filoZophie

Alla inlägg den 19 november 2012

Av Zophie - 19 november 2012 15:00

Jag har funderat lite...

Var det någon som såg Uppdrag Granskning´s reportage om H&M för någon vecka sedan?

Jag gjorde det inte men har förstått att det vållat stor debatt om klädmärkets vara eller inte vara...

Självklart har jag en åsikt i frågan.

Jag tror inte att världen blir bättre eller att klädkedjorna kommer ändra sina policys bara för att man skriver en massa tjafs på FB eller hotar med bojkott av klädmärket.

Jag tror dessutom inte att H&M är den enda klädkedjan som skall granskas.

Jag tror att de flesta klädkedjor använder sig av barnarbetare, betalar skitlön, har usla arbetsvillkor (om det ens finns några uttalade sådana) eller utnyttjar arbetarna för att sedan slänga ut dem som skit när de inte orkar leverera. Jag tror att ALLA klädmärken gör detta i mer eller mindre utsträckning. Det är inte bara modeindustrin som granskats utan även sportbranschen har granskats i dessa frågor med i princip samma resultat.

Och, jo visst, det låter ju bra att "vi ska bojkotta" men varför komma med hot du inte kan leverera, du vet lika bra som jag att när du behöver en vinterjacka nästa gång så kommer du köpa en, du kommer inte kunna vara utan en varm jacka på vintern, och med stor sannolikhet kommer du leta efter en bra och snygg jacka till ett "fantastiskt" pris.


Men det finns saker du KAN göra. Använd sunt förnuft!

* Till att börja med kan du försöka handla "lokalt".

Försök alltså handla svenska märken, där tillverkningen sker i mesta möjliga mån på hemmaplan, i Sverige.

* Lägg hellre pengar på kvalitet.

Jo, visst är det kul att byta t-shirt varje dag men satsa hellre på ett par t-shirts i bra kvalitet som är tillverkade här än att köpa en hel drös billiga t-shirts tillverkade i kina. Dessutom är det ju ofta så att de billiga kläderna inte håller särskilt länge och då blir de ju inte så billiga i längden om du redan efter två veckor behöver köpa nya.

* Köp second hand.

Fakum är att du i en second hand-butik ofta kan hitta i princip oanvända märkeskläder till fantastiska priser.

* Tänk efter!

Jo, det är billigt att köpa 3 för 2 men BEHÖVER du verkligen 3? Detta gäller ju egentligen ALLT vi köper. Butikerna lockar med 3 för 2 eller andra "fantastiska erbjudanden" men behöver du det verkligen? Ofta leder sådana här erbjudanden inte någonvart och det blir ofta inte heller billigare eftersom du istället överkonsumerar.

* Köpstopp.

Testa. jo jag vet att det låter hemskt, men försök att under en månad hålla dig från att köpa sådant du verkligen inte behöver. Det gör inte bara underverk för miljön utan även för din ekonomi.

* Ordna klädbytardagar.

Du har säkert en massa kläder du inte använder, som bara ligger och skräpar i din garderob. Byt med dina vänner.

Ordna en klädbytardag med dina kompisar. Dina vänner sitter säkert i samma situation som du, med en hel drös kläder de inte använder. Byt med varandra och få nya kläder helt gratis. Blir det kläder över så skänk dem till välgörenhet.


Själv har jag svårt att alltid efterleva mina egna råd men jag är i alla fall medveten om detta och jag FÖRSÖKER, det är mer än vad många andra faktiskt gör. Så varför inte FÖRSÖKA du med?! Vad är det värsta som kan hända mer än att du bidrar till en bättre miljö och i längden en bättre värld för våra efterkommande att leva i.


Lycka till.


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21
22
23
24 25
26
27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards