filoZophie

Alla inlägg den 18 april 2012

Av Zophie - 18 april 2012 19:14

Detta liknar mer en receptblogg i och med detta inlägget men jag bara måste dela med mig igen.

Jag har liksom ingen direkt strävan efter att börja blogga recept, komma med inredningstips eller planteringstips till er kära läsare, jag lovar... Det där med inredning och plantering är inte ens något jag varken kan eller är bra på. Jag brukar skämtsamt säga att kommer det in en blommande blomma i mitt hus så sniffar den i luften, säger "Ohooo, här bor hon ja" och så skrumpnar den ihop och dör på direkten. Jo, det är faktiskt så, hittills i mitt snart 39-åriga liv har jag inte lyckats få en enda blommande blomma att överleva i mitt hus.

Men nu var det ju recept vi skulle prata och det är jag faktiskt desto bättre på.

Jag fick ett recept av en kompis för evigheter sedan men har inte kommit till skott att testa det förrän igår och det var väl ren skit... att jag inte testat det tidigare alltså. Jag är en person som är ganska bra på mat faktiskt. Jag gör ett riktigt gott potatismos, riktigt smarriga pajer och jag är en fenomenal fena på soppor, så här kommer mitt senaste bidrag till den matkategorin.

Min egen morotiga soppa:

1 1/2 liter vatten

15 normalstora, skalade och grovrivna morötter

1 skalad och grovriven lök

400 gram kräftost

2 dl creme fraishe

3 1/2 fiskbuljongtärning

1 knippa dill

Kräftstjärtar


Börja med att koka upp vattnet i en stor kastrull och häll därefter i morötterna och löken.

Koka i 10 minuter och tillsätt sedan creme fraishe, fiskbuljong, kräftost och dill.

Låt allt koka upp och lägg sedan i kräftstjärtarna och servera. Garnera med lite dill.

SMASKIGT!!!!!


Vill man ta bort skaldjuren är det inga problem, byt dock ut kräftosten mot vanlig mjukost  men behåll fiskbuljongen.


Jag lovar att detta är en riktigt smarrig soppa som även barnen kommer gilla, det gjorde i alla fall mina trollungar.

Smaklig måltid.


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards