filoZophie

Alla inlägg den 16 juli 2012

Av Zophie - 16 juli 2012 12:43

Jahapp, då sitter vi och filosoferar och funderar lite igen då...

Anledningen till min undran uppstod tidigare idag när jag skulle iväg och köpa lunch.

Jag parkerade vid vårt lokala köpcentrum och skulle gå in när jag la märke till en bil som körde runt. Nyfiken som jag är kunde jag inte låta bli att spana lite och jag märkte ganska snart att det var en parkeringsplats man letade efter, tydligen gärna så nära ingången som möjligt.

Jaja, jag tänkte inte mer på det utan gick in och handlade vad jag skulle ha, det tog kanske 5 minuter.

Väl ute igen och på väg mot min bil, ser jag hur bilen som tidigare letade parkering svänger in i en nybliven ledig parkeringsficka. En man och kvinna hoppar ur bilen tillsynes irriterade och jag hör hur kvinnan säger "ja, det var väl tur att vi ändå fick parkering tillslut. Nu får vi verkligen skynda oss".


Denna kommentar gjorde mig totalt förbryllad och det är därför jag nu sitter och filosoferar här. Anledningen till mina undringar och fundringar är nämligen att det fanns mycket gott om lediga parkeringar på parkeringsplatsen fast lite längre bort då. Jag undrar av denna anledningen, hur det kommer sig att man väljer att köra runt i 5-10 minuter i förhoppningen om en parkeringsplats nära ingången, OM MAN HAR BRÅTTOM???

Om de hade valt att parkera bilen 50 meter längre bort hade de fått en plats direkt och hade således sparat "viktiga" minuter.


Hur tänker människan här???


Är det så fasligt jobbigt att gå de där extra meterna, för inte kan det vara tidsbesparingen det egentligen handlar om då det uppenbarligen måste tagit längre tid att leta plats nära ingången än att nöja sig med en plats längre bort?!

Jag bara funderar lite på detta om det är ok med er?!

Hur tänker ni när ni ska parkera någonstans?


Tänker man verkligen att det nog går fortare att invänta en "näraplats" än att parkera lite längre bort direkt och på det sättet spara tid eftersom man inte behöver leta?

Eller är det helt enkelt så att vi är så lata att vi inte ids gå 50 meter extra???


Jag bestämde mig där och då att jag aldrig mer ska köra runt, runt i väntan på en "näraplats" utan jag ställer bilen lite längre bort och får ett par extra steg motion för den dagen.

Hur tänker du???


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards