filoZophie

Alla inlägg den 8 mars 2012

Av Zophie - 8 mars 2012 11:45

Idag är den här.

Dagen som är avsedd för oss kvinnor.

Idag är internationella kvinnodagen.

Jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta.


Vi lever idag i år 2012, vi kämpar för fred och rättvisa. Feminismen debatteras flitigt och debatten gällande rosa och blå band går hög i media varje år. Vi lever i en värld med rättvisor och orättvisor och vi lever i en värld där många tycker men få agerar. Jag sträcker verkligen ut hakan här och kan inte låta bli att fråga mig själv om det i dagens samhälle är nödvändigt att fira internationella kvinnodagen. Är det ens rättvist? Är det ens ok och tillåtet att fira idag?


Om det finns en kvinnodag borde det i rättvisans namn finnas en mansdag. Tilläggas bör att det faktiskt finns en mansdag. Internationella mansdagen firas i många länder den 19 november men hur många vet detta? Hur mycket hypar och uppmärksammar vi detta? Visste DU ens om att den fanns?!

Om vi ska stå på barrikaderna och kämpa för lika rättigheter ska väl ändå detta gälla både kvinnor och män?!

Idag pratas mycket om kvinnligt förtryck, kvinnomisshandel och mycket annat ur ett kvinnoperspektiv. Jag säger inte att det är fel att lyfta debatten i dessa frågor, och jag vill absolut inte ta ifrån människan rätten att ha åsikter i frågan, men jag säger att vi kanske borde nyansera dessa frågor lite.

Visst är kvinnoförtryck och kvinnomisshandel saker man ska prata om, lyfta upp till ytan och debattera och ha åsikter om, det tycker jag absolut... vad jag säger och menar är att man inte ska glömma att dessa frågor inte enbart är ensidiga. Idag misshandlas även män i sina förhållanden, även män förtrycks i olika situationer och även mannen i allmänhet får klä skott när diskriminering mot kvinnor kommer på tal.


Jag undrar varför vi alla diskuterar och debatterar ur ett kvinnligt eller manligt perspektiv?

Varför kan vi inte istället gå samman och debattera ur ett mänskligt perspektiv?

Varför kan vi inte enas om att ALL misshandel är fel?

Varför kan vi inte enas om att ALL diskriminering är fel?

Varför kan vi inte tillsammans bestämma att ALLA människor har samma värde oberoende av kön?


Det är klart att det är lättare att föra diskussionen utifrån sitt eget kön men samtidigt i diskussionen får vi inte glömma bort att vi alla också är människor. Det är klart att det ofta tippar över åt ett eller annat håll men varför hänger vi då upp oss på könet? Vi är alla födda av kvinnor och vi ska alla dö en gång, det är det enda som vi verkligen vet och kan garantera. Varför ska vi då fylla resten med våra liv med att dela upp oss i grupper och jämt och ständigt debattera och diskutera från varsin ringhörna? Varför hela tiden åberopa rättvisa eller orättvisa i könets namn?

Nej, för mina barn önskar jag en värld där alla människor är lika och har samma rättigheter, samma möjligheter och inser att vi också har samma skyldigheter. Jag önskar för mina barn, en värld där ärlighet, hög etik och moral får styra och där det anses som en självklarhet att män och kvinnor är lika i värde. Jag önskar självklart en värld i fred och frihet där människor lever i samförstånd snarare än missförstånd och mest av allt önskar jag för mina barn en värld där ALLA dagar om året är mänsklighetens dag.


Puss   



Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards