filoZophie

Alla inlägg den 7 juni 2012

Av Zophie - 7 juni 2012 21:38

Hunden är människans bästa vän sägs det... eller katten för den delen... eller varför inte hästen eller myrfarmen?!

Tja, kort och gott kan man kanske säga att djur är människans bästa vän i allmänhet.

För den som äger djuret är just det djuret hans eller hennes bästa vän i synnerhet... får man hoppas...

Djur används till många olika saker i människans tjänst. Vi har ju blindhundar, doktorsfiskar, arbetarhästar och katter och hundar på älderboenden. Vi har mjölkkor, lammfällar, djurförsök och päls- och köttindustrin också för all del... om de sistnämnda kan anses vara i människans tjänst eller bara barbariskt tvistar de lärde om men kalla fakta är att hur man än ser det så utför även dessa djur ett uppdrag för att vi människor ska bli vackrare?!, friskare?!, mättare eller kanske varmare...

Vad är det då som gör att vissa människor tycker om att plåga djur?

Vad ger det individen för sjuk tillfredsställelse att tortera och mörda ett försvarslöst liv som inte kan säga emot?

Jag såg på nyheterna att en häst hade fått avlivas på grund av att någon idiot, jo i mina ögon är sådana människor idioter, hade skurit sönder ett bakben på den stackars hästen...

Lika illa är det faktiskt att lämna sin hund eller katt i bilen en stekhet sommardag. Det är också bara idioter som gör det. Det begriper väl vem som helst att djuret som lämnats kvar tillslut kokar upp inifrån om man lämnar det ensamt i en stekhet bil en längre tid?!

Vad är det som driver en kvinna att slänga små måsungar i marken? Jo, det är sant, det hände i mina trakter.

Hur tänker man när man, helt utan anledning, gör en annan levande varelse illa?!


Nu säger jag inte att det är ok att ge sig på människor, det är inte det jag säger, men just idag fokuserar jag på djuren om det är okej?!


Det gör mig beklämd att vissa personer tycker att det är okej att plåga livet ur ett oskyldigt djur. Det får mig att undra vart vi är på väg i världen...

Om du såg någon göra ett djur illa, skulle du säga ifrån då?

Om du såg den lilla hunden i den stekheta bilen, skulle du ringa polisen eller krossa rutan då?

Om du såg kvinnan som slängde måsungar i marken skulle du gå emellan då?


Det är faktiskt ganska svåra frågor och inte helt självklara för alla.

För mig är det självklart, jag bryter in, jag säger ifrån, jag blir vansinnig...

Jag hoppas på en riktigt varm och härlig sommar och jag håller utkik i bilarna... vill du inte ha din bilruta sönderslagen gör du nog bäst i att inte lämna hunden där själv, instängd...

I alla fall inte om du bor i mina trakter.


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards