filoZophie

Direktlänk till inlägg 19 januari 2012

På visit i skräckens hus...

Av Zophie - 19 januari 2012 22:34

Detta trodde jag väl aldrig att jag skulle säga men dagens största tack går till folktandvården.


Vi har väntat, i flera månader nu, på att få dra ut ett par av äldsta trollets tänder. Två av hans mjölktänder har vägrat lossna trots att de nya trängt fram och jag är ju inte en stor fan av tandläkare så idag var en riktigt jobbig dag... för idag var dagen då de skulle ut.

Jag vet inte om mitt troll var nervös men han gjorde ingen stor grej av det.

Det första som händer är att tandläkaren kommer in, hälsar på oss och sedan vänder han sig till min son och frågar honom hur han mår och om han känner sig redo. Trollungen svarar lite svävande och då visar tandläkaren de nya tänderna, han visar mjölktänderna och berättar att det kan bli svårare för de nya tänderna att hitta sin riktiga plats ju längre de får sitta "på fel plats". Han förklarade vidare för trollet att han inte tänkte göra något över huvud taget om inte trollungen var med på det hela och var ok med sitt beslut. Mitt älskade äldsta barn funderade en sekund och kunde sedan bara konstatera att "nu kör vi". *Stolt mamma*

Först kom så en sköterska som var så go och pedagogisk, hon förklarade att det först blir lite creme som bedövar, sedan blir det spruta som bedövar ännu mer och sedan dras tänderna ut. Hon gick igenom varje steg samtidigt som hon utförde det och pratade hela tiden med min son och om han kände obehag skulle han bara vifta med handen. Cremen kom på, vänta i två minuter och sedan kom sprutan. Hon berättade precis hur han kunde känna, vad hon gjorde och minsta obehag skulle han vifta med handen... Inte en enda gång viftade han... jag däremot ville vifta hela tiden.

Sedan kom tandläkaren.

Han kände lite på tandköttet, berättade hela tiden vad han gjorde och sedan drog han tänderna. Båda två var ute på mindre än en minut.

Jag kan inte nog beskriva den stolthet jag kände över mitt troll och även mig själv att jag inte tog ungen och stack när tången kom fram :)


Jag har ju, och har alltid haft, en otrolig tandläkarskräck.. jo, ren skräck på grund av olika tandrelaterade händelse i barndomen (det har dock blivit bättre) därför var jag så oerhört imponerad över hela deras tillvägagångssätt idag. Att prata MED barnet inte till det, att hela tiden tala om för barnet vad de gör, att hela tiden visa och bekräfta... ja, det fanns inte på min tid.


Jag är oerhört tacksam gentemot folktandvården i Halmstad för att de behandlade mitt älskade troll med respekt och förståelse och att de var så pedagogiska i sitt sätt. Jag tycker att de förtjänar all heder och jag är så tacksam för sättet de behandlade honom. Om alla tandläkare och tandsköterskor var som dem vi träffade idag, ja då skulle tandläkarskräck och tandvårdsrädsla inte finnas över huvud taget. Ett stort tack från mig till er <3


Puss   

 
 
Svartlok - Den där Teskedsmamman

Svartlok - Den där Teskedsmamman

21 januari 2012 01:18

Vilken kille!!!! *imponerad*

Jag har också haft en otrolig tandläkarskräck, men min tandläkare har i stort sett botat den helt. Vi går hela familjen hos privat och jag är SÅ nöjd!

http://www.teskedsmamman.se

Zophie

21 januari 2012 18:50

Jag går också privat och min tandis har också mildrat min skräck. Nu är det mest lite obehagligt...
Vi skulle ju gå på loppis...
Vi får ta ett snack på FB ;)
Kramen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zophie - 21 april 2020 17:12

Here´s Zophie…. Hej bloggen, det var ett tag sedan. Var har jag varit, vad har jag gjort och varför övergav jag dig?! Relevanta frågor och ska jag vara ärlig måste jag säga att jag inte har något riktigt bra svar. Jag kan delvis förklara...

Av Zophie - 1 maj 2014 22:03

Jaha och hejsan kära bloggen. Sist jag skrev var det september 2013 och det som var tänkt som en nystart av både mig, jobb, bloggen och livet i sig blev ett totalt magplask. Tanken var att jag och en kollega skulle starta eget men det sket sig to...

Av Zophie - 9 september 2013 20:49

Jaha, idag var det dags igen. Något som legat i träda under en längre tid var det dags att inviga idag. På darrande ben stapplade jag in och tog plats. Nej, det var inte min första skoldag, det var första träningsdagen på evigheter. Nytt pass...

Av Zophie - 1 september 2013 18:00

Japp, så var det dags för ett litet boktips igen. Idag har vi haft bokbytardag igen och det var lika trevligt som vanligt. Denna gången var vi hos kära LaMor och bytte böcker. Jag hade med mig 5 böcker varav alla nästan var lika bra. En del a...

Av Zophie - 29 augusti 2013 10:19

Jaha, då har det inte blivit bloggat på ett tag igen. Denna gången ställer jag mig helt utanför dock och skyller på Telia, eller Felia som de skulle döpa om sig till. I två veckor nu har vårt nät strulat, jag inte bara nätet utan allt. Ingen tv, ...

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards