filoZophie

Alla inlägg under december 2012

Av Zophie - 9 december 2012 19:14

Ibland kan jag faktiskt hålla med min far.

Han är i och för sig ganska extrem i sina åsikter men då och då har han ändå en poäng i det han säger.

Just nu skulle jag vilja diskutera detta med barnarbete.

Jo, visst förkastar man det, stackars barn som jobbar och sliter för brödfödan när de ska gå i skolan, vara ute och leka, busa och bara bli älskade för de små fantastiska varelser de är...

Men varför godkänner vi då barnarbete i Sverige då?

NEJ, det gör vi ju inte, säger ni säkert nu.... men det gör vi ju visst.

Titta bara på vår vinnare i X Factor, Awa.

Hon går fortfarande i grundskolan, hon är i lagens mening ett barn fortfarande.

Nu har hon vunnit en musiktävling. Det ska kollas låtar, bestämmat dagens outfit (brrrrrrr ryser i hela kroppen), det ska spelas in en skiva, det ska planeras en turne och så vidare och så vidare.... Är inte det en form av barnarbete?!

Borde inte Awa leka med sina kompisar, busa, viska om killar och bara bli älskad för den fantastiska person hon är i sig själv?!

Är det någon som tror att hon kommer få allt det där nu?

Inte jag i alla fall.

Jag tycker att det borde lagstiftas att barn som inte gått ut grundskolan får inte ställa upp i en massa skittävlingar som bara går ut på att exploatera en person för att de redan så rika skivbolagsdirektörerna kan bli ännu rikare.

Jag skulle gärna se hur Awa´s slutbetyg kommer se ut i sommar.

Idag när vi lever i varseltider, lågkonjunktur och på väg in i ekonomisk kris är det väl kanske inte läge att säga till ett barn att "det är helt okej att du skiter i skolan för att följa din dröm". Om det nu är en dröm så finns väl den drömmen kvar efter nian?

Visst ser det härligt ut när hon står i guldregnet med tårar i ögonen och piper att hon får leva sin dröm... Visst, vi får väl se vad hon säger när karriären dalar, de stora galorna uteblir, pengarna sinar och utbildningen kommer i fokus... Som sagt, visa mig gärna slutbetygen till sommaren.


Nej, skaffa i alla fall bra slutbetyg från nian, helst från gymnasiet också och sedan kan du gå ut och förverkliga dina drömmar. Är man smart, RIKTIGT smart, så ser man till att få en ordentlig utbildning först...

Drömmarna kommer finnas kvar, alltid.


Puss   

Av Zophie - 8 december 2012 00:46

Jaha, govänner.

Jag skrev en Bucketlist i mars 2010.

Mycket har hänt sedan dess och här presenteras en lite nyare variant.

Vissa saker har jag förverkligat medans andra står kvar eller plockats bort för att jag helt enkelt kommit på bättre tankar.

2010:

* Skaffa ett boende i Italien - med fördel en vingård

* Göra stora USA-resan med familjen

* Resa till Thailand med familjen

* Bygga vårt första hus

* Bygga vårt sista hus

* Starta eget företag

* Nå målvikt

* Döpa en stjärna efter mig

* Skaffa en tatuering till

* Skriva en bok

* Pilgrimsvandra

* Säga upp mig från mitt jobb   -   DONE

* Lära mig flytande Italienska

* Sortera alla våra foton

* Skaffa hund

* Ta sång lektioner

* Sjunga i en riktig gospelkör

* Se mina barn växa upp

* Se mina barn gifta sig

* Resa till ABC-öarna

* Gifta mig igen med min make

* Gå längst kinesiska muren

* Rädda en människas liv

* Simma med delfiner


2012:

* Skaffa ett boende i Italien - med fördel en vingård

* Göra stora USA-resan med familjen

* Resa till Thailand med familjen (måste bara se vad alla pratar om)

* Bygga vårt första hus - CHECK vi skrev de slutliga papperna 111111 klockan 11.11 HÄFTIGT!

* Bygga vårt sista hus

* Starta eget företag

(efter här måste jag tilläga en punkt)

* Driva eget företag

* Nå målvikt (jobbar fortfarande på det)

* Döpa en stjärna efter mig

* Skaffa en tatuering till

* Skriva en bok (håller på)

* Pilgrimsvandra (även det på G)

* Säga upp mig från mitt jobb   -   DONE (gjordes ju i april 2010)

* Lära mig flytande Italienska

* Sortera alla våra foton

* Skaffa hund

* (Tillägg) Skaffa Katt - CHECK

* Ta sånglektioner

* Sjunga i en riktig gospelkör

* Se mina barn växa upp

* Se mina barn gifta sig

* Resa till ABC-öarna

* Gifta mig igen med min make

* Gå längst kinesiska muren

* Rädda en människas liv

* Simma med delfiner

Här kommer den stora utökningen:

* Ha James Bond-maraton med min äldsta son (står högt på hans önskelista. ALLA filmerna ska ses under en helg.)

* Hålla föreläsning inför 200 personer

* Klappa ett stort kattdjur (inspirerad av MissVivis såklart)

* Vinna större summa på lotto (jepp, det blir min tur, förr eller senare)

* Komplettera mina studier... IGEN

* Skriva en artikel för en tidning

* Resa till New York med min älskade syster Dyster

* Utföra tjejklassikern (Kan en av mina bästa vänner så kan jag med) :)

* Utföra en riktig triathlon :)

* Flyga luftballong

* Köra sportbil på autobahn (ja, jag vet... 40-årskris)


Har ni fler tips, tas de tacksamt emot.

Allt som gör livet värt att levas vill jag göra. No regrets när man kilar vidare.


Puss   

Av Zophie - 6 december 2012 23:15

Jag visste det.

Jag sa ju det.

Jag har bara glömt att nämna det innan.

Jag missade lite i planeringen.

Men det viktiga är att JAG HADE RÄTT.

Jag sa det hela tiden.

Kände det på mig.

Väntade bara på att få det bekräftat.
GRATTIS Lisa Nordén till bragdguldet.   

För en gångs skull kommer jag kanske titta på galan bara för att få se en värdig inspirationskälla få det hon förtjänar.


Puss   

Av Zophie - 5 december 2012 22:00

Så var det dags för de depprimerande nyheterna igen.

Vi är mitt inne i en lågkonjunktur, exporthandeln minskar, stora barnkullar går nu ut i arbetslivet och möts av... arbetslöshet. Det är jämmer och elände vart man än vänder sig, vilken kanal man än tittar på.

Är du förvånad?

Lågkonjunkturen är glasklar.

Sverige är otroligt beroende av vår export samtidigt som det ostabila läget i utlandet gör att de inte kan handla av oss i samma omfattning som tidigare.

Är någon förvånad?

Inte jag.

OM du envisas med att handla på nätet, shoppa de billigaste prylarna, tillverkade i tveksam kvalitet i de billigaste länderna så blir det så här, det är inte svårare än så.

Hur råder vi bot på den kommande ökade arbetslösheten?

Vi ser till att satsa på lokala varor, våra lokala producenter och ger f-n i att handla på nätet utan besöker en riktig fysisk butik. Detta är EN lösning.

Jag är, åter igen, vansinnigt trött på att folk gnäller på att landsbygden utarmas, stadskärnor försvinner, små fina butiker går i konkurs och att stormarknaderna poppar upp överallt och förstör det pittoreska.

DU bidrar ju till det.

Det är DU som är del i allt DU själv gnäller över.

DU gör det genom att nätshoppa, genom att söka billigaste priset, genom att följa strömmen och låta samhället delvis tänka åt dig. Ett samhälle där konsumtion och kvantitet råder???

JAG har satt ner foten, JAG har bestämt mig.

För min del blir det ingen mer näthandel alls, det blir endast lokala fysiska butiker i allmänhet och lokalproducerat i synnerhet som gäller från och med nu.

JAG tar ställning för ett blomstrande land, ett köpstarkt och stabilt land som står för kvalitet, lojalitet och engagemang.

Hur tänker DU göra?

Tänker du fortsätta bidra till att dra ner Sverige i skiten tills vi sitter på samma pottkant som Grekland eller Spanien. Eller tänker du börja bidra till vår styrka, vår kraft, vår stolthet?!

Jag bara undrar...

Jag vet vart JAG står och i och med det har jag rätt att ha en åsikt.


Men en puss bjuder jag på.

Visserligen över nätet men garanterat svenktillverkad och av hög kvalitet ;)


Puss   

Av Zophie - 4 december 2012 20:37

SKÄRP ER!!!!!!!!!

Är det något som jag verkligen är riktigt, otroligt allergisk emot så är det ett speciellt fenomen som ALLTID inträffar när första snön faller. Det är alla dessa unga, hormonstinna, JÄVLA IDIOTER till killar/män (jo, majoriteten är av manligt kön) som tycker att det är så otroligt roligt att "spinna loss" och sladda än hit och än dit som en jäkla prästkråka. Det slutar, inte allt för sällan, rätt ner i diket, med fronten på bilen först såklart.

VARFÖR ska det vara så förbannat kul att sladda runt och spinna loss och snurra runt och riskera dina medtrafikanters liv? Varför?

FINE, är du inte rädd om ditt eget skinn så kör gärna ihjäl dig om det ska vara så, men ha lite verklig stake och riskera inte dina medtrafikanters liv.

Anledningen till min aggression idag är att en ung kille bestämde sig för att sladda runt på industriområdet där jag jobbar. Det är väl helt ok om det är mitt i natten, man är ensam på vägen och i bilen och har en romantisk dödslängtan men han gjorde det mitt framför MIN bil. Det var ta mig fan bara 5 cm han hade till godo innan det hade smällt duktigt.

Jag blir så TRÖTT på sådana människor.

När han såg den annalkande katastrofen och hörde min mesiga lilla tuta (ska skaffa MEGA-signalhorn till nästa bil) ryckte han noncharlant på axlarna och flinade som en bredkäftad groda.

GRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!  

Jag tycker på fullt allvar att man borde införa, inte bara körkortstest innan man får körkort, utan även lämplighetstest. Fixar man trafik eller inte.

Jag hade gladeligen sett fler poliser ute på gatorna nu när den första snön har fallit för att kontrollera dessa IDIOTER och deras livsfarliga lekar.

Som sagt, ta gärna livet av dig själv, men ge fan i mitt liv, jag gillar mig själv och mitt liv.


Så, lite lugnare, lite snällare...

Riskera gärna ditt liv men inte mitt.


Puss   

Av Zophie - 3 december 2012 22:56

Som endel av er vet är jag inte speciellt intresserad av sport.

Mina kunskaper i ämnet sträcker sig till att jag vet att Zlatan tydligen är Gud, han gjorde ett snyggt mål i någon match mot något lag, curling handlar om att kasta sten i ishus, höjdhopp handlar om att hoppa högt och längdhopp handlar om att hoppa långt. Jag vet att cykling sker på två hjul om man inte kör paralympics då är det ok med tre hjul och sedan blir det en God Jul. Jag tror att fäktning handlar om att fäkta bra snarare än illa fly, att ishockey spelas med skridskor och klubba men hockey spelas med kortlek. Jag misstänker att min make ibland blir lite arg på mig när jag kallar balett för en sport och att man faktiskt KAN tävla i det.

Jag VET att det finns sportgalor och att sportutövare kan vinna priser.

Jag har också hört talas om det berömda Bragdguldet och vet att det ska meddelas i morgon vem som ska få det. i morgon ska det alltså kungöras vilken idrottsperson som stått för det största prestationen i år...

Jag har inte superkoll på sport i allmänhet eller sport i synnerhet men jag KAN tala om för er vem som faktiskt förtjänar det där fantastiska bragdguldet.

Det kommer tilldelas en kvinna i år och hon heter Lisa Nordén.

Jag såg inte triatlon, jag visste bara knappt vilka grenar som ingick men att hon legat och spytt som en kalv natten innan hon gick ut och gjorde sitt livs största prestation detta året DET tycker jag är en riktig bragd.

Vi får väl se, i morgon, om jag fick rätt...

Men visst ska det en riktig kvinna till en sådan prestation ;)


Puss   

Av Zophie - 2 december 2012 22:52

Jaha, då var det dags igen då.

Första advent.

Jag älskar denna tiden på året, då man får pynta, tända ljus, kura ihop sig med en god bok och bara njuta av lugn och frid och härlig julmusik. Denna advent har varit så lugn och skön som jag önskat. Lite med hjälp av smygstarten förra helgen såklart. Vi har fixat och donat och pyntat upp det sista och har dessutom hunnit med en fika hos mina föräldrar. Det har varit en riktigt härlig dag och all stress och ångest har hållt sig borta.

Jag hoppas ni haft en riktigt härlig advent och bjuder på lite härlig stämningsmusik.



Puss   

Av Zophie - 2 december 2012 00:38

Jag har, sedan programmet startade, varit en stor fan.

Av olika anledningar som jag inte går in på här, såg jag inte hela fulla programmet förra säsongen men denna säsongen har jag följt slaviskt som sig bör.

Min stora förundran är denna säsong: VAD F_N GÖR SYLVIA DÄR???

Jag menar allvar.

Hon tillför inget, smyger alltid undan och har undankomster som skulle göra Herr JOBS (må han vila i frid) avundsjuk.

vem ÄR HON?

VAD HAR HON GJORT?

Jag vet att hon hade en storhet på 60-talet och efter det har hon slagit utomlands men värre diva får man leta efter.

Vissa saker passar henne inte, vissa saker vill hon inte och vissa saker..... nonononoo.

Hon är en diva av stora mått mätt, stora mått som hon inte ens kan leverera.

Jag har min egen "så mycket bättre-lista".

 Och jag lovar, den enda som INTE skulle passa på den listan är Sylvia.

I detta fallet kan jag ärligt säga "så mycket mindre" desto bättre.

I övrigt är programmet helt ok.

Överraskningar, inte överraskningar....

Det kan bli så mycket bättre... men blir det oftast inte...

Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8 9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards