filoZophie

Alla inlägg den 20 april 2012

Av Zophie - 20 april 2012 23:08

Jo, jag vill börja med att slå ett slag för en fantastisk möjlighet.

Om du gillar vad jag skriver och om du är nyfiken då kollar du NU:


Bloggträff den 26 maj och jag säger som jag brukar. Be there eller var en fyrkant! Läs mer HÄR hos Missvivis :)

Vill du veta vem jag är eller vad som döljer sig bakom en hel massa intressanta bloggnamn då ska du bara med. Sedan säger jag inte mer om det. Missar du det är det ditt bekymmer och om två dagar är det för sent...


Och nu till vårt ordinarie program... som ska handla om språkbruk. Ett otroligt intressant ämne. Jag begriper inte, när jag läser vissa bloggar, hur man kan falera så enormt när det gäller det svenska språket. Jag har ju min idol, Fredrik Lindström, som är en otroligt skicklig retoriker och en mästare på det svenskaste av svenska språk. Han är intressant, har bra bakgrundskällor och är dessutom otroligt underhållande i ett annars så otroligt tråkigt ämne som språk... det svenska språket. Jag är dock vän av ordning i allmänhet och vän av språkbruk i synnerhet och finner Herr Fredrik synnerligen intressant som person och visst måste han ändå få en plats vid mitt hedersbord...vad som menas med detta kan diskuteras vid senare tillfälle...


Jo, visst falerar jag också och visst missar jag och "tryckfelsnisse" kommer på besök till mig också... men på det stora hela försöker jag verkligen tänka på vad och hur jag säger och skriver saker. Språket är viktigt för mig och jag anser verkligen att människor som använder ett fult och ofta felaktigt språk än människor som tyvärr inte är allt för smarta. Jepp, DÄR stack jag ut hakan och sa vad många verkligen tänker.   

Jag har full förståelse om man anpassar sitt språk efter tillfället eller personer man umgås med men en person som hela tiden enbart använder sig av ett fult och dåligt språk, den personen måste vara mindre begåvad. Kalla fakta i min bok!

Felstavningar, tryckfelsnissar, saker som sägs i affekt och annat prat kan jag förstå och acceptera men en individ, liten eller stor, som använder k-k eller fi--a i varje mening eller varje tilltal, även av vänner, är för mig en person med mindre intellekt... LYSSNA NU!!!!!

Jag menar inte att en sådan person är mindre värd eller egentligen är dummare än andra men jag menar att en sådan person har ett mindre språk än andra har och därför mindre förmåga att framstå som smart. Förstår ni hur jag tänker?! Jag menar att OM du fostras med ett bra språk så har du hälften vunnet. Du blir respekterad och lyssnad på utan att bli ifrågasatt och det är enklare att komma undan med saker om du vet hur du ska förvilla bort dem med ett korrekt språk...

Samhället förändras och vi med det men kan ni verkligen se, om tjugofem år, en jurist som brukar orden "asså", "liksom", "fett", "typ", "tjacka", "gus" och andra ickekorrekta strofer i ett anförande?!

Kan ni se företagsledaren referera till sammanträdet som "fett najs" eller chefen använda sig av allmäna svordomar eller okvädesord i mötet med kunder eller anställda, bara för att "alla andra gör det"?!

Nej, jag trodde inte det heller.

Men samtidigt som ni svarar nej på någon av tidigare frågor sätter ni själva en värdering i användandet av vårt språk... Om ni tyckte att det luktade "Bitch" om detta inlägget så har ni rätt men ni har rätt för att ni vet att jag har rätt... Hänger ni med   

Allt handlar om vilket språk, tillsammans med bemötandet så klart, för att visa vilken person vi själva är och vilken person vi tror att du är.

Så vem, i vårt avlånga samhälle, är du?!

Jag vet i alla fall vem jag är.

I´m the bitch, and proud of it!


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards