filoZophie

Alla inlägg den 6 januari 2013

Av Zophie - 6 januari 2013 12:00

Dagens samtalsämne... minnesluckor...

Vi har dem alla men frågan borde kanske vara hur du hanterar dem snarare än vad du glömt?!

Jag har ofta minnesluckor och jag är lycklig över dem.

Jo, de flesta jag känner blir desperata, kallsvettas, mår illa när man nämner minnesluckor men jag tror att allt är en tolkningsfråga och jag tror att de helt enkelt bara tolkar tanken fel...

Jag tror att en minneslucka är ett frånvarande minne som vill att du fyller i den liksom...

Förstår ni?!

Jag menar alltså att det finns minnesluckor och det finns MINNESluckor.

Det är klart att man får ångest och kallsvettningar av en viss låt man kanske hörde på krogen när man spydde över vakten/fyllesnubblade i trappan, spillde öl över bardisken, tappade bort sig själv/sin vän/sin jacka eller vad det nu än var som man tappade bort....

Och om man har ett minne man förtrycker så kan man oftast återuppliva det minnet med musik... om man vill kanske...

Faktum är att musik är en minnesform som till och med är accepterad av vetenskapen...

Jag väljer gärna att hjälpa mitt minne med musiken.

Jag kan sitta uppe i timmar och lyssna på olika låtar, söka på nätet efter gamla godingar, minnas och påminna om minnen i min minnesbank som jag trodde var förlorade...

Detta är en stor lycka hos mig.

Min make, mor, barn och vänner har kanske inte samma förståelse alltid.... Men det är ok med mig, så länge jag ibland får sitta med mitt lilla glas vin, lyssna och minnas i timmar så är jag nöjd.

Jag skapar också gärna nya minnen, till nya låtar men jag ger också lika gärna nya minnen gamla låtar för att göra dem bättre... aldrig bättre än min egen verklighet.

HALLÅ, är det någon som fattar vad jag menar?!

Är det bara jag som gillar att göra detta???

Ett exempel kommer här...


En låt som ett ex skickat till mig, i ett förhållande som blev så rätt efter att det gått så fel...

Och det finns fler exempel, men dem tänker jag inte ta upp här....

Puss   


Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards