filoZophie

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2012

Ärligt talat...

Av Zophie - 15 oktober 2012 13:40

Ja, då lämnar jag över ordet till mitt alterego igen, The Bitch och det som skall avhandlas idag är företagande och ekonomisk vinning. Låter inte det spännande så säg...


Vi kan ju börja med att kallt konstatera att man startar ett företag för att man har en idé, en tanke som man vill omsätta i praktiken och förhoppningsvis kunna tjäna pengar på den.

Så långt är väl alla med hoppas jag.

Sedan kan det kanske vara en fördel om idén eller tanken man har, dessutom är rolig eller något man har intresse av, kan jag ha rätt i den tanken också?!

OM det sedan skull avara så att ens idé eller tanke skulle kunna hjälpa andra människor i deras vardag, ja då är väl halva slaget vunnet, skulle inte det vara toppen om det vore så???


Av den anledningen undrar jag då varför i hel-te det finns så många skitföretag som bara jobbar på att roffa åt sig så mycket pengar som möjligt på andras bekostnad och hur kan dessa företag tillåtas fortsätta med sitt förb-ade rövarspel?! DEN frågan vill jag gärna ha svar på.


Anledningen till att jag undrar är till att börja med för att jag är bosatt i Hallands län, ett län där assistansbolag efter assistansbolag har kommits på med att fuffla, fiffla och båga tills de blir blå i ansiktet för att kunna lyfta pengar till sina ägare... pengar som borde varit självskrivna för brukare och personal, de som verkligen behöver pengarna. I Halland har det uppdagats det ena fusket efter det andra med assistanspengar och lik förbaskat får denna verksamhet fortgå utan större insyn eller kontroll från myndigheternas sida.

Samma sak med alla dessa kompletterande aktörerna till Arbetsförmedlingen. Det ska bufflas och bågas så att ägarna av dessa företag kan dra sig tillbaka vid 45 års ålder och bara njuta av räntepengarna på den intjänade kapitalvinsten...

Jag säger inte att det är fel att tjäna pengar, självklart inte, men jag säger att det är FEL FEL FEL att tjäna storkovan på andras bekostnad... det är DET jag säger.

Som exempel kan jag nämna företag som betalar sina anställda minimilön (inte ens ingångslön) och skyller på att företaget går dåligt när det egentligen är lögn och nyckeltalen visar på vinst. Men visst, det var ju det där att FÖRVÄNTA sig en vinst på 100 miljoner och sedan bara få en vinst på 75 miljoner... då har man ju i realiteten BACKAT med 25 miljoner... Jag får inte ihop den ekvationen, får ni???

Och kom nu inte och säg att eftersom man BERÄKNAT med 100 miljoner så blir det faktiskt en vins för det funkar inte så i verkliga livet så varför skulle det göras undantag i affärslivet. Jag kan väl inte BERÄKNA med pengar jag faktiskt inte vet om jag får in eller inte?!


Men det är ju bara MIN åsikt.


En PUSS     bjuder jag på...

Jag har faktiskt budgeterat med den ni ;)

 
 
Teskedsmamman

Teskedsmamman

15 oktober 2012 20:52

Joinar Bitcharna! För så tycker jag också!!

http://www.teskedsmamma.se

Zophie

15 oktober 2012 21:52

I know you do :D
Pöss på dig

 
Ingen bild

Lamor

16 oktober 2012 09:45

Bra rutet från världens klokaste dotter, 100 miljoner kärlek till Dig blir den förväntade utdelningen....:)

Zophie

16 oktober 2012 13:35

Älskar dig mamma

 
theamazingm

theamazingm

17 oktober 2012 14:28

Amen och Hallelujah!

http://theamazingm.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zophie - 21 april 2020 17:12

Here´s Zophie…. Hej bloggen, det var ett tag sedan. Var har jag varit, vad har jag gjort och varför övergav jag dig?! Relevanta frågor och ska jag vara ärlig måste jag säga att jag inte har något riktigt bra svar. Jag kan delvis förklara...

Av Zophie - 1 maj 2014 22:03

Jaha och hejsan kära bloggen. Sist jag skrev var det september 2013 och det som var tänkt som en nystart av både mig, jobb, bloggen och livet i sig blev ett totalt magplask. Tanken var att jag och en kollega skulle starta eget men det sket sig to...

Av Zophie - 9 september 2013 20:49

Jaha, idag var det dags igen. Något som legat i träda under en längre tid var det dags att inviga idag. På darrande ben stapplade jag in och tog plats. Nej, det var inte min första skoldag, det var första träningsdagen på evigheter. Nytt pass...

Av Zophie - 1 september 2013 18:00

Japp, så var det dags för ett litet boktips igen. Idag har vi haft bokbytardag igen och det var lika trevligt som vanligt. Denna gången var vi hos kära LaMor och bytte böcker. Jag hade med mig 5 böcker varav alla nästan var lika bra. En del a...

Av Zophie - 29 augusti 2013 10:19

Jaha, då har det inte blivit bloggat på ett tag igen. Denna gången ställer jag mig helt utanför dock och skyller på Telia, eller Felia som de skulle döpa om sig till. I två veckor nu har vårt nät strulat, jag inte bara nätet utan allt. Ingen tv, ...

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards