filoZophie

Alla inlägg den 13 december 2011

Av Zophie - 13 december 2011 22:54

Ja, då kom och gick denna ljusets dag.

Vad har ni hittat på därute en dag som denna?

Vad har ni för minnen och tankar kring denna martyrens dag?


Själv minns jag Lucia med både glädje och fasa.

När jag gick 2án till 4án var jag väldigt mobbad i skolan och just sådana här "högtider" var inget jag ville vara med om. Oftast försökte både killar och tjejer i klassen, under luciafirandet, att (obemärkt) slå mig med sina tärnljus eller stjärngossestjärnor. Att stampa på mitt lucialinne för att få mig att falla eller få det att gå sönder var något som jag vande mig vid och jag minns att jag var tacksam över att vi inte fick ha levande ljus för då hade jag nog blivit en levande fackla.

I femman fick jag byta skola och där fick jag det jättebra men självklart var jag tillbakadragen och reserverad i början, jag förstod liksom inte att jag faktiskt fick vara med... att de faktiskt ville leka med mig... Därför blev förvåningen från min sida total när jag i sexan också blev vald till skolans Lucia...

Varje sexa hade fått rösta fram en Luciarepresentant i sin klass och under själva valet till Lucia var jag sjuk och tog självklart för givet att en annan lång söt tjej från en parallellklass skulle få vara Lucia. Döm så om min förvåning när jag kom tillbaka till skolan efter ett par dagar och de hade röstat fram mig till skolans Lucia...

Detta var ett av de mest skräckfyllda men också en av de lyckligaste stunder i mitt liv.


Jag minns att jag tränade och övade på min del av en dikt som skulle läsas tills jag nästan blev trött på den. Men jag tragglade och tragglade tills den satt i ryggmärgen och jag kan den faktiskt fortfarande   .

När luciadagen kom var jag så nervös att jag inte fick ner en matbit, jag mådde illa nästan hela tiden och jag kommer väl i håg att jag var livrädd att ljuskronan skulle tippa på huvudet, för denna gången var ljuskronan av äkta vara med levande ljus...

Men jag satte den, allt gick så bra och jag minns att jag för första gången på flera år var riktigt stolt över mig själv. Mina klasskamrater var urgulliga och verkade lika stolta över mig som jag var... Lyckan var total...

Det var så många år sedan, men dagar som denna minns jag extra tydligt både dofter, synintryck och musikstycken som vi hade den dagen...


Snart är det dags att gå och lägga sig och luciadagen är över för i år men innan jag går och lägger mig tänker jag ta en liten vända på youtube och bara kolla runt lite... och kanske minnas en speciell dag för så många år sedan...


Puss   


Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards