filoZophie

Alla inlägg under december 2011

Av Zophie - 29 december 2011 11:16

Hejsan alla glada gubbar och gummor...

Hur har julen behandlat er so far?!

Jag hoppas att ni alla har det gott därute trots avsaknaden av det där härliga vita och kalla som egentligen borde ligga på marken och trots att termometern visar på plus...

Vi får tänka positivt, nu blir det ljusare för varje dag och om bara någon dag står ytterligare en högtid framför dörren nämligen nyårsafton.

Detta året kommer vi fira nyår hos oss och ha våra bästa vänner här vilket nästan borde garantera en trevlig kväll...


Vi får långväga besök ändå från Gotland och sedan kommer inte så långväga besök men lika välkomna nämligen våra bästa vänner här i stan. Vi blir 6 vuxna, 5 barn, en liten bebis och en hund... tja, bättre än så blir det väl inte?! Men med så "mycket" folk hemma krävs det ju lite roddning så de långväga besöket har med sig dricka för hela slanten, vi står för förätt och huvudrätt och bästavänner från stan fixar efterrätt och snask :) Bra fördelning va?!


Ibland tycker jag att det kan vara lite meckigt om man ska stå för allt själv och det mest rättvisa är väl att dela upp det?!


Hur ska ni göra över nyår?

Hur firar ni och med vem?!

Delar ni upp sysslorna eller står värdparet för kalaset?


Man blir ju lite nyfiken på er och era traditioner...


Själva planerar vi också för en liten tripp till huvudstaden. Det visade sig att min make ska på Kick-off första helgen i februari och då passar vi ju på hela familjen att åka dit och även hämta hem vår lilla Essi... Jag har dock upptäckt att jag kommer behöva kalla in experthjälp i form av Missvivi då jag inte har en aaaaaaning om vad en liten kissemiss behöver... Listan jag påbörjade i går blev vääääääldigt lång och jag är osäker på om en katt verkligen behöver tre prinsesbäddar, fyra matskålar, tre olika koppel och så vidare... Jag tog nog i lite kanske... behöver hjälp med att tagga ner kanske... och är det någon som kan hjälpa så är det Missvivi <3


Men nu ska jag faktiskt åka och införskaffa maten till nyår så nu har jag ärligt talat inte tid att sitta här längre.

Ni får ha det...


Puss   

Av Zophie - 27 december 2011 19:41

Här kommer senaste nytt på kattungefronten.

(För er helt nytillkomna läsare kan jag bara uppmana er att läsa HÄR och HÄR om ni vill läsa historien)


I går morse kom så G-kullen och det visade sig vara, vad uppfödaren tror, två honor och två hanar. Desvärre var båda honorna blå och hanarna är åt det röda hållet. En blå katt var vi ju inte intresserade av och uppfödaren berättade dessutom att den ena honan med stor sannolikhet skulle avlivas då hon är missbildad och verkar sakna skallben.  

Uppfödaren hade dock fler nyheter...

Personerna som stod före oss i kö på lilla Ethiopia hade tackat nej då hon var för lik den katten de redan hade och därför undrade uppfödaren om vi fortfarande var intresserade...

Jag undrade om det ens var en fråga...

Sedan plockade jag snabbt fram bilden på lilla "Essi" och frågade killarna vad de skulle säga om jag sa att denna lilla kissen skulle bli vår och självklart bara skrek de av glädje. Uppfödaren blev alderles rörd och sa att det nog var meningen att lilla Essi skulle komma till oss och jag kunde bara hålla med.

Visst var lilla Essi redan vår från början.  


Så nu går vi här och plockar och "kattsäkrar" hemmet. Visst, vi får inte hem henne förrän första helgen i februari men vi kan lika gärna börja i tid och lära oss att stänga dörrar och plocka undan lego och annat efter oss. Dessutom måste vi ju nu ta en tripp till GeKå´s och inhandla allt möjligt fint som lilla Essi kan behöva såsom prinsessbäddar, klösbrädor, matskålar, kattoalett och allt annat som behövs för en liten busfis :)


Så nu går vi inte i väntans tider längre go vänner, nu är allt klart och beskedet levererat till oss:

HON ÄR VÅR


 

Bilden är lånad av uppfödaren www.trastaveres.se


Lyckan här hemma är total.


Puss   


Av Zophie - 26 december 2011 12:08

God fortsättning mina goaste bloggisvänner.

Jag hoppas att julen har varit till belåtenhet och att tomten kom med många fina klappar, precis som ni förtjänar. Hur blev julen hos er? Vad var toppen respektive botten denna julen? Fick ni något ni hett efterlängtade eller fick ni bottennapp på något sätt? Nyfiken som alltid är jag ju...


Själv hade jag en fantastiskt härlig jul tillsammans med mina nära och kära och jag hade verkligen inget bottennapp alls utan bara toppentoppen på alla plan. Vi hade en liten annorlunda jul då jag verkligen tyckte att vi lärde känna varandra på ett helt nytt sätt... Vi roade oss nämligen med att leka "Vem/vad/vilken skulle du". Det går ut på att man har en massa olika kategorier och sedan ska man svara efter bästa förmåga och så ärligt man kan.

Till exempel: Vem skulle vilja vara för en dag? Vilken skådespelerska skulle du vilja vara? Vilken roll skulle du velat spela? Vilken bok hade du velat skriva?

Man hjälps åt att komma på olika kategorier och sedan går man laget runt och låter folk svara, jag kan ärligt säga att man lär sig väldigt mycket om folk på det viset...

Jag måste säga att detta var en riktigt rolig lek och något som kommer filas på till nästa jul så vi kan fortsätta. Kvällen gick oerhört fort och vi hade så jättetrevligt... Jag säger som mina killar när de öppnade sitt älskade och hett efterlängtade Ps3 "Bästa julen någonsin"   .


Juldagen förflöt ganska lugnt och idag blir det kalkonmiddag. Fast först får jag nog ta och röjja upp lite här hemma... julklapparna ligger spridda över halva huset, tvätten ligger ovikt, kalkonen skall tillagas, det behövs nog tas ett tag med snabeldraken och papper och prylar ligger lite överallt... det är nackdelen med att fira julen borta... man tar inte tag i sitt eget skräp    fy mig. Dags att sätta fart. Då passar det också bra att skicka ut maken på lite shopping. En tv till farmor skulle han kika lite på och är han ändå där så tyckte jag att han kunde titta på en robotdamsugare...

Vi får väl se vad han kommer hem med.


Men nu har jag inte tid att sitta här, dags att köra igång...


P.s Inget nytt på kissemissfronten ännu... bara så ni vet liksom :)


Puss   

Av Zophie - 25 december 2011 17:58

Jag vill önska alla mina läsare, familj och vänner och allt annat löst folk som tittar in här lite då och då;) en riktigt

GOD JUL och ett fantastiskt GOTT NYTT ÅR. Vi hoppas att året kommer bli helt fantastiskt med många och nya utmaningar.



Puss   


Av Zophie - 23 december 2011 17:30

Idag är det dan före dopparedan, lilljulafton, lillejulen, den smygröda dagen och allt vad jag hört att den kallas denna dag som är så inneligt välkommen av de flesta människor.


Dan före dopparedagen... lite traditionellt och gammeldags men något som inte riktigt stämmer i vår familj då vi skippat dopp i grytan de senaste åren då ingen äter doppebröd... lilljulafton stämmer inte riktigt heller då vi varken ser på tv eller öppnar paket idag... Nej här hemma kommer nog lillejulen närmast att beskriva hur vi ser på denna dagen.

Hittills idag har vi träffat goda vänner och tittat på Gnomeo och Julia, pysslat lite, ätit risgrynsgröt och bara haft det hur mysigt som helst. Nu har vi kommit hem och då blir det fullrullelek för ungarna på ovanvåningen medan jag gör det sista på revbenen och fixar lite käk.

Tanken var också att granen skulle klätts men min make hade slängt ut den igen med motiveringen att vi måste såga av den lite då den inte står stadigt i julgransfoten... så det får bli till att klä granen i morgonbitti...


Men det är ok, då vi inte ska fira jul här i nybygget utan hos mina föräldrar...


Julstämnning har vi dock gott om med eller utan gran :)

Julmusik strömmar ur högtalarna, tomteluvan har jag på mig, revbenen doftar i hela huset och glöggen ska värmas på efter maten. Fullt med levande ljus har vi också och efter maten tänder vi upp brasan... just nu kan det nog inte vara mer jul hos oss...


Så nu tar jag kväll och önskar alla härliga bloggisar en riktigt GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR. Sjävklart kommer vi höras snart igen... men bara för att lyckohälsningar inte kan bli för många..


Puss   

Av Zophie - 22 december 2011 13:53

Nu har det varit prat och snack igen och då kommer ju en massa fundringar och undringar (ni känner väl mig;)).


Det var ju detta med en vit jul.

Ja, inte vit som i snö utan vit som i nykter då?

Hur gör NI med alkoholen till jul?

Kör NI helt vitt?

Delvis vitt?

Helsvart?


Själv har jag inga aspekter på hur man gör med alkohol under julen, jag tycker att det får vara upp till var och en hur man vill göra och ha det.

Hos oss brukar det vara ganska lugnt... tycker jag...

Vi kör lite glögg till Kalle Anka, tar lite vin eller öl till maten (eventuell snaps för de som vill), sedan håller vi oss på öl eller vinbanan, kanske varvar med lite must under paketen... Sedan ligger vi ganska konstant på blandningen mellan vin/öl/must... ja inte i samma glas   då utan vi alternerar liksom... ömsom vin ömsom vatten brukar man väl säga och det funkar ganska bra hos oss även om vattnet byts ut mot must så här i juletider...

Visst kan det framåt småtimmarna finnas någon som fått ett litet glas för mycket men oftast inget som det blir stort rabalder om... Ingen som välter granar, kräks i julklappshögen eller fyllegråter halva kvällen... skräckhistorier jag faktiskt hört om...


Men det finns de som hävdar att man inte ska dricka alkohol alls under julen. Dessa förespråkare menar ofta att julen är barnens högtid och då hör inte alkohol hemma vid sådana tillställningar... Jag är inte rätt person att diskutera sådant med för jag anser som sagt att det borde vara upp till var och en men visst kan de ha en poäng. Jag anser att julen absolut är barnens högtid i första hand, men om du som vuxen tar lite vin, en öl eller dricker lite glögg tror inte jag spelar någon roll. Jag tror inte att barnen påverkas om du är påverkad, det är först när din påverkan påverkar barnen som det blir fara och färde... Förstår ni hur jag tänker?!


Jag tror ju inte att ungarna bryr sig om farbror Eskil tagit en liten snaps för mycket sålänge farbror Eskil inte påverkar barnen negativt. Som jag sa innan, om farbror Eskil druckit så mycket att han välter granen, pussar lilla Ebba för hårt och absolut på munnen fast hon inte vill, nödvändigtvis ska dansa kring granen fast ingen annan vill, eller börjar klä av sig bör att det blir varmt vid den brinnande brasan ja, då blir det ju en annan femma... Då påverkas ju barnen av Eskils dåliga omdömme och julen blir inte särskilt rolig... men om Eskil mest sitter för sig själv, muttrar lite om "bättre förr" och inte gör mycket väsen av sig nej, då tror inte jag att barnen bryr sig så mycket. Barnen har ofta fullt upp med sina nya julklappar, sina nya spel, den nya dockan, legotåget eller filmen de önskat sig i flera månader. De visar varandra, leker med sina saker, spelar sina spel eller ser sina filmer... jag upplever inte att de bryr sig så mycket om oss andra... de har fullt upp med sitt...

Jag säger inte att jag har rätt, absolut inte, men jag tror faktiskt inte att barnen påverkas så mycket om man är påverkad...


Vad har ni för tankar kring detta?

Det hade varit intressant att veta.


Puss   

Av Zophie - 21 december 2011 13:51

Senaste nytt på katterifronten:


Nu har jag faktiskt pratat med uppfödaren och de må jag säga att hon var en riktigt trevlig böna.

Läget är som följer:


Kattmamman finns hos fodervärd och uppfödarens kontakter med fodervärden har varit mycket bristfälliga av den enkla anledningen att fodervärdens make råkat ut för en hjärnblödning och har varit på sjukhus fram och tillbaka under ett par veckors tid nu. Uppfödaren vill inte stressa fodervärden om mer info om den inte är av det relevanta och absolut nödvändiga slaget och detta kan jag förstå.


Nu till kissemissen.

Paret som hade första tjing på henne vet inte om de vill ha henne. De har redan en katt med liknande utseende och ville ha en som skilde sig i förg och teckning och därför har de reserverat sig lite. De har bett att få avvakta någon vecka för att åka och titta på henne igen och sedan fatta beslut. Uppfödaren förklarade för mig att så länge katten inte är vetrinärbesiktigad och handpenning erlagd så räknas katten fortfarande som tillgänglig. Jag gjorde dock klart för uppfödaren att jag vill ha kissemissen och hon sa att hon absolut hade frågat mig ändå innan hon hade lagt ut katten på Blocket, om nu det första paret säger nej...


Så nu kan vi bara avvakta och se hur det går. Har jag riktig tur bestämmer de sig innan jul, har jag otur drar det ut på tiden... men drar det ut på tiden hinner ju ytterligare en kull födas och så får vi se om alla de ungarna blir blå eller inte... Som läget är nu kan jag i alla fall ärligt säga att jag verkligen hoppas att det första paret bestämmer sig för en annan katt för jag vill verkligen ha denna lilla sötnos...

Så jag ber er ödmjukast att fortsätta hålla alla tummar och tår för oss... och självklart lovar jag uppdatera så fort jag hör något men... sssshhhhhhhhhhhyyyyyyy... säg inget till mina små troll för OM det går vägen och vi får ett positivt besked innan jul så ska jag berätta först på julafton...


Puss   


Av Zophie - 20 december 2011 09:34

Nu sitter jag här och är alderles spattig.

Ni som har lite koll vet ju att vi med spänning väntar på en liten kissekatthona... Vår första plan gick i stöpet då det bara fanns en hona i första kullen och det fanns folk före oss i kön. Även den andra kullen gick åt fanders då hela den kullen blev blå... och NEJ, fortfarande inte blå som smurf utan blå som grå/mörkgrå... Vi vill ju dock inte ha en blå... Nu hade vi ställt hoppet till den tredje eller fjärde honan som parats men tyvärr är de båda parade med den blå hannen så kullarna kommer med stor sannolikhet att bli blå...


MEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Nu gick jag in på uppfödarens hemsida för att kika runt lite och upptäcker till min stora förvåning att den lilla honan från den första kullen står som tillgänglig?????

Vad har hänt?

Har de som tingat henne ångrat sig?

Är hon inte fin nog?


Jag kan bara konstatera att honan är jättesöt.

Det står verkligen att hon är tillgänglig.


Så nu har jag mailat uppfödaren och frågat vad som hänt och självfallet anmält vårt otroligt stora intresse om det visar sig att hon är ledig och kommer bli en fin avelshona...

Så nu går jag verkligen i väntans tider...

För säkerhetsskull har jag även messat henne att hon har mail...

Jag vill ju inte lämna något åt slumpen liksom;)


Tänk vad underbart om hon verkligen ÄR ledig och vi får henne...

Tänk er minde små trollungarnas miner när jag på julafton avslöjar att vi ska bli med kissemiss...

Jag lovar, de kommer bli deras bästa julklapp...

Ja, hon är ju inte leveransklar förrän i februari men jag kan ju berätta på julafton...

OM hon nu fortfarande är kvar...

Och OM vi nu får svar innan dess...

Och OM...

Nej nu får det vara bra med om...

Jag tror det är en mening med detta, lilla Ethiopia ska bli vår...

Håll tummarna för oss... snälla...


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards