filoZophie

Direktlänk till inlägg 20 januari 2012

Underbart - Trevligt - Irriterande

Av Zophie - 20 januari 2012 16:37

Jo så kan det vara ibland...

För att göra en lång historia längre...

Akt 1.

I somras var jag med mammsen på Apoteket "gröna skylten", ja systembolaget för dem som inte visste det. Mamma gick först betalade och sedan var det min tur. Tjejen tittar på mig och ber om min legitimation. Jag tittar på henne som om hon var från en närbesläktad planet (dock inte min planet) och får inte fram ett ord... Tjejen tittar på mig och säger med lite myndighet i rösten att man minsann ska visa leg FRIVILLIGT om man är under 25 år... Fortfarande är jag inte riktigt säker på att vi tillhör samma planet, nej inte ens samma ras faktiskt, utan jag undrar om hon driver med mig. Nej, det gjorde hon inte utan hon ville se min legitimation... Jag, 38 år gammal och tvåbarnsmor fnissar lite och halar fram körkortet... Vet du, säger jag till kassörskan, du har precis gjort hela mig helg :)

Det var slutet på den historien och jag hade sålunda inte sagt så mycket mer om detta OM det inte hade varit för att:

Akt 2.

utspelar sig ungefär 3 månader senare. Jag är återigen på apoteket gröna skylten, dock i en annan stad, för att införskaffa mig lite sanningsvatten av den röda sorten. Ställer mig i kassan, det bli min tur och här ler en ung kille sitt bredaste leende och ber mig om legitimation. Jo, fnissar lite gör jag och räcker lydigt över körkortet. Inget mer, tack och adjö. Slut på akt 2.

Akt 3.

Utspelar sig på samma ställe som Akt 2 och återigen inhandlar jag det livsnödvändiga röda guldet (och nej jag är inte alkis jag vill bara inte leva utan ett glas rött då och då). Denna gången är det en äldre kvinna som sitter i kassan och vi samspråkar några sekunder om vädret innan jagstoppar mitt betalkort i läsaren... Hon tittar på mig och säger, "ja och så legitimationen också tack". Här blir jag nu förvirrad och undrar om den verkligen behövs då jag har chip på mitt kort och således använder mig av koden. "Nej" svarar hon, för betalkortet behövdes inget leg men för att hon skulle släppa varorna till mig behövdes det... Tja, det var ju bara att slänga fram det väl använda körkortet igen då, buga och tacka, ta påsen och gå. Slut på Akt 3.


Nu kommer vi således till dagens datum och här utspelar sig självklart

Akt 4.

I samma stad som akt 2 och 3 visserligen men på ett helt annat systembolag. Den allra bästa av filoZophier travar omkring och botaniserar bland varorna. Både en, två och tre flaskor slinker ner i korgen. Efter att ha konstaterat att jag nog är klar ställer jag mig, som den otroligt väldresserade Svensk jag är, i kön och väntar på min tur. Kommer fram i kassan och där sitter en tjej i min egen ålder. Hejsan och tjena, blaskigt väder vi har i dag och så vidare. Hon tittar på mig och säger sedan de förlösande orden "Jag hoppas du har legitimationen med dig". Här blir jag nu lite frustrerad. Jag tittar på henne och frågar om de har någon kampanj nu som säger att man ska ta leg på allt och alla som handlar hos dem? Hon tittar oförstående på mig och svarar att nej, det har man inte men vet inte jag att man alltid ska visa leg om man är under 25 år?!

Tja, bara att hala fram körkortet igen och se glad ut, vad annars.


Men här kommer då mina tankar kring detta.

SER jag verkligen så mycket yngre ut än vad jag är?

HAR de en hemlig kampanj där de till och med frågar Oscar 68 år efter leg?

Vill de kanske göra världen lite GLADARE genom att be, dem som ser ut att behöva lite uppmuntran, om legitimation?

Är det kanske en SAMMANSVÄRJNING för att driva mig mot ålderskrisens rand?

ÄR det kanske så att mina 28 år i sinnet har spridit sig till MER än bara mitt sinne?

Ja, jag vet inte svaret men kan konstatera att jag har två vägar att gå nästa gång jag går till apoteket gröna skylten. Antingen kan jag frivilligt hala fram mitt körkort och te mig som en desperat tvåbarnsmorsa som suktar efter lite ungdomsstatus eller så kan jag vid deras legitimationsförfrågan nästa gång svara med ett rungande "Hell Nope"!

Ha en trevlig fredagkväll mina vänner, det tänker jag ha.


Puss   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zophie - 21 april 2020 17:12

Here´s Zophie…. Hej bloggen, det var ett tag sedan. Var har jag varit, vad har jag gjort och varför övergav jag dig?! Relevanta frågor och ska jag vara ärlig måste jag säga att jag inte har något riktigt bra svar. Jag kan delvis förklara...

Av Zophie - 1 maj 2014 22:03

Jaha och hejsan kära bloggen. Sist jag skrev var det september 2013 och det som var tänkt som en nystart av både mig, jobb, bloggen och livet i sig blev ett totalt magplask. Tanken var att jag och en kollega skulle starta eget men det sket sig to...

Av Zophie - 9 september 2013 20:49

Jaha, idag var det dags igen. Något som legat i träda under en längre tid var det dags att inviga idag. På darrande ben stapplade jag in och tog plats. Nej, det var inte min första skoldag, det var första träningsdagen på evigheter. Nytt pass...

Av Zophie - 1 september 2013 18:00

Japp, så var det dags för ett litet boktips igen. Idag har vi haft bokbytardag igen och det var lika trevligt som vanligt. Denna gången var vi hos kära LaMor och bytte böcker. Jag hade med mig 5 böcker varav alla nästan var lika bra. En del a...

Av Zophie - 29 augusti 2013 10:19

Jaha, då har det inte blivit bloggat på ett tag igen. Denna gången ställer jag mig helt utanför dock och skyller på Telia, eller Felia som de skulle döpa om sig till. I två veckor nu har vårt nät strulat, jag inte bara nätet utan allt. Ingen tv, ...

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards