fyllas upp med vatten, kräftspad och vitt vin... och dill... MYCKET dill...


Sedan är det bara att koka ihop i 20 minuter, sila av och reducera till ungefär 6 dl fond som sedan späs ut med vispgrädde, kokas upp och serveras med kräftstjärtar och dill...


Så där ja, en snabbvariant på min kräftsoppa  . Avgörande för hela smaken kan faktiskt vara valet av vin. Denna gången har jag varit djärv och valt en Stoneleigh istället för den vanliga Casal Garsiha eller hur det nu stavas...

Vi får väl se om det blir lika gott...


Min mor står för varmrätten som idag blir lamm och goda vänner står för desserten... Syster och svåger står för gottit alkoholhaltigt innan maten så det bäddar nog för en lyckad kväll.

Av den anledningen kommer nog undertecknad att vara tämligen trött i morgon så vi får väl se om det blir något inlägg. Vi har dock visning på lägenheten klockan 16 så man måste väl vara pigg, glad och på benen innan dess... eller...


Men nu säger jag Adios Amigos, vi har mycket att göra innan bilen drar söder ut.


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards