filoZophie

Alla inlägg den 5 januari 2013

Av Zophie - 5 januari 2013 12:45

Igår körde jag ett inlägg om medmänsklighet och om att vara egoistisk.

Jag tänkte att jag idag skulle fortsätta på det temat.

Det finns många personer som hävdar att de är medmänskliga, är egnegerade, att de vill förändra världen och göra den bättre. Väldigt ofta när jag hamnar i diskussioner med sådana personer frågar jag dem vad de gör för att förändra och väldigt ofta får jag samma svar:

Jag donerar pengar till..., jag är fadder för..., jag bidrar med..., jag köper... och så vidare.

Man listar här gärna organisationer man stödjer med bidrag eller att man är fadder till barn eller djur eller att man skänker pengar när man tittar på olika galor på tv, lägger pengar i olika insamlingsbössor och så vidare.


Det är nog bra, det hjälper säkert till. Hellre lite pengar i en bössa då och då än att inte bry sig alls. Men det finns faktiskt studier som visar att det inte är de där bidragen, det där fadderstödet eller den där bössan som gör störst skillnad för orättvisor i världen.

Det som gör skillnad är medmänskligheten.

Visst är det bra att ge pengar, att vara fadder eller köpa vykort till förmån för cancerföreningen men den stora frågan är: Gör du det för att döva ditt dåliga samvete eller för att du bryr dig?

Om du kan erkänna att du gör det för ditt dåliga samvetes skull så är väl det fine, du har ändå kommit långt i din tanke, men om du hävdar att du bryr dig men inte kan ge den hemlöse på gatan ett leende eller köpa hans/hennes tidning då är du helt fel ute och då kan du ge i resten av ditt liv utan att fatta grejen med att verkligen förhindra orättvisor.


Det folk i svåra situationer vill ha och behöver är självklart en peng men likväl kan en hamburgare, ett leende, en kopp varmt kaffe eller vanligt hederligt hyfs och omtanke värma länge. Att ge av sig själv, sin tid är bland det finaste du kan ge din medmänniska. Att fråga hur de mår och verkligen fatta intresse för svaret. Att ta dig tid att byta ett par ord med den utsatte personen som du egentligen tycker luktar illa, ser skum ut, verkar påverkad av något... Det är medmänsklighet.

Han eller hon har dessutom oftast en mycket intressant historia att berätta.

Så innan du slår dig för bröstet och listar alla fina organisationer du stöttar eller donerar pengar till skulle jag vilja att du frågar dig hur mycket du bryr dig... EGENTLIGEN.

Och sedan kan du gå tillbaka till mitt förra inlägg och lyssna på Michael Jacksons låt Man in the mirror IGEN.


Om du efter det kan se dig i spegeln och säga att du är engagerad, bryr dig och vill förändra världen... ja, då ska jag tro dig.

Puss   


Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards