filoZophie

Alla inlägg den 18 augusti 2011

Av Zophie - 18 augusti 2011 09:03

Jag fick idag en fråga. En riktig fråga i min frågelåda bör tilläggas   .

Frågan kom från Amanda och hon undrade vad jag tyckte att hon skulle skriva om i sin blogg. Jag gav henne ett svar och började sedan fundera lite och bestämde mig för att ge henne ett längre svar genom att skriva ett helt eget inlägg här istället.


Återigen kan vi "hoppa på" rampljuset, denna tonåriga ungdomsgård (tack för den Mally, jag fnissar fortfarande) det nu har blivit. Man kan ofta läsa "Vad tycker ni att jag ska skriva om", "Kom igen jag behöver tips och ideer" och "Vad vill ni läsa om hos mig"...

Jag tycker att detta sättet att fiska efter inspiration är lite självförstörande. Om du behöver fråga dina läsare efter inspiration då är du ute på mycket tunn is. Då är ju inte din blogg till för dig utan då skriver du bara för att någon annan sak läsa det och då försvinner ju hela meningen med bloggen eller hur.

Jag anser att en blogg är ett forum för individen att uttrycka tankar och funderingar man har och om du måste ha hjälp med att tänka och fundera, ja då har du inte mycket att själv säga omvärlden och kan lika gärna lägga ner bloggen.

Jag har inte alltid många läsare men de som läser min blogg uppskattar det jag skriver och jag har hellre 2 intelligenta och intresserade läsare än 200 bimbos som bara läser bloggar för att de själva inte har ett liv.


Detta kan låta hårt men jag anser att en blogg är högst personlig och då ska du hålla den på den nivån också. MED ett korrekt språk bör väl tilläggas... eller ?!


Jag vill här förtydliga att jag inte ser ner på Amanda, som på ett trevligt och undrande sätt frågade mig om råd. Hon verkar inte vara en av de där desperata fjortisbrudarna som lever sina liv för eller genom bloggen, tvärt om. Hon verkade vara en tjej som verkligen var inresserad av att utveckla sitt skrivande och sin inspiration och därför kommer här det där rådet jag gärna inte ger   


Jag tycker att du ska skriva om saker och ämnen som engagerar dig, som inspirerar dig och som du tycker är intressanta för dig. Dina läsare läser din blogg för att de är intresserade av dig och då skall din blogg också spegla vem du är. Du skall inte bli en ögontjänare som bara skriver det folk vill läsa, då försvinner bloggens syfte.

Tycker du att mode och skönhet är viktigt så skriv då om det men gör det på ett engagerande sätt. Blanda in djurförsök på smink, modeskaparnas pedofilistiska syn på kvinnokroppen (ju smalare desto mer pojkaktig, bra bra!, verkar de ju tycka).

Håll dig uppdaterad i olika frågor du finner intressanta, försök hitta inspiration i din vardag, det är oftast det som gör en bra blogg. Tycker du om att påta i trädgården, göra egna smycken eller har du en hobby så skriv om det. Det finns alltid bra inspiration att hitta i det du själv tycker om att göra och då ska din blogg innehålla och inspireras av detta.

Jag önskar dig lycka till och säger grattis på din 1-årsdag som bloggare.


Själv tackar jag för inspirationen du gav mig som resulterade i ett helt oförberett blogginlägg vilka ofta brukar vara de bästa. Men se det får mina läsare avgöra, jag kan bara konstatera att jag själv är nöjd och att ämnet är av precis min egen karraktär.


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards