filoZophie

Direktlänk till inlägg 2 juli 2013

Vardagsmys

Av Zophie - 2 juli 2013 20:55

Idag har jag varit på något så ovanligt som After work. Tja det kanske kan tyckas att det inte är något speciellt ovanligt med det, men det tycker nog jag att det är eftersom jag numer inte har något jobb.

Vad det egentligen handlade om var att jag och mina tidigare kollegor trivs så bra ihop att vi bestämde oss för att fortsätta hålla kontakten trots att en efter en droppar av.


Det kanske skulle passa sig med en liten förklaring?!

Ok, vi gör en lång historia, kanske inte kort, men överblickbar ;)


I maj 2012 landade jag, var jag trodde var, drömjobbet.

Jag är utbildad beteéndevetare med socialpsykologi som tillvalsämne och jag fick jobb som resursvägledare på ett av de, numer, bespottade företagen som granskats hårt i media på sistone.

Mitt jobb var att ta hand om de deltagare som AF skickade till oss, utbrända, utförsäkrade, långtidssjukskrivna med flera och se vad deras behov bestod i. För att få komma till oss var det dock klart uttalat att det fanns ett rehabiliteringsbehov av individen, som oftast (inte alltid dock) stått utanför arbetsmarknaden under lång tid. Mitt jobb var att väcka motivation och inspirera dem att vilja... Vilja vara en del av samhället, vilja jobba, vilja vara viktig, vilja hitta sin roll i världen... ja, kort sagt, att hjälpa dem hitta sin inre vilja. Detta skedde genom föreläsningar, diskussioner, kbt-terapi och arbetsträning med mera för dem som kom dit.

Detta var mitt drömjobb och jag har älskat varje minut tillsammans med mina deltagare, helt ärligt. Jag har tillhört den lilla gruppen som vaknar varje måndag och säger YES äntligen en ny jobbedag   

Jag hade underbara kollegor, fantastiska deltagare och en mycket öppen och god kontakt med handläggare både på AF samt FK och hade bara varit för det så hade jag kunnat jobba där hur länge som helst.


MEN och det finns ju tyvärr i alla goda sagor ett stort MEN. I denna sagan heter det FÖRETAGSLEDNINGEN! Det finns en anledning till att denna branschen, med kompletterande aktörer, har granskats hårt och jag måste säga att jag redan tidigt hoppades att någon skulle ta en närmare titt på vår verksamhet.

Personalen får utstå omänsklig behandling bitvis. Vi har aldrig haft annat än korttidskontrakt, så kallad visstidsanställning. Vi får 1 månad, kanske tre om vi har tur och får alltid veta sista dagen om vi får vara kvar eller inte. Vi får Unionens ingångslön visserligen, men granskar man Unionens egen sida när det gäller löner för motsvarande yrken fann vi snabbt att ingångslönen på vår typ av tjänst ligger 4000:- högre än vad vi fick. Vi fick hela tiden höra att vi skulle vara tacksamma över att ha ett jobb och vi fick också veta, av närmsta chefen, att våra kontrakt inte låg i prioritet för företaget. När vi bytte till större lokaler och fick ett extra badrum, och därför efterfrågade en extra tvål, fick vi till svar att vi skulle sätta en lapp på den ena toaletten att den var ur funktion och flytten till de nya lokalerna fick vi självklart sköta själva och så vidare.

Cheferna byttes ut, liksom personalen och under min tid på detta företaget hade vårt kontor en personalomsättning på över 100% inom loppet av inte ens ett år.

I april/maj bestämde jag mig för att inte vara kvar. Jag kände att de vi jobbade med endast sågs som pengar på ben, ja vi var egentligen alla bara pengar på ben, utbytbara, inget värda, lätta att ersätta...

En stor granskning av branschen gick igång, mitt kontrakt gick ut 15 juni, jag erbjöd mig att fortsätta 2 veckor till i väntan på vad granskningen gav men fick besked på fredagen att jag inte hade ett jobb på måndagen. Samma dag anställdes en ny tjej på min position.

Detta är en av anledningarna till att jag lade ner bloggandet och tog en liten paus  det var för mycket för mig just där och då. 

Men nu, efter två veckor som arbetslös och med helt ny energi och helt nya planer så är jag här igen.

Och jag har idag träffat mina föredetta, härliga kollegor och tagit en bit mat och ett glas vin och pratat tro, hopp, glädje och framtid. Efter att jag slutat har även en av de andra tjejerna slutat så nu är det bara två kvar... och deltagare får vi inte längre, den tjänsten är fryst så det är bara de gamla deltagarna kvar och de skrivs ut en efter en...


Jag beundrar mina två kollegor som är kvar, som orkar... fast de har ju inte vart där lika länge som jag såklart...

Och nu börjar ett nytt kapitel i mitt liv. En helt vit och ren sida som jag snart ska påbörja att fylla med allsköns härligheter.

Men först ett lååååååååångt och härligt sommarlov, utan en massa måsten, krav och tidspress...

Bara lite allmänt bloggande då och då, en och annan god bok förstås och kanske, om jag har riktig tur, en gnutta sol och bad också.


Puss    

 
 
Hanna

Hanna

3 juli 2013 21:29

Låter som ett härligt sommarlov och som ett märkligt företag! Vet att det finns många företag idag som ser sina anställda som utbytbara och många företag som har den här typen av visstidskontrakt. Har vänner som jobbar på lager eller inom service som har den typen av kontrakt, men tänker mig att det finns på många andra ställen också!

Kramar

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Zophie

4 juli 2013 21:04

Oh ja, det är nog vanligare än man kanske tror. Men att det skulle förekomma frekvent i min bransch trodde jag väl inte. Visst, 6 månaders visstidsanställning (provanställning) kan man väl acceptera men detta?! Tack men nej tack :)
Men lika glad för det är jag ;D
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zophie - 21 april 2020 17:12

Here´s Zophie…. Hej bloggen, det var ett tag sedan. Var har jag varit, vad har jag gjort och varför övergav jag dig?! Relevanta frågor och ska jag vara ärlig måste jag säga att jag inte har något riktigt bra svar. Jag kan delvis förklara...

Av Zophie - 1 maj 2014 22:03

Jaha och hejsan kära bloggen. Sist jag skrev var det september 2013 och det som var tänkt som en nystart av både mig, jobb, bloggen och livet i sig blev ett totalt magplask. Tanken var att jag och en kollega skulle starta eget men det sket sig to...

Av Zophie - 9 september 2013 20:49

Jaha, idag var det dags igen. Något som legat i träda under en längre tid var det dags att inviga idag. På darrande ben stapplade jag in och tog plats. Nej, det var inte min första skoldag, det var första träningsdagen på evigheter. Nytt pass...

Av Zophie - 1 september 2013 18:00

Japp, så var det dags för ett litet boktips igen. Idag har vi haft bokbytardag igen och det var lika trevligt som vanligt. Denna gången var vi hos kära LaMor och bytte böcker. Jag hade med mig 5 böcker varav alla nästan var lika bra. En del a...

Av Zophie - 29 augusti 2013 10:19

Jaha, då har det inte blivit bloggat på ett tag igen. Denna gången ställer jag mig helt utanför dock och skyller på Telia, eller Felia som de skulle döpa om sig till. I två veckor nu har vårt nät strulat, jag inte bara nätet utan allt. Ingen tv, ...

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards