filoZophie

Direktlänk till inlägg 7 juli 2012

Semestertider

Av Zophie - 7 juli 2012 23:21

Nu är det dags.

Halva Sverige står still.

Solen lyser med sin frånvaro och regnet öser ner.

Nu är tiden då allt ska hinnas med som du inte hunnit övriga tiden på året.

Det är också nu tiden är inne för grilltider och rosé   .

Den svenska sommaren har anlänt.

Det är dags för semester.


Den svenska semestern är ju så underbar och klassisk.

Jag kan till exempel tala om att hälften av er därute, som nu går på semester, kommer klaga på vädret innan första veckan har gått. Med stor sannolikhet kommer även en del av er att dricka för mycket alkohol, några av er kommer ta itu med alla måsten som inte blivit gjorda tidigare och en hel del av er kommer, när semestern är över, behöva semester.


Varför gör vi så varje år?

Varför fyller vi vår lediga tid med krav och måsten?

Varför planeras det in den ena aktiviteten efter den andra under semetern?

Och varför är det just då vi måste måla huset, staketet, lägga om taket, anlägga landet och så vidare?

Semestern ska ju vara den tid vi tar det lugnt, struntar i krav och måsten och den tid som vi låter kropp och knopp ta igen sig och vila ut, varva ner, slappa, ta det lugnt...  

Semestern ska ju vara den tiden då vi får möjlighet att ägna oss åt det som vi verkligen vill göra, det vi känner att vi behöver för att kunna stressa av och koppla från jobbet.


Personligen ska jag endast ha 2 veckors semester i sommar. Jag tänker ta mina veckor och fylla dem med precis det jag själv vill fylla dem med. Vi ska åka till Legoland, det ska vi göra, men utöver det tänker jag bara vara. Jag tänker läsa, leka med barnen, dricka vin och om jag ska göra någon nytta alls så tänker jag banne mig bara göra sådant jag själv vill och känner för. Detta året tänker jag inte fylla min lilla semester med en massa trista måsten och vardagliga stressorer, jag tänker bara njuta av livet. Om jag sedan väljer att själv städa för att jag vill ha rent runt mig, ja, då är det helt ok. Vill jag inte städa, utan kan leva med en dammråtta eller två i hörnen, tja, då är det ok det med...


Vad vill du fylla din semester med?

Vad behöver du egentligen för att riktigt koppla av och stressa ner?

Jag önskar dig en härlig semester!


Puss   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zophie - 21 april 2020 17:12

Here´s Zophie…. Hej bloggen, det var ett tag sedan. Var har jag varit, vad har jag gjort och varför övergav jag dig?! Relevanta frågor och ska jag vara ärlig måste jag säga att jag inte har något riktigt bra svar. Jag kan delvis förklara...

Av Zophie - 1 maj 2014 22:03

Jaha och hejsan kära bloggen. Sist jag skrev var det september 2013 och det som var tänkt som en nystart av både mig, jobb, bloggen och livet i sig blev ett totalt magplask. Tanken var att jag och en kollega skulle starta eget men det sket sig to...

Av Zophie - 9 september 2013 20:49

Jaha, idag var det dags igen. Något som legat i träda under en längre tid var det dags att inviga idag. På darrande ben stapplade jag in och tog plats. Nej, det var inte min första skoldag, det var första träningsdagen på evigheter. Nytt pass...

Av Zophie - 1 september 2013 18:00

Japp, så var det dags för ett litet boktips igen. Idag har vi haft bokbytardag igen och det var lika trevligt som vanligt. Denna gången var vi hos kära LaMor och bytte böcker. Jag hade med mig 5 böcker varav alla nästan var lika bra. En del a...

Av Zophie - 29 augusti 2013 10:19

Jaha, då har det inte blivit bloggat på ett tag igen. Denna gången ställer jag mig helt utanför dock och skyller på Telia, eller Felia som de skulle döpa om sig till. I två veckor nu har vårt nät strulat, jag inte bara nätet utan allt. Ingen tv, ...

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards