filoZophie

Direktlänk till inlägg 22 december 2011

Vit jul vs Svart jul ?!

Av Zophie - 22 december 2011 13:53

Nu har det varit prat och snack igen och då kommer ju en massa fundringar och undringar (ni känner väl mig;)).


Det var ju detta med en vit jul.

Ja, inte vit som i snö utan vit som i nykter då?

Hur gör NI med alkoholen till jul?

Kör NI helt vitt?

Delvis vitt?

Helsvart?


Själv har jag inga aspekter på hur man gör med alkohol under julen, jag tycker att det får vara upp till var och en hur man vill göra och ha det.

Hos oss brukar det vara ganska lugnt... tycker jag...

Vi kör lite glögg till Kalle Anka, tar lite vin eller öl till maten (eventuell snaps för de som vill), sedan håller vi oss på öl eller vinbanan, kanske varvar med lite must under paketen... Sedan ligger vi ganska konstant på blandningen mellan vin/öl/must... ja inte i samma glas   då utan vi alternerar liksom... ömsom vin ömsom vatten brukar man väl säga och det funkar ganska bra hos oss även om vattnet byts ut mot must så här i juletider...

Visst kan det framåt småtimmarna finnas någon som fått ett litet glas för mycket men oftast inget som det blir stort rabalder om... Ingen som välter granar, kräks i julklappshögen eller fyllegråter halva kvällen... skräckhistorier jag faktiskt hört om...


Men det finns de som hävdar att man inte ska dricka alkohol alls under julen. Dessa förespråkare menar ofta att julen är barnens högtid och då hör inte alkohol hemma vid sådana tillställningar... Jag är inte rätt person att diskutera sådant med för jag anser som sagt att det borde vara upp till var och en men visst kan de ha en poäng. Jag anser att julen absolut är barnens högtid i första hand, men om du som vuxen tar lite vin, en öl eller dricker lite glögg tror inte jag spelar någon roll. Jag tror inte att barnen påverkas om du är påverkad, det är först när din påverkan påverkar barnen som det blir fara och färde... Förstår ni hur jag tänker?!


Jag tror ju inte att ungarna bryr sig om farbror Eskil tagit en liten snaps för mycket sålänge farbror Eskil inte påverkar barnen negativt. Som jag sa innan, om farbror Eskil druckit så mycket att han välter granen, pussar lilla Ebba för hårt och absolut på munnen fast hon inte vill, nödvändigtvis ska dansa kring granen fast ingen annan vill, eller börjar klä av sig bör att det blir varmt vid den brinnande brasan ja, då blir det ju en annan femma... Då påverkas ju barnen av Eskils dåliga omdömme och julen blir inte särskilt rolig... men om Eskil mest sitter för sig själv, muttrar lite om "bättre förr" och inte gör mycket väsen av sig nej, då tror inte jag att barnen bryr sig så mycket. Barnen har ofta fullt upp med sina nya julklappar, sina nya spel, den nya dockan, legotåget eller filmen de önskat sig i flera månader. De visar varandra, leker med sina saker, spelar sina spel eller ser sina filmer... jag upplever inte att de bryr sig så mycket om oss andra... de har fullt upp med sitt...

Jag säger inte att jag har rätt, absolut inte, men jag tror faktiskt inte att barnen påverkas så mycket om man är påverkad...


Vad har ni för tankar kring detta?

Det hade varit intressant att veta.


Puss   

 
 
Carina

Carina

22 december 2011 15:35

Jag kommer ju då av någon lustig anledning köra på en kritvit jul! ;-)
Gubben får ju inte dricka mycket heller då han kör! En öl till maten, mer blir det ju inte förrän vi kommer hem igen i så fall!
Annars håller jag med dig till 100% Så länge man kan "sköta" sig och det inte blir FÖR mycket så ser jag ingen anledning till att man inte ska få dricka! Och visst håller jag med att det är barnens jul, men inte bara barnens väl? Tycker det är familjens jul! Sen är jag ju själv rädd för att jag kommer få totalt psykbryt på julafton, men det återstår att se. Känner paniken komma mer och mer ju närmare vi kommer, men för A och K´s skull är det ju "bara att bita ihop". Måste ju igenom julen... den går ju liksom inte att undvika!

SUPERSTORT GOD JUL & GOTT NYTT ÅR TILL DIG, MANNEN OCH BARNEN ÖNSKAR VI PÅ RÄTT SIDA LANDET!!!

http://myangeljonathan.blogspot.com

Zophie

22 december 2011 16:07

Visste jag väl... att du skulle svara så... och hålla med mig... vi är tämligen lika när det gäller värderingar, etik och moral ;)
Jag saknar dig/er massor och finns hos dig i tanken på julafton, du kommer fixa det... för att du måste

 
Svartlok - Den där Teskedsmamman

Svartlok - Den där Teskedsmamman

22 december 2011 19:49

Eftersom vår familj inte lider av alkoholproblem, utan kan det där med att sköta alkoholen, så lär det bli julöl till maten och kanske en virre till Kalle Anka... men mer brukar det inte bli...

Hade vi däremot firat med resten av min släkt så hade det blivit lättäl till maten och kanske en likör till kaffet, inget mer. De kan INTE ha koll på vad som är lagom.

Vi tror mer på att lära barnen HUR man dricker, och framför allt hur mycket man dricker. Ingen här dricker för att bli as plakat. Här sällskapsdricker vi och slutar på lagom nivå = kunna gå rakt till dörren typ.

Sedan frågar vi barnen om det är ok att vi dricker en öl och att de får faktiskt säga nej om de inte vill, "bara vi får julmust" brukar svaret vara och jag hoppas de är sanningsenliga...

http://www.teskedsmamman.se

Zophie

23 december 2011 11:04

Håller helt med dig, HUR man dricker och hur mycket är nog det viktigaste :)
Kramen och God Jul

 
Hanna

Hanna

23 december 2011 12:41

För några år sedan så sa en av mina yngre kusiner att hon tyckte att det var så roligt när de vuxna drack, för då blev alla så glada och roliga. Så jag tror att om de vuxna hanterar alkoholen varsamt - det skall man väl alltid när barn är i närheten? Så gör det inget. Dricka ett glas vin till maten, lite glögg och sådär är ju ingen fara så länge du inte blir för påverkad. Anser jag. När jag var yngre visste jag knappt om att de vuxna drack mer alkohol än glögg, för jag märkte liksom inte det eftersom jag var så upptagen med att leka med kusiner, tomte och julklappar.
Ja, jag menar väl lite som teskedsmamman, att ingen dricker för mycket. Att ha noll tolerans för alkohol sänder ju ut fel budskap också...
Ha det bra :)

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Zophie

23 december 2011 17:30

Jag håller nog med dig där Hanna, noll tolerans mot alkohol kanske kan vara motiverat i vissa fall där missbruk förekommer men annars tror jag inte riktigt på den varianten heller då jag också anser att det ger en osann bild av verkligheten. Lite alkohol på normal och lugn nivå skadar nog ingen om man bara har en sund inställning till det :)
God Jul min vän :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zophie - 21 april 2020 17:12

Here´s Zophie…. Hej bloggen, det var ett tag sedan. Var har jag varit, vad har jag gjort och varför övergav jag dig?! Relevanta frågor och ska jag vara ärlig måste jag säga att jag inte har något riktigt bra svar. Jag kan delvis förklara...

Av Zophie - 1 maj 2014 22:03

Jaha och hejsan kära bloggen. Sist jag skrev var det september 2013 och det som var tänkt som en nystart av både mig, jobb, bloggen och livet i sig blev ett totalt magplask. Tanken var att jag och en kollega skulle starta eget men det sket sig to...

Av Zophie - 9 september 2013 20:49

Jaha, idag var det dags igen. Något som legat i träda under en längre tid var det dags att inviga idag. På darrande ben stapplade jag in och tog plats. Nej, det var inte min första skoldag, det var första träningsdagen på evigheter. Nytt pass...

Av Zophie - 1 september 2013 18:00

Japp, så var det dags för ett litet boktips igen. Idag har vi haft bokbytardag igen och det var lika trevligt som vanligt. Denna gången var vi hos kära LaMor och bytte böcker. Jag hade med mig 5 böcker varav alla nästan var lika bra. En del a...

Av Zophie - 29 augusti 2013 10:19

Jaha, då har det inte blivit bloggat på ett tag igen. Denna gången ställer jag mig helt utanför dock och skyller på Telia, eller Felia som de skulle döpa om sig till. I två veckor nu har vårt nät strulat, jag inte bara nätet utan allt. Ingen tv, ...

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards