filoZophie

Alla inlägg den 19 december 2011

Av Zophie - 19 december 2011 08:22

Sitter här och funderar lite i allmänhet.

Snart står en av de största helgerna inför dörren och självklart väcker det mycket känslor. Julen är en familjehögtid som borde gå ut på att umgås, prata, mysa, äta lite gott och bara njuta av tillvaron...

Känner DU verkligen så?

Känner DU att det är vad julen betyder för dig?

Jag har pratat en del med folk i min omgivning och det verkar som om många av dem inte är av den åsikten. Många anser att julen är en stressfaktor och att de nästan går under av alla krav och måsten som de upplever att julen innebär. Det ska saftas och syltas, putsas och fejas, handlas och bakas...

Är det så?

Har julen blivit ett komersiellt jippo som ställer orimliga krav på oss själva och vår omgivning?


Själv tycker jag nog att julen är ganska lugn.

I vår familj har vi delat upp sysslorna med mat och annat. Jag börjar alltid köpa mina julklappar redan i oktober/november och tar det lite då och då för att slippa ge sig ut den 23´dje som många andra gör.

Jag har inga direkta krav på att det måste vara kliniskt rent i hela huset och jag bryr mig definitivt inte om huruvida andra har det heller... Inte för min skull liksom...


Julen för mig har faktiskt på senare år blivt lite av mina drömmars jul. Det är "lagom stressigt" och istället är det familjen, sällskapet, kärleken och värmen som står i fokus hos oss...

Jag gillar det.

Jag gillar verkligen julen.


Jag vet att alla inte tycker detsamma och jag tycker att det är otroligt synd om dem. Att uppleva julen som stressig, jobbig och ett enda stort krav och måste är otroligt sorgligt vilka anledningarna än är. Kanske är man ensam, kanske finns det missbruk inblandat, kanske har man bara dåliga eller tråkiga minnen att luta sig mot unden denna stora högtid och då kan jag förstå att man har svårt för julen... Men om man sänker sina egna krav, om man sänker sina förväntningar på både andra och sig själv så kanske man kan få uppleva lite äkta julstämning...

Detta är en av de största högtiderna i vårt land, en högtid som borde präglas av gemenskap, värme och kärlek... Sträck ut en hand till dem som behöver, ge en kram till någon som ser ledsen ut eller ett leende till den första bästa person du träffar idag... Sprid lite julstämning, lite värme och lite kärlek... Det kostar så lite och kan ge så mycket...

Själv tänker jag le hela veckan...

Och kanske, bara kanske, kan jag glädja någon annan i julstressen...


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards