filoZophie

Alla inlägg den 6 juni 2012

Av Zophie - 6 juni 2012 11:41

Idag är det Sveriges nationaldag.

Jag vet inte hur det är med er men jag är i alla fall stolt över att vara svensk?!

 

Hur är det med dig?

Är du stolt svensk eller tycker du att vi mest är pinsamma och flata?


Jag är stolt och glad att vi har så många fina saker att vara stolta över i vårt avlånga land.   

Visst, det finns mycket man skulle vilja göra annorlunda, mycket man skulle vilja ändra på och en hel del man skulle kunna förbättra men på det stora hela tycker jag ända att vi ska klappa oss på axeln och vara stolta över oss själva.

Allemansrätten är väl fantastisk eller hur, vi har möjlighet att strosa runt bland djur och natur utan att bli ivägkörda.

Vi har rent och fräscht vatten i våra ledningar (förutom den lilla fadäsen i Halmstad i början av veckan då), vi har rätt att tycka vad vi vill, säga vad vi vill så länge det inte skadar andra och vi har rätt att vara tillsammans och gifta oss med vem vi vill. Vi har över ett års betald ledighet när vi får barn och vi har betald semester i fem veckor varje år.

Vi har frisk luft att andas och en fantastiskt varierande ren och härlig natur över hela landet utan särskilt mycket smog eller föroreningar.


Visst finns det saker att tycka illa om men varför hänga upp sig på det som är lite sämre?!

Varför inte fokusera på allt som faktiskt är bra med vårat land en dag som denna?!

I alla år har vi avundats lillebror Norge när de firat sin 17 maj med pompa och ståt men nu sitter vi ju i samma båt. Vi har möjlighet att göra denna dagen till precis det vi vill att den ska vara.

Jag och min familj tänker fira med goda vänner, grillat, nypotatis och ett glas vin eller två...  

Vi tänker ha en underbar dag med svenska flaggan på bordet och nationalsången stigande ur våra strupar både en och två gånger idag. Vi tänker vara stolta över det land vi lever i med alla de bra saker som finns för oss att ta del av.

Jag är ledsen om jag trampar någon på tårna men jag är extra stolt över att vara svensk idag och jag tänker fira.. med pompa och ståt, sång och musik, glädje och trevligt sällskap.

Idag tänker jag fokusera på det positiva, det roliga, det bra och fantastiska med vårat vackra land.

Det andra kan vi ta en annan dag.


Hoppas att ni alla får en fantastisk nationaldag, det förtjänar ni.  

Grattis till oss alla idag, som bor i ett fantastiskt land på många sätt och vis... och det är det vi sätter fokus på idag.


Puss   


Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards